پاسخ فرح پهلوی به سئوالی جالب: اگر می شد زمان را به عقب برگرداند چه می کردید؟

اگر می‌شد زمان را به عقب برگرداند چه می‌کردید؟ پاسخ شهبانو فرح پهلوی در گفتگو با صدای آمریکا.
+229
رأی دهید
-44

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    آرزوی دیدارت را در وطن داریم، ای بانوی پاکنهاد.
    44
    236
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا

    متاسفم که جواب شاه بانوی سابق ایران خیلی سطح پآیین و چیپ بود. باید میگفت مردم را آگاه میکردیم .از جهالت در می آوردیم .
    159
    95
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    شوربختانه پشت سر شاه فقید و حکومت پهلوی کاملا خالی بود ، دانشجویان ، دانش اموزان ، روشنفکران در جبهه مخالف بودند ، کارگران با توجه به فعالیت چپ ها بطور یکپارچه اعتصاب کردند ، تنها کارگران صنعت نفت غایب پوند که با جنایت سینما رکس و تهمت های کثیف به رژیم به مخالفان پیوستند ، لیبرال ها و ملی گرایان هم‌که کینه مصدق را داشتند دستبوس اون هندی زاده شدند کسی که بعد ها حتی تحمل اسم مصدق بر روی یک خیابان را هم نداشت . بازاریان نمک نشناس از بافت های مذهبی سنتی تشکیل شده بودند و‌ از قدیم بیشتر به مذهبی ای افراطی و یا امثال مجاهدین تمایل داشتند .عشایر هم بطور سنتی اول پشت سر خان های خود و مطیع خان بودند ، ایل های قشقایی ، باصری ، ‌و… بخاطر گوشمالی های نظام به خان‌ها کینه از رژیم داشتند در خاتمه جایگاه اجتمایی شاه بیشتر طبقه متوسط ، خرده بورژوا‌ و کارمندان بود ، بعد از توطعه دشمنان خارجی لیبی ، عربستان در پایین نگه داشتن قیمت نفت و خنجر زدن به شاه در اپک ، بودجه شاه کفاف پروژه ها را نداد و تورم و گرانی و بالا رفتن اجاره مسکن ها ، طبقه متوسط شهری را به جمع مخالفان کشاند ،
    25
    195
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    ادامه ، بنابراین پشت سر شاه در داخل خالی بود ، در پاییز ۵۷ من شخصا شاهد گردهمایی طرفداران رژیم پهلوی در میدان آزادی بودم ، چند هزار نفر بیشتر نبودند ، پلیس و ساواک‌و‌گاردی ها هم برای امنیت همه جا بودند ، جمعیت فقط در میدان بودند و حتی امنیت راهپیمایی نبود . به یکباره یک جوان ریشی با یک تبر دسته کوتاه به جمعیت حمله کرد ، شاه فرد باهوشی بود ، اما در اواخر توانایی تصمیمگیری منطقی بخاطر بیماری سرطان را نداشت ، بیشرمانه و بی توجه به شرایط بیماری او بهش هزار ناروا میگویند ، اما آیا کسی را سراغ دارید که در اوج بیماری توانایی رهبری داشته باشد ، همان استریو جابز بنیانگذار کاریزماتیک اپل نتوانست شرکت را تا آخر اداره کند ، از طرفی بلند پروازی شاه فقید برای هسته ای کردن ایران و تحقیر دولتمردان انگلیسی در مصاحبه ها و دهن کجی به دمکرات ها در امریکا و در خاتمه توهین شجاعانه و تاریخی او به رسانه های تحت سلطه صهیونیست ها ، منجر به تصمیم فاجعه برانگیز غرب برای سرنگونی او شد ، در همان امریکا مزدوران مثل یزدی و قطب زاده تو صف بودند تا به شاه خنجر نهایی را بزنند ، براستی یاد شاه میهن پرست گرامی باد
    28
    172
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    ادامه ، قسمت ۳ ، متاسفانه شاه فقید ، حتی در میان یاران نزدیکش یا بهش خیانت شد و یا نامردی ، قطبی دایی شاه حتی در حد یک مصاحبه فعالیت نکرد ، سپهبد فردوست ، و قره باقی خیانت کردند ، گارد جاویدان را منحل کردند ، همافران و نفوذی های مجاهد رفتند پیشواز اون هندی زاده ، از میان درباریان‌هم ، کسی صداش در نیامد ، اشرف بعد از ترور فرزندش گوشه نشین در نیویورک شد ، شاهزاده علیرضا میهمان پرست تمام‌عیار بود ، کسی که هم صحبت او در میهمانی در امریکا بود تعریف می‌کرد که علیرضا از دیدن جماعت مست که با آهنگ‌های مبتذل مشغول قر دادن بود با طعنه تلخی گفت براستی پادشاهی برای این جماعت چه ارزشی دارد ، اکثر همان درباریان حتی کودکانشان فارسی بلد نیستند ، دیگه تا آخرش را بخوانید
    21
    143
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    حمید اندیشه - لندن، انگلستان

