شورای امنیت ملی آمریکا: ایران در مسائل مهمی امتیاز داده است

مذاکرات اتمی وینالعربیه: شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد ایران در برخی مسائل حساس، امتیازات مهمی داده است و افزود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا طی مذاکرات اتمی بر عدم خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریسم تاکید فراوان داشت.

شورای امنیت ملی آمریکا سه‌شنبه یکم شهریور در بیانیه‌ای گزارش داد، دست‌یابی به توافق ایران را ملزم به برچیدن برنامه هسته‌ای خود خواهد کرد.

این شورا تاکید کرد که در صورت احیای مجدد برجام، غنی‌سازی بیش از 3.67 درصد برای ایران ممنوع می‌شود و تا سال 2031 ذخیره اورانیوم تهران نباید بیشتر از 300 کیلوگرم باشد.

در بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا آمده است که ایران باید ذخایر اورانیوم غنی‌شده 20 و 60 درصد خود را تحویل داده و فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش را متوقف کند.

طبق این بیانیه، ‏ایران باید به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی و نظارت بر تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد.

بیانیه افزوده هر گونه توافق احتمالی با ایران، به مدت 6 ماه مانع بازگشت تهران به فعالیت‌های هسته‌ای خود در صورت شکست آن توافق خواهد شد.
ابهام در توافق احتمالی
خبرگزاری «رویترز» هم امروز به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، گزارش داد که هنوز احتمال رسیدن به توافق مبهم و غیر موکد است.

این مقام به رویترز گفته که کماکان اختلافات و شکاف‌هایی میان نظرات واشینگتن و تهران درباره پیشنهاد اروپایی احیای برجام وجود دارد.

او‌ توضیح داد که تهران از برخی شروط خود از جمله مسدود شدن پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابهامات برنامه هسته‌ای خود کوتاه آمده است.

این مقام آمریکایی همچنین گفت، اگرچه تهران خواستار امتیازات خاصی از واشینگتن بوده، اما آنها بالاخره از برخی شروط اصلی خود عقب‌نشینی کردند.
موافقت همه با پیشنهاد اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شامگاه دوشنبه در اظهاراتی تاکید کرد که اکثر کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای با ایران، با متن پیشنهادی اروپا موافق هستند.

بورل در مصاحبه با تلویزیون «ای‌تی‌وی» اسپانیا گفت با وجود موافقت کشورهای دیگر اما او تاکنون پاسخی از ایالات متحده دریافت نکرده است.

او‌ همچنین ضمن «معقول» دانستن پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا، گفت که تهران خواهان برخی تغییرات در این متن پیشنهادی شده است اما به ماهیت درخواست ایران اشاره‌ای نکرد.

مذاکرات هسته‌ای میان ایران، آمریکا و کشورهای 1+4، ماه گذشته ادامه پیدا کرد و اتحادیه اروپا در این زمینه، پیش‌نویسی را با عنوان «متن نهایی» برای طرف‌های مذاکره‌کننده ارسال کرد.

ایران در پاسخ به اتحادیه اروپا، تغییراتی در این «متن نهایی» اعمال کرد و دوشنبه هفته گذشته آن را به جوزپ بورل تحویل داد.
+23
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۲
    آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان
    برجام از طرف ج.ا. تایید بشه یا نه، در هر صورت به ضرر ج.ا. است. تایید نشه، تحریم‌های شدیدتری رو باید متحمل بشه و راه کره‌شمالی رو باید طی کنه. 😖 اگر تایید بشه، از دو سال باقیمانده تا انتخابات آمریکا وقت بسیار کمی برای برچیدن تحریم ‌های فعلی‌ست و در این مدت هیچ امتیازی ج.ا. نگرفته هیچ، حتا به دوستان ناروزنش روسیه و چین هم باخت باخت رو متحمل شده! حتا ترکیه در این جریان امتیازات زیادی از ج.ا. گرفته. تا دلتون بخواد ج.ا. در مرداب لجنی در دو جبهه درگیر فساد داخلی یک طرف و برای برجام شکست همه‌جانبه طرف دگر است! 😤 خوب انتظار دیگه‌ای هم از مسئولان بیشعور ج.ا. در عرض ۴۳ سال نمی‌رفت! همه‌چی روی همون پاشنه حماقت انقلابیون و خرفتی خمینی و دارودسته‌اش می‌چرخد! 😖
    4
    22
    ‌چهارشنبه ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    دوباره همون دور سال ٢٠١٥. اورانیوم رو نباید نگه داره، بعد یهو میبینیم این دفعه اسراییل توی علی اباد کتول یه گاوداری پیدا میکنه که اورانیوم قایم کردن بعد باز رییس جمهور بعدی میاد بیرون. این وسط امت حیران در صحنه هم انگار دارن پینگ پونگ میبینن
    1
    14
    ‌چهارشنبه ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    بعد از حمله روسیه به اوکراین ایران خیلی دور برداشت و فکر کرد که رئسیه در عرض چند دنیا را به کنترل خود در می آورد و یک قطبی در مقابل غرب درست می مند اما وقتی بعد از چند ماه فهمید وضع روسیه زیبا خوب نیست دوباره مذاکرات را شروع و حاضر به تسلیم شد چون بقای رژیم به همه چیز ترجیح داده می شود . چقدراز احمق بازی پوتین خوشحال هستم و چقدر خوب در باتلاق اوکراین گیر اقتاد و چند دهه با مسله اوکراین در کنار تحریمهای کمر شکن مجادله خواهد کرد
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.