حمله ترامپ به نتانیاهو؛ «اگر من نبودم، فکر می‌کنم اسرائیل نابود می‌شد»

 بنیامین نتانیاهو (چپ) در کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۰رادیو فردا :دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در مصاحبه‌ای تند ضمن حمله به بنیامین نتانیاهو گفته است که اگر او رئیس جمهوری آمریکا نمی‌شد و با قاطعیت از اسرائیل حمایت نمی‌کرد، «تا حال اسرائیل (از ناحیه اقدامات و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران) نابود شده بود».

آقای ترامپ همچنین تاکید کرده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر وقت اسرائیل، در برابر کمک‌های «سخاوتمندانه» دولت آمریکا «ناسپاسی بزرگی کرد».

آقای ترامپ در مصاحبه با باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی، گفت: «اگر من (در سال ۲۰۱۶ به ریاست جمهوری) نمی‌رسیدم، فکر می‌کنم که اسرائیل نابود می‌شد. حقیقت این است که تا حال اسرائیل نابود شده بود….»

بخش‌هایی از این مصاحبه که برای استفاده در کتابی به قلم باراک راوید انجام شده، روز جمعه، ۱۹ آذر، در رسانه‌های اسرائیل منتشر شد.

باراک راوید به مناسبت کتابی که درباره پیمان‌های صلح ابراهیم و شکل‌ دادن دوباره منطقه با عنوان «صلحِ ترامپ» نوشته، با آقای ترامپ مصاحبه کرده است.

به اعتقاد دونالد ترامپ، برجام که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و معاون وقت او، جو بایدن، به دست آمد، اسرائیل را «نابود می‌کرد»، ولی اکنون دولت جو بایدن، در حال تجدید این توافق است و اسرائیل در معرض «خطری بسیار بزرگ» قرار گرفته است.

آقای ترامپ در این مصاحبه می‌گوید که اقدام او در خارج کردن آمریکا از برجام، «مربوط به روابط من با اسرائیل بوده، نه با بی‌بی (بنیامین نتانیاهو)، کاری که کردم احساس من در قبال اسرائیل بود».

ظاهرا این نخستین بار است که دونالد ترامپ علنا می‌گوید که او آمریکا را به خاطر منافع اسرائیل از برجام خارج کرده است.

به گزارش جروزالم پست و وب‌سایت وای‌نت، آقای ترامپ برای ابراز خشم خود نسبت به بنیامین نتانیاهو حتی ناسزای جنسی تندی را علیه او به زبان آورده است.

اظهارات و بیان احساسات آقای ترامپ درباره بنیامین نتانیاهو، کمتر از یک سال پس از آن‌که او کاخ سفید را ترک کرده، ظاهرا نشان می‌دهد که روابط بین دو رهبر آن‌گونه که تنگاتنگ و صمیمی نشان داده می‌شد، نبوده است.

آقای ترامپ اظهار داشت: «من او را دوست داشتم. هنوز او را دوست دارم. اما من در همین حال، وفاداری را نیز دوست دارم. او اشتباه وحشتناکی کرد. از وی شدیدا مایوس شدم. (نتیجه) انتخابات ما (آمریکا) آن زمان و هنوز نیز محل مناقشه است. اما نتانیاهو در حالی که هنوز جوهر (کاغذ نتایج انتخابات) خشک نشده، به بایدن پیام شادباش داد… خیلی زودتر از بسیاری از رهبران دیگر دنیا. با او از آن به بعد حرف نزده‌ام.»

ادعای دونالد ترامپ در مورد مناقشه در نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ درست نیست. جو بایدن با بیش از ۸۱ میلیون رای در انتخابات به پیروزی رسید. او همچنین ۳۰۶ رای الکتورال را به خود اختصاص داد، در حالی که آقای ترامپ تنها ۲۳۲ رای الکتورال به دست آورد.

دونالد ترامپ در مصاحبه خود همچنین با اطمینان گفته است که اگر اقداماتش برای اسرائیل در راستای اهداف بنیامین نتانیاهو نبود، او هرگز چند بار در انتخابات اسرائیل برنده نمی‌شد.

در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ صحنه سیاست اسرائیل در غلیان بی‌سابقه‌ای بود و بارها انتخابات پارلمانی تکرار شد.

در کارزارهای آن انتخابات، بنیامین نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود، بر روابط ویژه خود با دونالد ترامپ تاکید می‌کرد و رقیبان را فاقد ویژگی‌های برقراری مناسبات بسیار نزدیک با رهبر آمریکا تصویر می‌کرد. حزب لیکود پوسترهای عظیم بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ را بر دیوارهای شهرها آویزان کرده بود.