    خب این کافی نبود؛بخشی از فرایند انقلابی شدن جامعه به جهت اقداماتی بود که شاه هم انجام داد و هم نه؛شوربختانه عصر محمد رضا شاه عصر شور و شوق انقلابات چپی بود؛اصلا برا جوان آنموقع چپی بودن نشانه روشنفکری بود!؛مساله نفت هم بود؛مساله نفوذ شوروی کمونیستی هم بود که غرب دنبال راهی برای کم کردن قدرت اون تو منطقه خاور میانه بود و اسلام بهترین سپر دفاعی بود!؛شاید اگر شاه صدای انقلاب را دهه چهل میشنید شرایط لااقل ده سال بعد اون انقلابی نمیشد هر چند باید بیماری شاه را هم در نظر بگیریم که مطمئنا تو تصمیماتش کم اثر نبود؛انقلاب رو اون توده ای های خائن کردن و دادن دست آخوندا؛خمینی خودش باحمایت و راهنمایی اونا شد رهبر انقلاب!..
    12
    89
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    SydneyWater - سیدنی، استرالیا

    اگر میشد به عقب برگردم نکبت...... را بیشتر به مردم میشناساندم….
    11
    77
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    azadi2011 - تورنتو، کانادا

    کاش دموکراسی و آزادی احزاب داشتیم، حزب چپ، راست، اسلامی، رستاخیز و هر کسی که وطن پرست بود قوه مجریه را برای مدت معین در دست داشت، و خاندان سلطنتی هم بعنوان نمادی از اتحاد همه ی ما، سرجایش بود، درست مانند اروپا. ولی ما برای گذر به جامعه ی مدرن کمر قجر را شکستیم، ولی سر آن در تار و پود جامعه باقی مانده بود. آنها دموکراسی را نمی خواستند، اکثر آنها در ظاهر کمونیست هم شده بودند، و یا مذهبی تند رو، که به هر قیمتی شده، جامعه را به عقب باز گردانند. تفکر جلال آل احمد ملعون و صمد بهرنگی و برخی چهره های دروغین به این نابسامانی کمک کرد، حالا اینجا هستیم که هستیم، دوباره آشوب بر پا نکنید و ندانید که به کجا می خواهید بروید، با داشته هامان برای بدست اوردن آنچه نداریم جلو برویم، قدم اول این است که فکر انتقام را با فکر انتقاد عوض کنیم، نقد اندیشه تنها راه رهایی است.
    9
    54
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    سفرت در سال ۱۹۶۵ میلادی به سیستان و بلوچستان. در قلب هر بلوچ ایرانی‌ باقی‌ مانده. هنگامی که در کلاس‌ها کپری در مقابل زن بلوچی با حلقه در بینی‌ خم شده. و قلم نوشتن به دستش دادی. از برلین تا ایتالیا. از ایتالیا تا دورترین نقاط آفریقا. این عکس زینت در سازمان NGO و دفتر‌ها می‌‌باشد. در چشم زن بلوچ. هیجان را می‌‌بینی‌.ولی غرور و را هم میبینی‌. که بعد از۳۰۰ سال قجار کسی‌ پیدا شود.هی‌ آموزش. فقط آموزش.کمی زحمت از تو .با هم .تا تورا از ۵۰۰ سال استثمار بیرون اورم.بلوچ نامت را می‌‌اورند. یادت می‌‌کنند. و نفرین به بلوچ کاذب می‌‌کنند. چه می‌‌گوهید ؟ گوجاله؟ فقط ۵ سال بعد از دستورت .که نوبت نوبت بلوچستان است. همه با هم در خدمت بلوچستان. و فقط بعد از ۵ سال. انگار مانند. ققنوس از میان خاکستر بیدار..چه می‌‌ گفتی‌ راجع به زن بلوچ؟ بزرگ لاغر. با چشم عمیق سیاه.که می‌‌درخشد. این درخشش باید تاریکی کویر را روشن کند.گوته سلام می‌‌رسند .او هم نمی‌‌تونست به این زیباهی تفسیر کند. و امادند. گوجاله گویان. و اشگ تمساح برای قومی با چشم سیاه. بلوچ کاذب صادر شده از سرزمین RUS .
    31
    50
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    چه کسی‌ دیگر قلم آموزش را به دست زن بلوچ دهد.؟ شیون می‌‌کشد .زن بلوچ. نامت را می‌‌آورد. درخش چشمش سیا ه.دیگر نیست. ایران.همه آن کویر شده. این را طوله سگ شیخک هم درک کرده. دیدم اشگ خواهر زاده این ابلیس را در پای تلفن با شما. و گوجاله گو ما. ؟ انگار در خواب ۱۰۰۰ ساله.نفرینش می‌‌کند. زن بلوچ. این بلوچ کاذب را . این گوجاله گو راا. می‌‌گوید.. . مار سیاه نیشت بزند. هر جا که هستی. از لندن تا تهران. و زن بلوچ پیام به شما. ..
    30
    35
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    اهل شعار دادن نبودی.مرد عمل بودی. زمانی که. مرد اخته ما .جای خالی‌ سلوچ می‌‌نوشت. جای خالی‌ سلوچ می‌‌خواندی . لبخند می‌‌زدی. ولی ناا همه از این همه حماقت.نمی‌ خندیدی. دست نوازش بر سر این کودک ابله نویسنده می‌‌کشیدی. میدان می‌‌دادی. در جشنواره پر افتخار جشن و هنر شیراز. ولی مار سیاه بلوچ را نشناختی. نشسته بر سر سفره افطار شیخک. و هنوز که هنوز زهر او .اثر دارد. انگار مرفین و تریاک این بلوچ‌ها کاذب شده. جانشان وابسته به این زهر مار سیاه است. امشب شب یلدا است. از بلوچستان تا خوزستان .از خوزستان تا دور‌ترین کویر ایران. ۴۲ سال است.که دیگر در جنگ آسمانی اسب سیاه و سفید. اسب سفید دیگر پیروز نشده. هر سال و هر سال اسب سیاه پیروز شده. و تاریکی حاکم است. بلوچ کاذب زهر خند می‌‌زند. و جام شراب شب یلدا را با خون زن بلوچ پر می‌‌کند. و مستانه می‌‌نوشد. هیر گندی دوخت ایران. هیرگندی .زن بلوچ پیام می‌‌رساند. یلدا شما خوش
    30
    33
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    صدای خسته - بروج، بلژیک

    مرگ‌بار احزاب و و دشمنان و گروه های مخالف .که ایران و ایرانی رو نابود کردند .و سرکرده همه اونها منافقین بیشرف حـ....لعنت به همشون.
    8
    45
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    محسن ۵۵ - گنت، بلژیک

    پاسخ خیلی سنجیده ای به نظر م بود،البته این موضوع که آخرین احزاب متشکل طرفدار شاه توسط خود او برچیده شدند در این جواب مستتر بود. کتاب نگاهی شاه با جزئیات و مستند به تمامی حوادث منتهی به فاجعه‌ انقلاب پرداخته و چه اشتباهاتی که شاه فقید در آن مقطع نکرده.. متأسفانه شاید برای خیلی ها شنیدنش ناخوشایند باشد اما کشتی زیبائی که به گل نشست کاپیتان اولش شخص شاه فقید بود و بزرگترین بازنده اش مردم بیچاره ایران هستند و با تمام احترام به خانواده محترم پهلوی،بازماندگان شاه آنچنان زیان بزرگی نکردند چون خوشبختانه جایگاه خوبی در بین کشورهای اروپایی داشتند و دارند.
    6
    40
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    millionaire - منچستر، انگلستان

    واااااااااااااای این چرا هنوز زنده ست
    82
    21
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    grizzly - برلین، آلمان

    [::millionaire - منچستر، انگلستان::]. تا کور شود هر آنکه نتواند دید
    27
    64
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    لشگر ششم ورماخت - لنگرود، ایران
    شاه خدابیامرز دو اشتباه بزرگ انجام داد . یگان ها و نیروهای ضد شورش تشکیل نداد و دو خوانواده ی کثیفِ فرح رو به دربار راه داد
    22
    22
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا

    یکی از بهترین کارهایی که میشد انجام داد هلاک کردن اون هندی راده ملعون بیسواد و ضد ایرانی/ضد بشر بود.تا نتونه با افکار جاهلانه و ضدانسانیش نیم قرن مردم این سرزمین رو عذاب بده.
    5
    56
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    [::Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا::]. اگر می‌‌کشت. همه ما به خیابان می‌‌ریختیم. و فریاد.نگذاشت .اولاد پیغمبر ما را .به مقام انسانیت برساند. شاه ما بیچاره کرد, ۴۲ سال گذشته .روشنفکر عوام ما .هنوز به این‌ها فحش می‌‌دهد. و با آخوند لاس خشگه می‌‌زند. پس چه می‌‌شد. اگر می‌‌کشت؟ امام حسین کم بود. شهید خمینی هم اضافه می‌‌شد. هیچی‌ ۴۲ بار عاشورا در سال.
    28
    28
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه

    بزرگترین اشتباه فرح وادار کردن شاه به خواندن آن نطق که نصر و قطبی و فک و فامیلهای فرح نوشته بودند بود . آن نطق به مردم دو چیز را ثابت کرد اول این که قرار نیست هیچ تغییری در کشور رخ بدهد و دوم این که شاه در نهایت ضعف قرار دارد در حالی که یک نطق خوب و قاطع می توانست تاثیر گذار باشد مثلا شاه می توانست اشاره کند که حق با شما مردم اسست من همین فردا مجلس فرمایشی را منحل می کنم انتخابات آزاد با حضور تمام گروههای سیاسی انجام می شود و مجلس جدید نخست وزیر را انتخاب می کند من هم به دلیل بیماری از سلطنت استفعا می دهم و آن را به پسرم واگذار می کنم ولی با برآورده شدن این خواسته ها اگر باز هم افرادی بخواهند در نظم عمومی اخلال کنند با وااکنش شدید نیروهای امنیتی روبرو خواهند شد . این نطقی بود که هم قدرت شاه را نشان می داد و هم عزم او برای تغییر
    3
    39
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    [::صدای خسته - بروج، بلژیک::]. گرامی، بلژیک چگونه اداره می شود؟! نمی توانی قدرت را در انجا تسخیر کنی و مرگ احزاب را با جوخه های اعدام ابلاغ کنی، و سپس مردم را به سوی ان بهشتی که فقط خودت ادرس آنرا می دانی سوق دهی؟ در ایران دقیقا همین »مرگ احزاب« بود که اجرا شد و کار به اینید، شهبانو گمان کنم منظورش همین بود، مطمئن نیستم، ولی فرزند ایشان، تا جایی که می دانم دموکراسی را قبول دارد، و نمونه ی اسپانیا را بارها به زبان آورده است. هرچند ایرانیان راه خودشان را خواهند رفت، این جبر زمانه است، دموکراسی و هر ایرانی یک رای!
    5
    15
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::millionaire - منچستر، انگلستان::]. گرامی شهبانو فرح زنده است ، چرا که هم ورزشکار است ، هم مواظب هیکل و خورد و خوراکش است و هم از طریق فرهنگ تغذیه روحی می‌کند ، و از طرفی در دل مردم ایران است ،
    26
    26
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند

    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. دوست عزیز لطفا پیام را در حد مقدور کوتاه و واضح بنویسید! ینجا که جایه مقالیه نویسی نیست
    8
    30
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    شهبانو بانویی بود فرهیخته و پیشتاز! تلاش بسیاری بخصوص در جهت توسعه فرهنگ ; و پیشرفت جامعه زنان ایران داشت. دوست گرامی حق دارد به بنده ناروا بگوید ; چون با ایشان در مواردی موافق نیستم. چون ایشان انتظار داشت باید مینوشتم ; سیستان و بلوچستان آبادترین و مرفه ترین استان در زمان گذشته بود. باید می نوشتم بلوچستان با فقر بیگانه بود. حالا که اینطوری ننوشتم اعتقاد دارد بلوچی کاذب هستم. باعث افتخار است که زن بلوچ در گذشته با سواد شد. خوشحالم که زن بلوچ توانست یک جمله ساده و قابل فهم را بنویسد. ولی نمیدانم چرا این عزیز خودش دراین کلاسها شرکت نکرد? اگر شرکت کرده بود حداقل توان نوشتن یک متن سالم و جمله بندی درست را داشت. باور بفرمایید به همان اندازه گفتار و سواد خمینی برای حقیر بی معنا و بدون سروته است ; نوشتن و سیستم نگارش این عالیجناب هم بنده را سرگیجه میکند. نمیدانم چرا از بستگان خودش در نوشتن متن کمک نمی گیرید? ولی گویی این بزرگوار تعصب و یکدندگی را بر منطق ترجیح میدهد.
    9
    35
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    millionaire - منچستر، انگلستان
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. آلونا جون هیچ نطقی نمیتونست جلوی فروپاشی رژیم شاه رو بگیره ، هیچ تغییری هم دیگه در اون مقطع کارایی نداشت ، اکه فروپاشی حسنی مبارک رو یادتون باشه درست همین برنامه ای که شما نوشتید رو دنبال کرد ، نخست وزیر رو عوض کرد مجلس رو بهم ریخت آمد جلوی تلویزیون و به مردم اظهار پشیمونی کرد برنامه انتخابات آینده رو اعلام کرد وگفت من دیگه جزو نامزدها هم حتی نیستم ( خودش میخواست بره و برا آینده پسرهاش برنامه ریزی کنه ) ولی مجالش ندادند چون دیر بود قبل از اینکه مردم شورانقلابی بگیرند قبل از اینکه مردم بدشون بیاد و مرگشو آرزو کنند باید به فکر میبود ، شاه ما هم پادشاه مشروطه بود نمیخواست بفهمه هیچ نطقی هم نمیتونست نجاتش بده
    17
    17
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا

