رسانه‌های اسرائیلی: روسیه اس-۳۰۰ را از سوریه خارج کرد، فرصت برای تشدید حملات علیه متحدان تهران

 استقرار یک سامانه اس-۳۰۰ در پایگاه حمیمیم در پاییز ۹۸
رادیو فردا: رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که اقدام روسیه در برچیدن سامانه‌های دفاع هوایی روسی از منطقه مصیاف در سوریه، «یک فرصت» در اختیار اسرائیل گذاشت تا حملات هوایی علیه «تثبیت حضور نظامی ایران و متحدان تهران» در سوریه را تشدید کند.

هم‌زمان، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که سوریه از ایران خواسته در فکر هیچ‌گونه حمله به اسرائیل از طریق خاک سوریه نباشد.

روزنامه یدیعوت آحرونوت شامگاه شنبه، پنجم شهریور، نوشت که دو حمله وسیع هوایی منتسب به اسرائیل در روزهای جمعه و شنبه علیه مصیاف پس از آن صورت گرفت که اسرائیل آگاهی یافت روسیه سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ را از منطقه برداشته است.

شرکت اسرائیلی ایمج‌ست آخر هفته با ارائه تحلیل و انتشار تصاویر ماهواره‌ای خبر داد که سامانه روسی اس-۳۰۰ از اطراف مصیاف برچیده شده، به یک فروند کشتی روس انتقال یافته و از طریق دریای مدیترانه وارد آبهای دریای سیاه شده تا به بندر نووسیبرسک روسیه منتقل شود.

به گفته ایمج‌ست، روسیه که شدیداً به جنگ‌افزار برای ادامه حمله خود در اوکراین نیاز دارد، برای کمک به رفع تنگناهای نظامی خود اس-۳۰۰ را از سوریه برگردانده است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، نبود سامانه روسی در مصیاف دست اسرائیل را در تشدید حملات به سوریه بازگذاشته و «یک فرصت» تلقی شده است.

وزیر دفاع اسرائیل گفته بود که تنها یک بار در بهار امسال از سامانه روسی علیه جنگنده‌های اسرائیلی استفاده شد. آن ضد حمله نیز آسیبی به هواپیماهای تهاجمی اسرائیل نزد.

به نوشته رون بن‌ییشای، مفسر امور جنگی اسرائیل در روزنامه یدیعوت آحرونوت، با وجود برچیده شدن سامانه اس-۳۰۰ از مصیاف، روسیه فعلا هنوز سامانه‌های دیگری از این نوع در سوریه دارد.

این مفسر اسرائیلی افزود با کاهش حضور روسیه در سوریه، که خود درگیر جنگ در اوکراین است، این احتمال مطرح است که ایران بخواهد این بخش از خلأ ایجاد شده ناشی از روسیه را نیز در سوریه پر کند.

در این میان، ارتش و دولت اسرائیل کماکان در مورد گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» در خصوص عواقب حملات منتسب به اسرائیل در روزهای چهارم و پنجم شهریور به منطقه مصیاف سکوت کرده است؛ آن را نه تأیید و نه رد کرده اما رسانه‌های اسرائیل این خبر را به گستردگی به نقل از نهاد اوپوزیسیون سوری بازتاب دادند.

به گفته «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که از بریتانیا فعالیت می‌کند، در دور جدید حملات اسرائیلی، انبار موشکی سپاه پاسداران در مصیاف هدف اصلی بمباران‌ها بوده و حدود « هزار موشک» نابوده شد. این نهاد گفته است که اکثر موشک‌ها از نوع زمین به زمین و میان‌برد بود که در مرکز صنایع مصیاف تولید شده بود.

مصیاف، یک محل راهبردی در استان حماه برای ارتش سوریه و مقر کارخانه‌های صنایع دفاعی نظامی آن کشور است. گفته می‌شود که اسرائیل در حملات یک دهه اخیر خود به سوریه، مجتمع این کارخانه‌ها را بارها هدف قرار داده است.

هم‌زمان با حمله اسرائیل در روز چهارم شهریور به مصیاف، نیویورک تایمز به نقل از یک «منبع آگاه در دمشق» نوشته بود که سوریه از جمهوری اسلامی ایران و متحدین تهران خواسته است هیچ‌گونه حمله‌ای از خاک سوریه علیه اسرائیل را تدارک نبیند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، سه ماه پیش گفت اگر سوریه به ایران امکان حضور و تحرکات نظامی بدهد، کاخ‌ بشار اسد بمباران خواهد شد.

اسرائیل سه ماه پیش حملات سختی علیه فرودگاه بین‌المللی دمشق انجام داد که با وارد شدن آسیب شدید به ترمینال‌ها و باندهای پرواز، کار فرودگاه را برای حدود سه هفته متوقف کرد. ظاهرا نقل و انتقالات نظامی ایران انگیزه اسرائیل در انجام آن حملات شدید بود.

ایران و سوریه، متحدین راهبردی دیرینه از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، هم‌کاری دفاعی و نظامی و سلسله شراکت در عرصه‌های دیگرغیرنظامی را در یک روند آهسته و پیوسته، ادامه داده‌اند و همواره از «اراده متقابل» برای گسترش این هم‌یاری‌ها سخن گفته‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با بشار اسد که در میانه بهار امسال، برای نخستین بار پس از آرام گرفتن نسبی اوضاع در جنگ ۱۱ ساله سوریه به تهران رفته بود، بر گسترش این همکاری‌ها تأکید کرد.
+51
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    فرصت خوبی است که اسرائیل تک تک نیروهای سپاهی در سوریه را به درک واصل کند. ما واقعا از این موضوع شاد و خرسند هستیم 😀😀
    8
    54
    یکشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    هر دم از این باغ بری می رسد/ تازه تر از تازه تری می رسد!
    1
    13
    یکشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    هه هه! نه که تا حالا که بود خیلی میترسیدن. این خبر فقط میخواد نشون بده که پوتین از یه طرف خامنه ای رو خر میکنه، از یه طرف یه حالی به اسراییل میده.
    0
    21
    یکشنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.