جزییات طرح بنزین برای همه؛ وزیر نفت: به هر نفر ماهی ۱۵ لیتر بنزین می‌دهیم

رادیو فردا :وزیر نفت ایران درباره طرح «بنزین برای همه» می‌گوید کسانی که یک سال اقامت در ایران داشته باشند، می‌توانند ماهی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت کنند.

جواد اوجی روز دوشنبه ۶ دی‌ماه گفته است دریافت‌کنندگان این سهمیه می‌توانند آن را استفاده کرده یا به جای آن ۱۵۰۰ تومان پول بگیرند. بر اساس طرح «بنزین برای همه»، قرار است به جای خودروها، سهمیه بنزین به شهروندان ایران تعلق بگیرد و هفته گذشته نسخه آزمایشی آن در کیش به اجرا گذاشته شد.

مصرف روزانه بنزین ایران ۸۵ میلیون لیتر است و اگر برای هر فرد ماهی ۱۵ لیتر بنزین (نیم لیتر در روز) تعلق بگیرد، کل سهمیه بنزینی که روزانه دولت تحویل ۸۳ میلیون شهروند ایرانی خواهد داد، ۴۱ میلیون لیتر خواهد بود و بقیه بنزین احتمالا با قیمت فوت خلیج فارس (۲۲ هزار تومان) تحویل خودروها خواهد شد که در این صورت درآمد دولت از محل فروش بنزین ۶ برابر خواهد شد.

دولت ایران اعلام نکرده است در حالی که نیاز روزانه داخلی به بنزین ۸۵ میلیون لیتر است، چگونه ۴۱ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای کفاف نیاز خودروها را خواهد کرد؛ اما آنچه از اظهارات مقامات ایرانی بر می‌آید، صاحبان خودرو باید مصرف سوخت را به نصف برسانند یا بنزین آزاد با نرخ احتمالا ۲۲ هزار تومان خریداری کنند.

مقامات دولت ایران می‌گویند طرح «بنزین برای همه» روشی برای بهره‌مند کردن افراد فاقد خودرو از یارانه بنزین است، اما آمارها نشان می‌دهد با این روش، درآمدهای دولت از فروش بنزین بیش از شش برابر خواهد شد.

ارزش فروش روزانه ۴۱ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای به مردم کمی بیش از ۶۱.۵ میلیارد تومان (معادل تقریبا ۲ میلیون دلار در روز با نرخ آزاد دلار) خواهد بود، در حالی که فروش ۴۴ میلیون لیتر بنزین باقی‌مانده در بازارهای داخلی یا صادرات آن به قیمت فوب خلیج فارس برای دولت روزانه ۹۶۸ میلیارد تومان (معادل بیش از ۳۲ میلیون دلار در روز با نرخ آزاد دلار) درآمد خواهد داشت.

هم اکنون دولت روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین در بازارهای داخلی می‌فروشد که ۷۰ درصدی آن بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و ۳۰ درصد آن بنزین ۳۰۰۰ تومانی است و در مجموع روزانه نزدیک ۱۷۰ میلیارد تومان درآمد دارد، اما با تبدیل بنزین سهمیه‌ای خودروها به بنزین سهمیه‌ای افراد، روزانه بیش از ۱۰۲۹ میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. بدین ترتیب، درآمدهای دولت از محل فروش بنزین (داخلی و خارجی) بیش از شش برابر خواهد شد.

دولت در بودجه سال آینده نیز درآمد ۱۸۶ تریلیون تومانی از محل صادرات محصولات نفتی در نظر گرفته که ۳۲ درصد بیشتر از امسال است. همچنین این رقم ۲.۵ برابر درآمدهای دولت از محل فروش داخلی محصولات نفتی است.

سال گذشته به خاطر شیوع کرونا و اعمال قرنطینه‌ها، مصرف بنزین کشور به ۷۵ میلیون لیتر در روز سقوط کرد و دولت صادرات بنزین را ۶ برابر کرده و به نزدیک ۳ میلیارد دلار رساند.

اگر دولت بتواند طرح «بنزین برای همه» را اجرا کند، درآمد صادرات بنزین کشور یا فروش داخلی آن به همان قیمت صادراتی (فوت خلیج فارس) به ۸ میلیارد دلار در سال بالغ خواهد شد.
+3
رأی دهید
-19

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۷
    hassan1326 - تهران، ایران

    ج.ا از مغول و تیمور بایران بیشتر صدمه زدنند ، دفعه اول با دادن ۴۵ تومان یارانه ده ها برابر از جیب مردم بصورت اب و برق و گاز و نان و تلفن گرفتند ، حالا هم مطمعنم بنام دادن بنزین بهمه مردم میخواهند جیب ملت را بزنند
    2
    25
    ‌سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Maghshoosh - میامی، ایالات متحده امریکا
    . «به هر نفر ماهی ۱۵ لیتر بنزین می‌دهیم»!! خاک بر سر تون کنن، یه مشت مفعولِ دزدِ بی اصل و نسب افتادین بجون ذخایر اون مملکت و همچین میخورین و میچاپین که انگار منابع اون مملکت پشت قباله بابای پفیوزتون بوده و حالا دارین صدقه میدین! بیچاره مردمی که رزق و روزی شون افتاده دست یه مشت مفعول و مخنث مثل شماها!
    2
    14
    ‌سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    P.O.P - تهران، ایران
    نفت مجانی که اون گور بگور شده اول عن‌قلاب گفت میاریم سر سفره‌هاتون، حالا شد ۱۵ لیتر میدیم بهتون که برین خودتون بفروشین تا از پس مخارج گرون زندگیتون با این گندی که ما زدیم به کشور و زندگیتون در آین.
    1
    12
    ‌سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.