    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::]. ارزش ریسکش را صد در صد داشت،دیگر از این بدتر که نمیشد؟ با زنده ماندنش هم به هدف شومش رسید،و بعد از هلاک شدنش همان مقام امام و ضریح دار شدن و تقدس را بدست آورد،بالاتر از سیاهی که رنگی نیست؟ با هلاک کردنش در نطفه،شاید عده ای طرفدار داغش مدتی شلوغ میکردند ولی احتمال قوی انقلاب ننگین عربی / اسلامی / طالبانی شکل نمیگرفت چون رهبر کاربرماتیکی (حیف این کلمه) وجود نداشت و رجوی و دار دسته اش هم پشیزی جربزه این حرفها نداشتند.
    1
    30
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    millionaire - منچستر، انگلستان
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. کورش جان چشم براش آرزوی سلامت میکنم چون شما دوستش داری ولی در دل مردم ایران بودنش !!!!!!! موافقتون نیستم
    26
    17
    ‌سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::ab5534 - هلسینکی، فنلاند::]. خلاصه کلام برای رضایت شما . جامعه ایران ، و غرب و اعراب و اسراییل خواهان سرنگونی او بودند و موفق شدند ، به درست و یا غلط اشاره ای به علت ها کردم ، اگه حوصله داری توجه کن ، در غیر اینصورت شب یلدای شما مبارک باد
    23
    7
    ‌چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا

