ایران اعلام کرد: موضوع انتقام قاسم سلیمانی قابل مصالحه نیست

رادیو فردا: در حالی که پیشتر واشینگتن اعلام کرده که تهران برای دستیابی به توافق احیای برجام باید برخی نگرانی‌ها را رفع کند، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد موضوع انتقام از عوامل کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران «قابل مصالحه» با آمریکا نیست.

کنعانی روز دوشنبه ۳۱ مرداد در نشست خبری هفتگی خود در این زمینه گفت که «موضوع انتقام از قاتلان» سلیمانی «فراموش‌ شدنی نیست، قابل مصالحه و سازش نیست و ایران از تمام امکانات خود استفاده می‌کند که قاتلین» را به «محکمه عدالت بسپارد.»

او تأکید کرد که این موضوع ارتباطی با موضوع مذاکرات احیای برجام ندارد.

تأکید سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بر گرفتن انتقام از عوامل کشته شدن سلیمانی در حالی است که به تازگی آمریکا یک عضو نیروی قدس سپاه پاسداران را به تلاش برای ترور جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان کشته شدن قاسم سلیمانی متهم کرد.

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ مرداد اعلام کرد که این عضو نیروی قدس در اجیر کردن اشخاصی در آمریکا برای ارتکاب قتل بولتون دست داشته است.

انگیزه احتمالی این تلاش برای ترور، «انتقام» کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، عنوان شده است.

پس از آن، وب‌سایت خبری-تحلیلی آمریکایی «اکسیوس» گزارش داد که وزارت دادگستری آمریکا به وزیر خارجه سابق این کشور گفته بود که او «دومین هدف سوء قصد عامل جمهوری اسلامی ایران بوده است».

روزنامه کیهان نیز که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، در گزارشی با موضوع حمله به سلمان رشدی، آن را «زنگ خطری» برای عاملان کشته شدن قاسم سلیمانی خواند و دونالد ترامپ و وزیران خارجه و دفاع دولت او را به ‌«انتقام نزدیک» تهدید کرد.

جمهوری اسلامی بلافاصله پس از کشته شدن سلیمانی در حمله هوایی آمریکا در دی‌ماه ۱۳۹۸ در بغداد، وعده «انتقام سخت» داد.

اما در اردیبهشت‌ماه، یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تصریح کرد: «ما در ملاءعام مذاکره نمی‌کنیم اما اگر ایران خواهان این است که تحریم‌های ورای توافق هسته‌ای لغو شوند، باید نگرانی‌های فرابرجام ما را رفع کند».

پیشتر علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز گفته بود دست کشیدن از طرح «انتقام» کشته شدن سلیمانی در ازای لغو تحریم‌ها «خیالی باطل است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام گفت که تهران همچنان منتظر پاسخ آمریکاست.

او گفت: «آنچه که مهم است الان تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخ است».

در آخرین دور از مذاکرات احیای برجام در وین بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای این توافق گفت‌وگوهایی بین کشورهای حاضر در این توافق انجام شد و هیئت‌های مذاکرات کننده ۱۷ مرداد برای مشاوره به کشور خود بازگشتند.

ایران دوشنبه هفته گذشته پاسخ خود را به «متن نهایی» پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه کرده، اما آمریکا هنوز پاسخ خود را درباره «متن نهایی» و پاسخ ایران به اتحادیه اروپا ارائه نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین درباره تبادل زندانی میان ایران و آمریکا نیز، واشینگتن را به «بی‌عملی» متهم کرد.

او گفت: «در مورد تبادل زندانیان در خارج از چارچوب برجام و به طور غیرمستقیم با طرف آمریکایی گفتگو کردیم و از نظر ما امکان اجرای تبادل وجود داشت و در این زمینه دیدگاه‌های ما روشن بود اما متاسفانه آن چیزی که در طرف مقابل رخداد بی‌عملی بود».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هفته گذشته نیز اعلام کرده بود تهران آماده تبادل زندانی با آمریکاست.

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، پیشتر تأکید کرده که توافق هسته‌ای با ایران بدون آزادی زندانیان آمریکایی بعید است.

جمهوری اسلامی متهم است با «گروگان گرفتن» افراد دوتابعیتی یا اتباع خارجی در پی تحت فشار قرار دادن دولت‌های خارجی برای پیشبرد خواسته‌های خود است.
+19
رأی دهید
-58

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momiji0 - توکیو، ژاپن

    زپلشک !!
    8
    37
    دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان

    مگر اینها چند بار میخواهند انتقام خون قاسم کتلت رو بگیرند؟ یک بار با دو تا موشک یک هواپیمای مسافربری با تمام مسافرینش رو کشتند آیا باز هم میخواهند انتقام بگیرند؟ لابد این دفعه میخواهند با بمب اتم مردم تهران رو بکشند
    10
    40
    دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان

    موضوع انتقام قاسم سلیمانی قابل مصالحه نیست، چون ج.ا. هیچ غلطی نمی‌تواند بکند! یکبار هواپیمای مسافربری را سرنگون کردیم برای هفت پشتمون بس بود. این غربی‌ها هم فراموش می‌کنند که برجام خودش چیزخوری از طرف ج.ا. است! 🥴
    8
    31
    دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه

    دمکراتهای آمریکا رسماً پشت سر این حکومت‌ هستند ، میخواهند ترامپ را به هر طریقی به زندان بیندازند و از صحنه سیاست حذف کنند، و اگر نتوانستند به ایران ندا را بدهند تا او را ترور کند!!!! و این مستلزم آن است که جلوتر زمینه سازی کرده باشند!!! این اراجیف فقط زمینه سازی برای آن روز میباشد!
    8
    28
    دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ
    این حرفا دیگه مصرف داخلی هم نداره فرقه کثیفیه که فقط میتونه مردم ایران رو بکشه در مقابل اسرائیلی ها هیچ هیچ واکنشی نشون نمیده از ترسش امیدوارم تا دیر نشده مردم ایران این فرقه کثیف و سرنگون کنند بارها گفتم به خاطر بچه هاشون
    6
    23
    دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    مسعود راستگو - تهران، ایران
    با روش اینترپولیشن و داده های موجود که همان شرایط قدیم و جدید ایران و امریکاست میشه محاسبه تقریبی کرد که امریکای ابرقدرت که حرکت ناوهایش روزی لرزه بر اندام کشورها می انداخت چند سال دیگه رئیس جمهورش برا پابوسی و التماس باید بیاد ایران!! سنگ نگاره های هخامنشی دوباره عینیت پیدا میکنن!. فکرش رو بکنید ایران گیر داده رئیس جمهور قبلی امریکا رو باید محاکمه کنم!! ده سال پیش اگه یکی این پیش بینی رو میکرد میگفتن مغز نداره!
    18
    7
    دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.