تقریبا هر بار زمان کوتاهی پیش از انتخابات که هر چند ماه یک بار برگزار می‌شد، دونالد ترامپ دست به سلسله اقداماتی می‌زد که به باور بسیاری از ناظران در آن زمان نیز جنبه کمک آشکار به پیروزی بنیامین نتانیاهو را داشت.

آقای ترامپ در مصاحبه جدید خود یادآوری کرده که تنها چند روز مانده به انتخابات آوریل ۲۰۱۹ در اسرائیل، «حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان» را به «رسمیت شناخت».

به گفته آقای ترامپ، این شناسایی ده میلیارد دلار می‌ارزید و انجام آن، «به موفقیت بنیامین نتانیاهو در آن انتخابات کمک بسیاری کرد».

پیش از آن، آقای ترامپ اورشلیم را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت، کنسولگری آمریکا برای خدمات‌رسانی به فلسطینیان در اورشلیم را تعطیل کرد، سفارت آمریکا را به اورشلیم منتقل کرد، مناسبات با تشکیلات خودگردان فلسطینی را قطع کرد، دفاتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در آمریکا را بست، سپاه پاسداران ایران را «تروریستی» اعلام کرد، از برجام خارج شد و بسیاری از تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را که پیشنهاد بنیامین نتانیاهو بود، در مورد ایران اعمال کرد و سرانجام نیز دستور کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت شاخه قدس سپاه پاسداران ایران را صادر کرد.

بنیامین نتانیاهو هنوز به مصاحبه آقای ترامپ واکنش نشان نداده است.
+98
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    دیارکو - قره تپه، آذربایجان
    دو‌ روانی خطرناک کینه ای که دنیا را به گند زدند
    51
    66
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    مهرداد2538 - تهران، ایران
    درود به شرفت مرد! تازه فهمیده با این حیوانات نباید مسامحه کنه که از هر کسی خواستند کولی بگیرند و بعد براش بزنند.
    33
    26
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد

    . از قرار معلوم نتانیابو نمک خورده و نمکدون شکسته.
    5
    57
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Hooloo7 - گوتنبرگ، سوئد
    به امیدِ دیدار بزودی پرزیدنت ترامپ
    45
    41
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    اگر این مصاحبه راست باشد مشکل ترامپ ناتانیاهو نیست و به ادرس عوضی رفته است. هزینه ی انتخاب بایدن را چند نفر بیلیونر یهودی و ایتالیائی داده اند
    29
    22
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا
    ترامپ به امریکا هم خیانت کرد. یک خائن به تمام معنی. خروجش از برجام در جهت منافع اسرائیل بود نه منافع مردم امریکا. ترامپ تمام عیار در خدمت منافع اسرائیل بود یا به سخنی دیگر نوکر اسرائیل بود. هر کس که اندکی با سیاست آشنا بود این رامی دانست بجز اکثریت کم هوش ملت ایران که گمان میکردند ترامپ در جهت منافع انها هست .
    22
    33
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    این تنها حرف درست بود که عمو ترومب گفت اگر مالیات ما بد بخت بیچارهای آمریکایی نبود الان اسرائیل وجود نداشت و یه لقمه چپ ایران شده بود، همینطور عربستان و بقیه نوچه هاشون
    22
    20
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. نام این بیلیونرها بلومبرگ و سوروش و دار و دسته ی نانسی پلوسی و دیگرانی که حمایت مالی کرده اند چون تجارت این ها با چین است و چپول ها به رهبری ساندرز
    7
    17
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    ادوینو - گوالف، کانادا
    بله شما راست میگید ،مردیکه اسرائیل چندین سال است روی پایه خودش ایستاده مگر شما سال۱۹۶۷ برای اسرائیل جنگیدی که پوزش را امروز میدهی یا مگر شما اسناد اتمی ایران را از دل تهران بیرون آوردی که اسرائیل را دست کم میگیری اگر اسرائیل با شما مشورت میکند خود سیاستیست که نشان از ذکاوت آنهاست حالا هر چه دل تنگت میخواهد بگو جنگ را اسرائیل میکند برای بقای خود پوزش را این بیزینس من چلمک میدهد.
    20
    11
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد
    [::ادوینو - گوالف، کانادا::]. امریکا نه تنها در جنگ ۱۹۶۷ پشت اسرائیل ایستاده بود، که بلکه جنگ ۱۹۵۶، ۱۹۶۷، ۱۹۷۳ و همینطور در سایر جنگهای اسرائیل هم از آن کشور حمایت کرد، چه مستقیماً و چه از طریق حامی ایرانی آنزمان که در ایران حکومت میکرد. بطور مشخص در سال ