لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ سن بازنشستگی ۲ سال افزایش می‌یابد

 تصویری از یکی از تجمعات اعتراضی بازنشستگانرادیو فردا :بر اساس لایحه بودجه سال آینده که روز یکشنبه ۲۱ آذر تقدیم مجلس شد، سن بازنشستگی کارمندان دولت دو سال افزایش یافت. تاکنون سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ سال و برای زنان ۵۵ سال بوده است.

در لایحه بودجه سال آینده مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی نیز تغییر کرده و به زیان بازنشستگان است. دولت می‌خواهد حقوق بازنشستگان را بر اساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال محاسبه کند. قبلا مبنای محاسبه، متوسط حقوق دو سال آخر زمان اشتغال بود.

با توجه به تورم افسارگسیخته در ایران، هر سال به حقوق کارمندان دولت اضافه می‌شود و بنابر این مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی هرچه به تاریخ بازنشستگی نزدیک‌تر باشد، برای بازنشستگان بهتر است. اما دخالت دادن حقوق سه سال قبل در محاسبه حقوق بازنشستگی، در مجموع آن را کاهش خواهد داد.
در طول ماه‌های گذشته برخی از بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران بارها در اعتراض به وضعیت بد معیشتی تجمع کرده‌اند. اردیبهشت امسال بازنشستگان مستمری‌بگیر از سازمان تأمین اجتماعی در دست‌کم هشت شهر ایران تجمع کردند.

خواسته اصلی بازنشستگان معترض، برخورداری از مستمری متناسب با سطح متوسط هزینه‌های زندگی خانوار ۴ نفره شهری و اصلاح مستمری‌ها در سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان پایه حقوق و سبد معیشت است.

مقام‌های حکومت ایران علاوه بر بی‌توجهی به خواسته‌های بازنشستگان، در برخی موارد اقدام به برخورد و بازداشت بازنشستگان معترض کرده‌اند. از جمله این موارد می‌توان به پرونده اسماعیل گرامی، از بازنشستگان معترض، اشاره کرد که خردادماه امسال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
+11
رأی دهید
-17

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۳
    *بی همتا* - برلین، آلمان
    پس جنتی دوسال دیگه بازنشسته میشه؟
    1
    10
    دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.