نشریه «دیلی بیست»: آنچه پوتین می‌تواند با پهپادهای ایرانی انجام دهد

العربیه: نشریه آمریکایی «دیلی بیست» در مقاله‌ای به بررسی این موضوع پرداخته که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از هواپیماهای بدون سرنشینی که قرار است از ایران دریافت کند، در جریان جنگ اوکراین چه استفاده‌ای می‌تواند بکند.

به گفته این مجله، بیانیه جیک سالیوان، مشاور امنیتی کاخ سفید، جزئیاتی راجع به نوع هواپیماهای بدون سرنشینی که ایران قرار است در اختیار روسیه بگذارد، ارائه کرد. بر اساس این بیانیه، ایران در ماه ژوئن پهپادهایی از نوع «شاهد-191» و «شاهد-129» را برای یک هیئت روسی به نمایش گذاشت، که قابلیت «مسلح شدن» داشتند.

بر خلاف پهپادهای انتحاری که ایران در اختیار حوثی‌های شورشی در یمن می‌گذارد، دو گونه پهپاد اخیر برای اهداف «شناسایی دوربرد» و «شلیک موشک» طراحی شده‌اند، که آنها را شبیه هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی مشهور MQ-1 Predator می‌کند.

بر اساس شواهدی که بازرسان سازمان ملل از یمن به دست آورده‌اند، حوثی‌ها از پهپادهای نوع «ابابیل» و «صمد» استفاده می‌کنند، که هر دو قابلیت رصد دوربرد و عملیات انتحاری دارند، اما به اندازه «شاهد-191» و «شاهد-129»، که می‌توانند برای استفاده مجدد بازگردند، پیشرفته نیستند.

«دیلی بیست» بر این باور است که با نظر به این حقیقت که ایران این هواپیماهای بدون سرنشین نسبتا ارزان‌ را در مقادیر انبوه تولید کرده و آنها را در اختیار حوثی‌ها و دیگر نیروهای نیابتی خود قرار داده است، ارائه تعداد زیادی از همین‌ها، علاوه بر تعداد کمتری 191 و 129، به روسیه برایش مشکل‌ساز نخواهد بود.

کاری که پوتین می‌تواند با این پهپادها در اوکراین بکند این است که از قابلیت ضربت از راه دور آنها استفاده کند تا ارتش و اهداف اوکراینی را روی زمین هدف قرار دهد. این پهپادها همچنین می‌توانند با استفاده از امکانات رصد دوربرد خود، به «تصحیح آتش» توپخانه روسیه کمک کنند. آنها همچنین می‌توانند در کنار تسلیحات سنگین‌تر روسیه به عنوان «اسلحه مکمل» به کار گرفته شوند.
+12
رأی دهید
-12

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    ترکیه از نرم افزار و سیستم ناوبری اسپانیایی و موتورهای کانادایی استفاده میکنه. الان موندم این پهبادهای ایران چه نوع سیستم ناوبری و استانداردی داره که حداقل بتونه با کمک سیستم جی پی اس روسی کار کنه چون اگر اینا بخوان با گوگل مپ و جی پی اس های غربی عملیاتی انجام بدهند سریع شناسایی و سرنگون میشوند مثل اتفاقی که در سوریه و اسرائیل هی تکرار میشه و پهباد با اون حجم کوچیک رو سریع شناسایی و‌میزنه اسرائیل مشخصه سیستم راداری و پدافندی اسرائیل نیست که اینا رو شناسایی میکنه بلکه سیستم مکان یاب و ناوبری ایناست که سریع میشه ردشون رو‌گرفت البته توسط خود آمریکا و غربی ها.
    7
    28
    ‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.