    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. تاریخ را جعل نکنید ، اسرائیل کوچکترین نقش و خواسته ای در این مورد نداشت.هرگز.بخشی بزرگی از جامعه ایران (چپی ها با ساپورت شوروی کمونیستی + مذهبیون و از خارج هم غرب (به سرکردگی انگلستان) که هم بدلیل سیاستهای نفتی شاه از اون ناراضی بودند،هم ترس و نگرانی جدی از سقوط شاه و قدرت گرفتن کمونیستها و در نتیجه سیطره رقیب و‌دشمن اصلی شوروی به این منطقه را داشتند و حکومت مذهب را تنها سد دفاعی در مقابل کمونیسم میدیدند.اعراب هم با وجود حسادتها و‌ ترس از ایران در آن دوران هیچ لابی و قدرت نظر تاثیر گذار و‌جدی نداشتند.
    4
    27
    ‌چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    1_ خانم ها و آقایان! سماجت و دگم پرستی وقتی می زاید حماقت را به دنیا می آورد. افق و تابش حماقت منطق را از انسانها می رباید. آیا منطق حکم میکند که همه ما یک طور بیندیشیم? آیا منطق در این است که همه ما باید سرسپرده به یک جناح و پارتی باشیم ? بنده در موضوع قبلی راجع به فقر در بلوچستان نظر خود را نوشتم ;که هم در گذشته و هم اکنون این مشقتها و کمبودها وجود داشته و حالا هم بمراتب بدتر شده. چون خودم این کمبودها و نابرابری ها را لمس کرده ا م. چون در آنجا بزرگ شده ام. ولی این دوست عزیز که در اینجا یک عمر نا فهم و پر از غلط و غلوط و دست انداز مینویسد; خشمگین شده است که چرا اینطور عرض کرده ام.
    6
    24
    ‌چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    ادامه_ این آقایی که در اینجا قلم میزند اما قلم شکسته. به خود زحمت نمیدهد که یک جمله را صحیح بنویسد. بعد ادعای سیاسی هم میکند. آخر اعتماد به خود تا کجا? باور بفرمایید بنده به هیچ وجه نمی فهمم ایشان چه می نویسند ; و بنا براین مشکل جواب دارم. بنده با احترام به همه خطوط فکری خط این دوست سلطنت طلب را از دیگران جدا می نمایم. با قاطعیت اعلام می کنم هر فردی که تحمل منتقد و مخالف جناح فکری خویش را نداشته باشد ; فرقه ای برخورد میکند.آیا مجاهدین اعتقادی به اپوزیسیون و منتقد خود دارند? این آقای سلطنت طلب هم با این روش و برخورد هیچ فرقی با یک مجاهد کیش پرست ندارد. کیش شخصیتی حالا می خواهد ولایت شاهی باشد یا ولایت آخوندی! ایشان کسی هستند بنام دفاع از سلطنت که حتی مشکل نوشتن دارند. دوست داشتم یک سخنرانی زنده از ایشان می شنیدم اگر سخنرانی اش مثل نوشتنش باشد; باید گفت سواد و سخن گفتن خمینی زنده میشود. جانتان جور
    4
    25
    ‌چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا::]. ببین گرامی ، من همیشه تمامی حرکت های نظامی اسراییل علیه اسلامیست ها را تایید کردم ، کشوری زیبا ، پویا و دمکراتیک ، که بر اساس منافع ملی و هویتی و تاریخی خودش سیاست گزاری می‌کند ، اگه این جمله آخر را فهمیده باشی متوجه می‌شوی که اسراییل هرگز تحمل یک قدرت اسلامی هسته ای در خاور میانه را نخواهد داشت ، این افترا نیست همیشه خودشان هم بیان کرده اند ، در دهه ۶۰ شاه فقید زمینه های هسته‌ای شدن ایران را مطرح کرد ، کنگره امریکا که ارتباط مستقیم با لابی یهودیان دارد هرگز روی خوش نشان نداد ، شاه ناامید و علیرغم تضمین های مداوم به اروپا رو آورد و خشم اسراییل را دو چندان کرد ، در جنگ فرسایشی ایران و عراق ، اسراییل خردمندانه تاسیسات اتمی عراق را زد ، و به ایران هم جهت بالانس قدرت و برای فرسایشی کردن بیشتر جنگ کمک کرد ، در خاتمه چه کسانی به اون هندی زاده خرفت دیکته کردن که پروژه هسته ای بوشهر که تا سال ۸۲ قرار بود تمام بشه متوقف شد و میلیاردها دلار خسارت به ایران زده شد ، آیا این تصادفی است که قدافی هم دمش را بخاطر رویایی هسته ای شدن چیدند ،
    23
    7
    ‌چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا::]. ادامه ، قبل از هر چیز باید بدانی‌که راجر واترز در یک خانواده کمونیستی رشد کرد و خودش هم شدیدا تحت تاثیر افکار سوسیالیستی و خصوصا ضد اسراییلی در رابطه با فلسطین بود . در ضمن شاه علیرغم دوست خوب اسراییل بودن ، شدیدا با لابی یهودیان و قدرت آنها در مدیا زاویه داشت ، مصاحبه معروف او به زبان انگلیسی در سال ۵۶ موجود است ، یا این را هم جعلی می بینی ، .
    22
    7
    ‌چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    [::millionaire - منچستر، انگلستان::]. مرسی گرامی ، فرح دیبا بخاطر خاکی ‌و مردمی بودن ، و یکسری معیار های فرهنگی محبوبیت دارد ، خصوصا برای امثال من که سنشان بالاتره ، البته نمیشه با تضمین نظر داد ، شاید هم حق با شما باشد. البته نظر انسان‌ها در طی نسل ها تغییر میکنه ، چرچیل در زمان جنگ محبوب بود اما‌ اکنون نسل جدید از او به عنوان راسیست حرف میزنند
    26
    5
