چطور آفتاب‌سوختگی را در خانه درمان کنیم؟

دویچه وله:گذراندن زمان زیاد زیر نور خورشید می‌تواند منجر به آفتاب‌سوختگی شده و پوست شما ممکن است ملتهب، دردناک و حساس به لمس گردد.

به ‌نوشته پایگاه خبری مایو کلینیک، هر قسمت بدن، از جمله لب‌ها، لاله گوش و پوست سر، می‌تواند در اثر قرارگیری زیر نور آفتاب بسوزد. علائم آفتاب‌سوختگی معمولا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می‌شود.

متأسفانه هیچ راه‌حل سریعی برای تسکین آفتاب‌سوختگی وجود ندارد و یک سوختگی بد ممکن است چند روز طول بکشد تا بهبود یابد.

با‌این‌حال چند کار وجود دارد که می‌توانید برای درمان آفتاب‌سوختگی و کاهش ناراحتی خود انجام دهید:

پوست را خنک و مرطوب نگه دارید

چند بار در روز از کمپرس سرد، مانند حوله مرطوب‌شده با آب خنک، روی پوست آسیب‌دیده استفاده کنید یا یک حمام خنک با جوش شیرین بگیرید. لوسیون آلوئه‌ورا، کرم مرطوب‌کننده یا کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد بدون نسخه را چندین بار در روز روی پوست آسیب دیده بمالید. از محصولات حاوی الکل خودداری کنید، زیرا باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود.

از محصولات حاوی بنزوکائین خودداری کنید

مراقب محصولات درمان آفتاب‌سوختگی حاوی داروهای بی‌حس‌کننده مانند بنزوکائین باشید. شواهد کمی مبنی بر موثر بودن این محصولات وجود دارد. در برخی موارد، آنها می‌توانند پوست را تحریک کنند. بنزوکائین با یک بیماری نادر، اما جدی و گاهی کشنده مرتبط است که میزان اکسیژنی که خون می‌تواند حمل کند را کاهش می‌دهد. از بنزوکائین در کودکان کمتر از ۲ سال بدون نظارت یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی استفاده نکنید، زیرا این گروه سنی بیشتر تحت تأثیر منفی این محصول قرار گرفته است. اگر بالغ هستید، هرگز بیش از دوز توصیه‌شده بنزوکائین استفاده نکنید و با پزشک درباره مصرف آن صحبت کنید.

تاول‌ها را به حال خود رها کنید

اگر تاول ایجاد شد، آنها را فشار ندهید. انجام این کار فقط روند بهبودی را کند می‌کند و خطر عفونت را افزایش می‌دهد. در صورت نیاز، تاول‌ها را به‌آرامی با گاز طبی بپوشانید.

یک مسکن بدون نسخه مصرف کنید

در صورت نیاز، داروهای ضد‌التهابی مانند آسپرین یا ایبوپروفن را مصرف کنید تا زمانی که قرمزی و درد از بین برود. به کودکان و نوجوانان آسپرین ندهید. ممکن است باعث سندرم ری شود (نوعی انسفالوپاتی پیشرونده)؛ یک بیماری نادر، اما بالقوه کشنده.

به پزشک مراجعه کنید

اگر آفتاب‌سوختگی بخش بزرگی از بدن شما را با تاول پوشانده است، اغلب با تب یا درد شدیدی همراه می‌شود. اگر آفتاب‌سوختگی در عرض چند روز شروع به بهبود نکرد، با پزشک خود صحبت کنید.

کرم ضد آفتاب بزنید

برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی در آینده، کرم ضد آفتاب را به‌ طور مکرر و زیاد استفاده کنید. محصولی انتخاب کنید که در برابر اشعه ماوراء‌بنفش A و ماوراء‌بنفش B محافظت می‌کند و دارای ضریب محافظت در برابر آفتاب حداقل ۱۵ است. اگر از داروهایی استفاده می‌کنید که احتمال آفتاب‌سوختگی را افزایش می‌دهند، مراقب باشید. یک مثال رایج تتراسایکلین است که به‌ صورت خوراکی برای آکنه مصرف می‌شود.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.