چرا مردم لبنان از مرد گروگان گیر بانک در بیروت «حمایت» کرده او را قهرمان می نامند؟

رادیو فردا: گزارش‌ها از لبنان از استقبال و حمایت مردم این کشور از مردی حکایت دارد که روز پنج‌شنبه، ۲۰ مرداد، با مراجعه به یک بانک در بیروت با تهدید اسلحه از کارمندان خواست که بخشی از پول خود او را تحویل دهند.

مردم در لبنان بسام الشیخ حسین را «قهرمان» می‌نامند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، در حالی که نیروهای پلیس برای بازداشت این مرد به محل رسیده بودند، مردم حاضر در محل تاکید داشتند که او بی‌گناه است و تنها خواهان بازپس گرفتن قسمتی از پول خود است.

در پی وقوع بحران شدید مالی در لبنان، به دستور بانک مرکزی، بانک‌ها در دو سال گذشته مجاز بوده‌اند که حداکثر ماهانه ۲۰۰ دلار یا معادل لیره لبنانی آن را از پول‌های سپرده‌گذاران تحویل دهند. در حالی که چنین مبالغ اندکی برای تامین اساسی‌ترین نیازهای روزمره نیز کافی نیست.

بسام الشیخ حسین که برای پرداخت صورت‌حساب مداوای پدرش در بیمارستان به پول زیادی نیاز داشت، روز ۲۰ مرداد مجهز به اسلحه وارد شعبه بانک فدرال در بیروت شد و خواست ۳۰ هزار دلار از ۲۱۰ هزار دلار سپرده‌اش را نقد تحویل بگیرد.
به نوشته گاردین، در حالی که سربازان و نیروهای پلیس شعبه بانک را برای بازداشت آقای حسین محاصره کرده بودند، مردم زیادی در محل گرد آمده و از او حمایت می‌کردند.

این رویداد روند زندگی روزانه در منطقه الحمره در بیروت را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده بود.

شاهدان در محل به گاردین گفتند، «رهبران فاسد» پول‌های خود را با کمک بانک مرکزی به کشورهای دیگر، از جمله سوئیس می‌فرستند، اما بقیه مردم در رنج و تنگنا هستند.

شاهدان تاکید داشتند که مردم از روی ناامیدی به هر کاری دست می‌زنند. یکی از افراد تماشاچی به گاردین گفت حتی سربازان و نیروهای پلیس ضد شورش که به محل آمده‌اند، این فرد را دوست دارند. حقوق نظامیان نیز در دو سال گذشته عملا به یک‌بیستم کاهش یافته است.

آقای حسین در طول ساعاتی که کارمندان را گروگان گرفته و در محاصره پلیس بود، اجازه داد از یک رستوران برای کارکنان غذا فرستاده شود. اما با نزدیک شدن به ساعات شب و پس از آن که بانک با خواسته او موافقت کرد، او خود را به پلیس تسلیم کرد.

این دومین رویداد از این نوع در ماه‌های گذشته در لبنان بود.

سپرده‌گذاران ارزهای خارجی نگران هستند در شرایطی که تورم لجام‌گسیخته ادامه دارد، سپرده‌های‌شان در صورت ادامه محدودیت‌های شدید بانکی برای دریافت پول، ارزش خود را نیز از دست بدهد.

هرچند پول لبنان لیر است اما بهای کالاها و خدمات عملا به دلار آمریکا محاسبه می‌شود. ارزش لیر همچنان در سراشییی سقوط است و وضعیت ابهام سیاسی در مورد تشکیل دولت نیز کماکان ادامه یافته است.
+31
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.