    ‌چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. عزیز جان اول که شاه قصد ساخت سلاح اتمی نداشت و نیروگاه بوشهر هم که توسط زیمنس آلمان ساخته میشد جهت تولید نیروی برق بود و نه غرب با آن مشکلی داشت و نه اسرائیل.این حقیقتی هست که شما با نیروگاه اتمی صدام که به قصد ساخت بمب قصد ساخت داشت قاطی و اشتباه میکنی.شاه با اسرائیل رابطه دوستانه ای داشت و همزمان با عرفات و فلسطینیها هم مدارا میکرد. از دید اسرائیل هم ایران کشور اسلامی به آن معنای امروز نبود.از دید اسرائیل آن زمان کشورهای عربی بعلت دشمنی دیرینه اعراب اسرائیل مسئله ساز بودند.و برای تایید این حرف میبینیم اسرائیل مشکلی با سلاح اتمی ساختن پاکستان نداشت چون با اینکه پاکستان کشوری بسیار اسلامی تر از ایران و حتی اعراب بود و هست،دشمنی و کینه ای با اسرائیل نداشته.این حرف که اسرائیل گفته اجازه نمیده کشوری در منطقه سلاح اتمی داشته باشه مال دوران امروز هست و ایران آن زمان شامل این مسئله نبود و اصولا شاه هم اینجور هدفی نداشت.و در مصاحبه اخیر ولیعهد هم به این اشاره شد. در مورد راجر واترز هم برای من هنر او مهم هست نه پیشینه خانوادگیش.
    2
    19
    ‌چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sasan87 - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    یکی از دلایل شورش و نافرمانی و بعد انقلاب علیه پهلوی همین خانم جاه طلب بود . ارزو داشت بشه کسی مثل ملکه انگلیس ولی یه مانع بزرگ داشت البته در نهایت اون مانع رو به کشتن داد اما خیلی دیر شده بود . واقعا فکر کردین چرا تنها محمد رضا پهلوی از مثلا بیماری در اون سن مرد ؟ . مردم ساده .
    9
    13
    ‌چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Chokam - ری، ایران
    هر ملتی که لایق فضای باز نیست. دیدیم یه بار فضا باز شد با انقلاب مشروطه، کشور ۴ تکه شد و جنگ داخلی. شیخ خزعل برای خودش نفت میفروخت مالیات هم نمی داد می گفت مشروطه شده ما دیگه آزادیم! ولتر درست میگه که هر ملتی لایق دموکراسی نیست. همین شبکه های اجتماعی ما که ازاد توش می نویسیم شده فیک و جعل و کلاهبرداری
    5
    9
    ‌چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    grizzly - برلین، آلمان
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. بعضی وقتها خوبه که آدم یک کمی دقت به خرج بده!! مسلماً مشکل ایشون فکری یا مغزی نیست که شما را دچار مشکل در خواندن نظرات ایشان کرده شاید مشکل ایشان فیزیکی باشد چون کسی عمداً طوری نمینویسد که دیگران به زحمت بیافتند
    16
    1
    ‌پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا::]. گرامی ، سیاست سکه دو طرفه است ، بسیاری مانند شما استناد به حرف میکنند و ساده لوحانه قبول میکنند . اسراییل تقریبا نیم قرنه که سلاح اتمی داره ، تمام دنیا هم میدانند اما هنوز نه رسما اعلام می‌کند و نه کسی در اسراییل حق صحبت در باره این مسعله دارد ،در سال ۱۹۸۵ فیزیکدان اسراییلی وانونو داستان را افشا کرد ، تو ایتالیا با کمک معشوقه جاسوس دزدیدنش و آوردن اسراییل و سالها در زندان پوسید ، نه صدام و نه شاه و نه قذافی و نه بگین و‌ نه گلدا مایر و نه خامنه ای صحبت از سلاح و بمب اتمی نکردند ، اما همه میدانند داستان چیه ، به غیر از شما دوست عزیز ،هنوز هم شاید فکر میکنی که شایعه است که اسراییل بمب اتمی داره ، و شاه فقط میخواست در همان حد بوشهر بماند ، نه عزیز ، فرق ماجرا در این است که اسراییل پیشگام بود و موفق شد و بعد دست بقیه را تو حنا گذاشت و یا قطع کرد ، شما که به تاریخ علاقمند هستید باید بدانید که از زمان کندی طرح برکناری شاه مطرح بود ، شاه مستقیم به جمهوری خواهان کمک مال می‌کرد و دمکرات ها از جمله کارتر سالها با او مشکل داشتند
    13
    2
    ‌پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا::]. اما در مورد راجع واترز ، ضمن خوشحالی از علاقه مشترک‌، من شخصا از کودکی پینک فلوید را دنبال کردهام ، خصوصا راجع واترز جایگاه ویژه دارد ، اما اگر بخواهی بحران پینک فلوید و شکاف و جدایی واترز را درک کنی باید اندیشه سیاسی و عمق شعر هایش و انتقاد های اجتماعی او را درک کنی ، در غیر اینصورت یک چیز سطحی ازش میاد بیرون ، اون خوکی که مثل بادکنک تو کنسرت هوا میکنه برای خنده نیست ، داستان مفصل دارد ، شما اگر بخواهید سرنگونی رژیم شاه را درک کنی باید با تضادهای او با غرب آشنا بشوی ، در غیر اینصورت باز مثل همان بادکنک خوک فقط تصویری کاریکاتور مانند از واقعیت را خواهید دید
    15
    1
