ادامه انتصابات فامیلی از دامادها تا مادرزن‌ها در دولت رئیسی

العربیه :خویشاوندسالاری و انتصابات فامیلی بستگان مقامات حکومتی در ایران طی 4 دهه گذشته به یکی از مفاسد مزمن و مشخصه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

روند انتصابات فامیلی اکنون به‌ویژه با انتصاب‌ گسترده دامادهای مسئولان در دولت ابراهیم رئیسی به پدیده‌ای جنجال‌برانگیز تبدیل شده و با اقدام اخیر جواد حمیدی راوری، شهردار بجنورد به منصوب کردن مادرزن خود به عنوان مشاور امور زنان این شهرداری، وارد مرحله تازه‌ای شده است.

اگرچه انتصاب داماد از سوی مسئولان ایرانی پدیده‌ای رایج است، اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران توانست رکورد مشهورترین دامادسالاری را به نام خود ثبت کند. زاکانی پس از آن اما در پی انتقادهای گسترده ناگزیر شد حکم انتصاب داماد خود «حسین حیدری» که به سمت مشاور و دستیار ویژه شهردار پایتخت منصوب شده بود را لغو کند.

به‌دنبال رسوایی زاکانی، او در توجیه انتصاب داماد خود به عذر بدتر از گناه متوسل شد و گفت به خاطر حساسیت شغلی و دسترسی به اطلاعات محرمانه، پست هوشمندسازی مدیریت شهرداری را به داماد خود که مورد اعتماد وی است، سپرده بود.

پدیده‌ انتصابات فامیلی در حکومت ایران که به «حکومت هزارفامیل» شهرت یافته به امری متداول تبدیل شده است و منحصر به هیچ کدام از جناح‌های حکومتی نیست. در یکی از بارزترین موارد، هر چهار رئیس‌ جمهوری پیشین این کشور شامل رفسنجانی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی، برادران خود را به سمت ریاست دفتر ریاست‌ جمهوری یا بارزسی ویژه ریاست جمهوری منصوب کردند. با این وجود اما جناح‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا همواره یکدیگر را به فساد و خویشاوند‌سالاری متهم می‌کنند.

حالا مسئولان دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کنونی ایران که با شعارهای انتخاباتی نظیر شایسته‌سالاری و مبارزه با فساد روی کار آمده‌اند ضمن تشدید روند خویشاوندسالاری به پدیده‌ هزارفامیل در درون نظام ابعاد تازه‌ای بخشیده‌اند تا جایی که به نوشته روزنامه «شرق» که در روز یازدهم آبان منتشر شده است «فامیل‌بازی» و «رابطه‌سالاری» در بسیاری از انتصاب‌ها در وزارتخانه‌های نفت، آموزش و پرورش، و تعاون به طور گسترده‌ای رواج داشته و به‌طور ویژه در شبکه‌های اجتماعی لیستی از دامادها و فرزندان مسئولان و حتی نزدیکان همسر آقای رئیسی منتشر شده است که به واسطه ارتباط فامیلی و رابطه خویشاوندی با صاحبان سلطه به پست‌ و مقامی رسیده‌اند.
+38
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    sama128 - شیراز، ایران
    معنی دولت ضد فساد در جمهوری اسلامی = یعنی فساد ۱۰۰۰% بیشتر رانت ۲۰۰۰% بیشتر فامیل بازی باند بازی و آشنا بازی ۳۰۰۰% بیشتر سطح سواد مدیران ۴۰۰۰% کمتر حرف مفت و دری وری و شر ور ۵۰۰۰% بیشتر حیف و میل منابع ثروت ملی ۶۰۰۰% بیشتر . این معنی دولت ضد فساد و فساد ستیز در جمهوری دموکراتیک اسلامی خلق چین ایران
    0
    18
    شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.