یک «قتل ناموسی» دیگر ؛ قتل خواهر توسط برادرش در روستایی در آمل

 پرده مراسم ترحیم برای سارا شادی‌فر که گفته می‌شود با انگیزه ناموسی به قتل رسیده استچند روز پس از اعلام خبر «قتل یک زن جوان توسط بستگانش» از سوی پلیس آمل، منابع محلی عنوان کرده‌اند که این زن جوان «به دست برادرش و با انگیزه‌های ناموسی» به قتل رسیده است.

خبرگزاری ایمنا پیشتر از کشف جسد یک زن در شامگاه ۱۲ فروردین در زمین‌های کشاورزی و شالیزار روستای حسین‌آباد بخش مرکزی آمل خبر داده بود.
بنا بر اعلام سرپرست فرماندهی انتظامی آمل، این جسد متعلق به زنی حدود ۳۰ ساله از اهالی همان روستا بوده که حدود ۲۰ روز پیش از آن توسط «یکی از بستگان نزدیک خود» به قتل رسیده بود.

در همین حال برخی منابع محلی، هویت این زن را سارا (راضیه) شادی‌فر اعلام کرده و گفته‌اند که او به دست برادرش و با انگیزه ناموسی به قتل رسیده است.
به گزارش خبرگزاری «هرانا»، به نقل از «ایمنا»، جسد این زن در زمین‌های کشاورزی و شالیزار روستای حسین‌آباد بخش مرکزی کشف شده است.
 
بر اساس گزارش پلیس هویت او «سارا شادیفر»، ۳۳ ساله مادر دو پسر ۱۳ ساله و شش ساله  اعلام شده است و توسط برادرش به قتل رسیده است. یک منبع آگاه می‌گوید: «سارا مستقل بود. در خانه خودش زندگی می‌کرد و قصد داشت بعد از تبدیل پس اندازش به دلار از ایران برود اما درست در روزی که همراه برادرش برای تبدیل پول به صرافی رفته بود توسط برادرش با شالی که به گردن داشت خفه شد.»
برادر سارا در اعترافات خود گفته است که در زمانی که خواهرش برای خرید از ماشین پیاده شده برخی پیام‌هایی که برای خواهرش رسیده را خوانده و به دلیل سبک زندگی او در یک لحظه عصبانیت او را خفه کرده و ساعتی بعد او را در روستای حسین آباد دفن کرده و به آمل بازگشته است.
 
آمار‌ها می‌گویند در استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان شرقی و اردبیل بیش‎ترین قتل‌های ناموسی رخ می‌دهد. البته در سایر استان‌های کشور هم چنین قتل‌هایی گزارش می‌شوند اما آمار معینی در این خصوص وجود ندارد.
 
‌در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از خشونت علیه زنان و قتل‌ موسوم به ناموسی در ایران منتشر شده که در بیشتر موارد توسط یکی از مردان نزدیک خانواده رخ داده است.

در پی این اتفافات مرگبار علیه زنان در ایران، دید‌بان حقوق بشر در آذر ۹۹ خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی جمهوری اسلامی شد.

ایران یکی از چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان ملحق نشده‌‌ است.

از جمله خلاء‌های قانونی که مورد انتقاد فعالان حقوق بشر ایران در مورد مجازات عاملان قتل‌های ناموسی است، احکام صادره علیه پدرانی است که فرزندکشی می‌کنند.

بر اساس ماده ۶۱۲ این قانون، پدران قاتل محسوب نمی‌شوند و در صورت محکومیت در دادگاه، حداکثر به پرداخت دیه و حبس تا ده سال محکوم می‌شوند.

در بسیاری از موارد هم که قتل ناموسی توسط سایر مردان خانواده صورت می‌گیرد، اولیای دم با گذشت از خون فرزند خود، زمینه حمایت از قاتل و آزادی او را فراهم می‌کنند.
+9
رأی دهید
-64

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران

    یکی میخواد آزاد زندگی کنه یکی دیگه (حالا هر کی)میگه نه! تو هرزه ای تو فاسدی(برداشت کاملا شخصی و عرفی).حالا جالبه خودش میخاد بمیره بره بهشت دنبال هرزه و هیز بازی!
    3
    81
    شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    عمو سعید - لیورپول، انگلستان
    احتمالا دنبال پول های خواهرش بوده است و طفلک را به قتل رسانده و جسدش را هم دفن کرده بعد که دستگیر شده است به خواهرش تهمت بی ناموسی می زند .
    1
    19
    شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.