    ‌پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    [::grizzly - برلین، آلمان::] ۱- نظرحقیر بر این نیست که ایشان مشکل مغزی یا فکری دارند. جنابعالی به مشکل فیزیکی اشاره فرمودید.از نظر بنده تایپ نوشتن الفبای فارسی از لاتین به فارسی ; یک مشکل فیزیکی است. بنده و خیلی از دوستان از همین روش استفاده میکنیم. ولی ایشان سالهاست به همین منوال پیش میروند. خیلی از دوستان و فکر کنم بنده روش فارسی نویسی را به ایشان گفته ایم. ولی ایشان با این روش خود عادت کرده است. وقتیکه کسی که نتواند سخن خود را به مخاطب برساند; یعنی باید به فکر چاره بگردد. باید کنار بکشد. باید در اندازه خود بنویسد. مثل این می ماند کسی پایش شکسته یا لکنت زبان دارد. با پای آسیب دیده آهسته برقصد ولی Breakdance برایش خطرناک است. اگرلکنت زبان دارد میکروفون همیشه بدست نگیرد! ولی این هموطن با این اشکالات فنی [شاید] اینجا مقاله و طومار می نویسد. به همه توپ و تَشر میرود.به بنده میگوید بلوچ Rus. چونکه یک واقعیت از بلوچستان نوشته ام.
    4
    15
    ‌پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
    ادامه _ خود ایشان تا با تمام وجود طرفدار ترامپ و جنگ وکشتار در ایران بود. به او ایرادی نیست? ولی بنده باید به ایشان جواب پس بدهم. از محالات است کسی در طی یک هفته طرز نوشتن ایشان را زیر سوال نبرد. یا انتقاد از حرفهای تکراری ایشان نکند. حرفهای ایشان دور این لغات میگردد.سلوچ ; کلیدر ; فرخ نگهدار ; ریش آقا ; لیس آقا ; سفره آقا; دم آقا ;امام ریش; لاس خشک و غیره. آیا نباید برای اینگونه گنگ نویسی ها فکری بکند? باور بفرمایید علاوه بر اینکه راندمان ایشان منفی است.بلکه سواد این آقا هم مصادف با سن و سالشان است. بنده به سواد نوشتاری ایشان تردید دارم. مواردی دیده شده است که یک شخص مترجم زبان خارجی است. کتاب نوشته ولی نمیتواند حرف بزند. اینجا اگر کسی شاه را ساه نوشت فوراً پاچه اش را میگیرد; که چرا سه نقطه شاه را نگذاشته ای. یک سیستم قزاقی اینجا پیاده کرده است که به همه بد و بیراه میکوید.مگر اجبار است همه طرفدار یک نظام باشند? اگر زبان دیکتاتوری و زور میسر بود دولت اسلامی باید فراگیر شده بود. بنده هیچ تفاوتی بین ایشان و یک مجاهد افراطی نمی بینم. چون منطق هر دو زور و تهمت زدن و افترا است. جانت جور
    4
    14
    ‌پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::Chokam - ری، ایران::]. گرامی ضمن تایید حرف شما ، نمونه جالب ، ایرانیان خارج از کشور هستند ، در کشور های آزاد دهها سال هست که زندگی می‌کنند و از شاه و شیخ هم خبری نیست ، آیا رشد فرهنگ سیاسی در این جماعت بطور عموم مشاهده می‌کنیم ، به باور من خیر ، حکومت پهلوی در حد خودشان در دولت سازی تلاش کردند ، کاستی ها در گسترش فرهنگ سیاسی بخشا مربوط به رژیم نبود بلکه خود جامعه اسیر باورهای غلط و مذهب و خرافات بود
    13
    1
    ‌پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    grizzly - برلین، آلمان
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. شما زیادی سخت میگیری
    17
    1
    ‌پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Chokam - ری، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]ظاهرا شما درست میگین مصاحبه اکبر اعتماد وزیر سازمان انرژی اتمی شاه هست، شاه میخواست در لفافه برق هسته ای بمب هم درست کنه، آمریکائیها فهمیده بودن، اتفاقا مصاحبه امریکاییها هم توی نیوزویک هست که چرا مابه شاه انرژی اتمی ندادیم ،همه اول میگن صلح آمیز بعد کاربرد نظامی...پاکستان فرق داره، پاکستان بعداز اینکه دربرابر هندجنگ۱۹۷۱ رو باخت بدجور، چون هندشاخ شده بودبرای انگلیس بعداستقلال، انگلیس خودش کمک کرد به هسته ای شدن پاکستان،تا تعادل پاکستان برابر هند
    5
    17
    ‌پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ::]. ولی مسلماً محتوای عرایض ایشان را درک میکنید که دست به پاسخگویی زده اید. شاید مسائلی را که ایشان مطرح میکنند برای شما، یا کسانی که مغرضانه اختلاف نظر سیاسی را بهانه میکنند تا به پهلوی بتازند، نامفهوم باشد. اما مسلماً عرایض ایشان به دل بسیاری که قدردان خدمات پهلوی هستند مینشیند. قبلاً هم عرض کرده ام، شما نمیتوانید یکی به نعل و یکی به میخ بکوبید. در طی سالیان گذشته عده ای از سپاه سایبری در این فوروم بوده اند که مثلاً ضمن تقدیر از پهلوی اول در موقع مناسب به شاهزاده تاخته اند. امروزپهلوی در مقام اداره کشور ننشسته که شما یک کامنت در میان به مخارج جشن های ۲۵۰۰ ساله اشاره کنید و گلایه از اینکه در کودکی پدر شما قدرت خرید کفش برایتان نداشت. مطرح کردن چنین اتهامات نادرست در این زمان فقط باعث تعویق آزادی ایران از بند آخوند خواهد بود. در ضمن با قرض دادن نان به کسانی که ناروا نثار خدمتگزاران ایران میکنند به همان هدفی که مدعی هستید ندارید، یعنی یارگیری، نخواهید رسید. مطمئن باشید که ایرانی امروز بیدار است و نمیتوانید با پنبه سر ببرید. جان ایراندوستان جور!
    1
    2
    شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.