رئیس سازمان فضایی ایران هم ساخت ماهواره «خیام» توسط روسیه را تائید کرد

در تصاویری که از سوی روسیه منتشر شده، پرچم ایران برای روی بدنه ماهواره و پرچم روسیه بر روی موشک حامل آن، دیده می‌شودحسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در یک نشست خبری تایید کرد که ماهواره «خیام» توسط روسیه ساخته شده است، اما افزود متخصصان ایرانی بر روند ساخت این ماهواره نظارت کرده‌اند.

بعد از پرتاب ماهواره «خیام» توسط روسیه، تبلیغات گسترده‌ای در ارتباط با پیشرفت فناوری ساخت ماهواره توسط ایران منتشر شد. اما سفارت روسیه در تهران با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت که این ماهواره، ایرانی نیست.

آقای سالاریه در توضیحات روز چهارشنبه گفت که ایده ساخت این ماهواره متعلق به ایران است و برای ساخت آن نیز «حدود ۴۰ میلیون دلار» هزینه «برآورد» شده است.

او گفت که روسیه بعد از ساخت و پرتاب ماهواره، آن را در اختیار ایران قرار داده و اطلاعاتی که این ماهواره جمع‌آوری می‌کند به ایران ارسال می‌شود.

به گفته رئیس سازمان فضایی، ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند «ارتباطات بازی با دنیا» داشته باشد و به همین دلیل به این ماهواره نیاز دارد.

این مقام ایرانی همچنین خبرها در ارتباط با احتمال پرتاب این ماهواره با اهداف جاسوسی و کمک به روسیه در جنگ اوکراین را تکذیب کرد.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا این اتهام را مطرح کرده بود.
واکنش آمریکا به همکاری فضایی ایران و روسیه: ماهواره خیام قابلیت جاسوسی دارد
آژانس فضایی روسیه ماهواره خیام را از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب کرد.

اکنون یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب این موشک اعلام کرد که همکاری رو به رشد روسیه با ایران را باید به عنوان یک «تهدید عمیق» تلقی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت «ما از گزارش‌هایی مطلع هستیم که روسیه از طرف ایران، ماهواره‌ای پرتاب کرده است که «قابلیت‌های جاسوسی» قابل توجهی دارد.

آمریکا معتقد است تعمیق اتحاد روسیه با ایران موضوعی است که جهان باید به آن به عنوان یک تهدید نگاه کنند
+46
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۲
    آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان
    درست مثل اون موقع است اما در حجم بسیار بزرگتر، وقتی خمینی فریاد میزد: "قدس را از راه کربلا فتح میکنیم و اسراییل را از صفحه روزگار محو"، بعد چی شد؟! طرفداران بی‌شعور بعد از اعلام جام زهر بالا کشیدن خمینی، دسته دسته با دماغ آویزان مراسم ختم حرکت اوهامی کربلایی را به منصه ظهور گذاشتند! 🥴😖🥴 حالا بعد از جشن ماهواره‌سازی که این نمونه‌ای ست که شما باید ببینید که ما بمب‌اتم هم می‌توانیم بسازیم 🤮 باز عزاداری، پس چی شد ماهواره، بمب‌اتم، پراید، آفتابه ساخت ج.ا. ؟! 🥴🥴
    10
    27
    ‌چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    abadannl - روتردام، هلند

    عجب آبروریزی 😂
    3
    25
    ‌چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    مسعود راستگو - تهران، ایران
    منطق میگه اونایی که دوست دارن کشورشون پیشرفت کنه و از موفقیت های اون لذت میبرن انسانهای نرمالی هستن ولی اونایی که متاسفانه از پیشرفت و موفقیت های کشورشون ناراحت میشن و شب و روز دعا میخونن بلایی سر میهن بیاد مریض و بدبخت هستند البته به عنوان یک ایرانی دوست دارم همه ایرانیان موفق و پیروز باشن حتی اون مریض ها هم موفق بشن بر بیماریشون غلبه کنن.
    25
    7
    ‌چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    مگر امریکا تا دیروز ادعا نمیکرد این ماهواره زیاد مهم نیست چرا ماهواره های تجاری خیلی بهتر از این ماهواره نظامی کار میکنند و دوربینهاشون دقیققتره،پس چرا اینجا میناله، روزیکه با خیانت کارته اخوند را به تخت نشاند باید فکر امروز را هم میکرد
    20
    5
    ‌چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    در ایران و برای ملت همیشه در تنبان (صحنه) هیاهو راه انداخته اند که این ماهواره ساخت حزب الهی های ایران است!
    5
    18
    ‌چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان
    [::مسعود راستگو - تهران، ایران::]. جناب راستگو، یا برایت آدرس غلط داده‌‌اند یا دوست نداری واقعیات بارز رو ببینی! فرض رو بر این بگیریم که ج.ا. دانش ماهواره‌سازی داره، برای چی که پیغام به امامزاده داوود بده، هالو صدای منو میشنوی داوود، سیل داره میاد به زائرین ندا بده خودشونو به سر پناهی برسونن تا همین برایت یک معجزه ثبت شود! 🥴🥴 جناب راستگو، احسنت به داشتن شورمیهن‌دوستیت اما همانطور که نوشتم آدرس غلط نرو! ملت ایران ۴۰ و اندی ساله گرفتار دین‌سالاریست و چند سالیست که بسیاری از امتیها از دایره کوچک خودی خارج شده‌اند. مهندسین ایرانی در اروپا کار می‌کنند که خود را فراری از ج.ا. معرفی می‌کنند و با بجا آوردن نماز و روزه می‌گویند ما متخصصان مذهبی هستیم اما قادر به زندگی در جهنم حکومت اسلامی نیستیم! 😖
    2
    17
    ‌چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    این خیار و اون یکی و اون ... از بیت المقدس کدوم کوری هستن پس!؟ دیگه فکر کرده بودن چی شده. اقا تو ..... عروسی شده بود خوب نماینده یه سری از رفقا رو هم دعوت میکردین
    1
    8
    ‌چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    این روس‌ها چقدر خسیس هستند. این همه پول گرفتند یک روز هم نگذاشتند تا این برادران ارشادی دو راستگو ایرانی‌ و اتریشی‌. کلم. خیار فانتم. و فاطی خوشگله چند روز پشت سر هم ارگاسم اسلامی داشته باشند. چه جنجالی دیروز راه انداختند که این خبر بیرون آمد. زرت با با این خبر چرت ارشادی را پاره کرد.فکر کردند یک هفته مولتی‌ ارگاسم در این خبر وجود دارد. و حالا راستگو ؟ خیار ؟ "ج. ل" اسلامی دوباره ؟ باز هم خوب است اسمش را خیام گذاشتند. تصور اگر اسمش امام خمینی یا حضرت آقا می‌‌بود. ۵۰۰ سال باید باج می‌‌دادیم
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    ایران آفتابه هم نمی تواند بسازد چه برسد به ماهواره
    1
    3
    ‌چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.