مدیر پیشین CIA در امور ایران: باید از شرکت رئیسی در سازمان ملل جلوگیری شود

العربیه: نورمن رول، مدیر اطلاعات ملی سابق سیا در امور ایران گفت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و سازمان ملل متحد باید این پیام قوی را ارسال کنند که اقدامات تهران تحمل نخواهد شد.

رول جمعه 28 مرداد در گفتگو با «عرب‌نیوز» از دولت بایدن و سازمان ملل خواست که از حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آینده جلوگیری شود، زیرا به گفته او تهران در حمله به سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی در نیویورک در 12 اوت، شریک است و به دامن‌زدن به خشونت و تروریسم در سراسر جهان ادامه می‌دهد.

او گفت، حمله به رشدی توسط هادی مطر 24 ساله، شهروند آمریکایی لبنانی‌تبار اهل فیرویو در نیوجرسی، یک «اقدام تروریستی آشکار» بود که نشانگر کارزار گسترده‌تر ترویج خشونت تحت حمایت ایران بوده و مستلزم پاسخ قاطع از سوی ایالات متحده، متحدان اروپایی و سازمان ملل متحد است.

وی تاکید کرد: «ممنوعیت رئیسی از حضور در سازمان ملل همچنین پیامی را به سایر کشورهای سرکش ارسال می‌کند که اقدامات آن‌ها دارای عواقب است و باید انزوای دیپلماتیک را تحمل کنید. در حالی که اگر رئیسی به ایالات متحده بیاید پیام معکوس را ارسال می‌کند. این پیام را می‌فرستد که می‌توانید این نوع اقدامات را انجام دهید و حداکثر بیانیه‌ای از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه دریافت خواهید کرد یا شاید یک توییت از یک مقام آمریکایی، شاید تحریمی علیه سازمانی که هیچ دارایی مالی در ایالات متحده ندارد. اما در غیر این صورت تقریباً هزینه‌ای ندارد.»
تلاش‌های تروریستی ایران
رول در ادامه، اظهار کرد که ایران نه تنها آشکارا در پشت حمله به رشدی قرار دارد، بلکه تلاش کرد به دیگران از جمله جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، مایک پمپئو وزیر پیشین امور خارجه، و رهبران کشورهای دیگر از جمله عادل الجبیر سفیر وقت پادشاهی سعودی آسیب برساند.

مدیر سابق امور ایران در سی‌آی‌ای افزود: «ما در سال جاری تلاش‌های زیادی از سوی ایران داشته‌ایم که طبق گزارش‌های مطبوعاتی ناکام مانده است. اما ما آنها را به خاطر این تلاش‌ها مجازات نمی‌کنیم. رفتار ما در واقع آنها را تشویق می‌کند به این اقدامات ادامه دهند».

نورمن رول همچنین به مسئله الهام‌بخشی ایدئولوژی ایران برای تشویق تروریسم در غرب و شباهت آن با فعالیت‌های القاعده اشاره کرد و گفت: «من فکر می‌کنم ما چیزی داریم که مشابه کاری است که القاعده با کمپین تبلیغاتی خود در سراسر جهان انجام داد و باعث تحریک اقدامات خشونت آمیزی شد که خود آن اقدامات را انجام نداده بود.»

او افزود که اگر حمله تروریستی به سلمان رشدی اقدامی از جانب القاعده بود، واکنش ایالات متحده و دیگر متحدان اروپایی «متفاوت» بود، و خاطرنشان کرد که در گذشته، ایالات متحده یک «برنامه قوی» برای مجازات هر گونه اقدام تروریستی القاعده، به‌ویژه در خاک ایالات متحده داشت.

رول تاکید کرد که ایالات متحده و همچنین اروپا استراتژی خطرناکی را دنبال می‌کنند. وی اضافه کرد: «در اصل ما بازیگری محلی را تحت جنبه‌های اجرای قانون تعقیب می‌کنیم و سپس در بیانیه‌های عمومی این اقدام را به ایران نسبت می‌دهیم و تهدید می‌کنیم که در صورت موفقیت شخصی، عواقب شدیدی به صورت خصوصی یا عمومی خواهد داشت.»

به گفته وی، غرب با این استراتژی به ایران پیامی را ارسال می‌کند تا آنها برای کشتن آمریکایی‌ها دست به کار شوند.

او افزود: «ما در سال جاری تلاش‌های زیادی از سوی ایران داشته‌ایم که طبق گزارش‌های مطبوعاتی ناکام مانده است. اما ما آنها را به خاطر تلاششان مجازات نمی‌کنیم.»
پیامد بی‌عملی برابر اقدامات ایران
رول استدلال کرد که عدم پاسخگویی به ایران در مورد حمله رشدی و سایر حملات، پیامی خطرناک دارد و آن این است که «به ایران می‌گوییم تنها در صورت یک حمله موفقیت‌آمیز پاسخ خواهیم داد.»

او در ادامه افزود: «اما به نظر می‌رسد حملات ناموفق نه تنها ایالات متحده، بلکه دوستان و شرکای اروپایی ما را به واکنش وادار نمی‌کند. من فکر می‌کنم این رویکرد ما افراد در ایران را تشویق می‌کند که فکر کنند هیچ مجازاتی برای تلاش‌هایشان برای انجام تروریسم در ایالات متحده و جاهای دیگر وجود ندارد.
+40
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.