تکذیب براده آهن در بسته زعفران: می خواستند یک برند خوشنام را تخریب کنند

رادیو فردا: در واکنش به انتشار ویدئویی از وجود براده‌های آهن در بسته‌های زعفران با هدف افزایش وزن آنها، عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران این خبر را تکذیب کرد.

علی حسینی روز جمعه، ۱۴ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا به طور تلویحی استفاده از براده آهن در برخی بسته‌های زعفران را تایید کرد، اما گفت که انجام این کار در «برندهای معتبر» کذب است و هدف منتشرکنندگان این ویدئو «تخریب خوشنامی یک برند» است.
او در ادامه استفاده از هر چیزی را که منشاء غیر زعفران داشته باشد در بسته‌بندی‌های این محصول «تقلب» دانست و افزود: «تقلب در زعفران فقط با براده آهن نیست، بلکه ممکن است از سنگ، گیاهان رنگ‌شده و خاک نیز استفاده شود.»

زعفران گران‌ترین ادویه دنیا است و با استناد به منابع تاریخی، خاستگاه اصلی آن ایران است.

اما به دلیل سوء مدیریت در سال‌های گذشته، تولید این محصول در ایران و صادرات آن به سایر کشورها با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است. از آن جمله می‌توان به فروش زعفران ایرانی با بسته‌بندی و نامگذاری دوباره در سایر کشورها اشاره کرد.

پلیس اسپانیا اردیبهشت پارسال ۱۷ نفر را به اتهام مشارکت در فروش زعفران ایرانی به جای زعفران اسپانیایی بازداشت و اعلام کرده بود که اعضای این باند برای افزایش حجم و وزن زعفران به آن زوائد گل و رنگ‌های خوراکی اضافه می‌کردند.

بسیاری از کارشناسان از جمله عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران «شناسنامه‌دار کردن» را از بهترین روش‌های مقابله با تقلب در این محصول عنوان می‌کنند، اقدامی که تاکنون انجام نگرفته و با توجه به افزایش فعالیت کشورهای رقیب به بازار زعفران ایران در جهان آسیب جدی زده است.
+7
رأی دهید
-69

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.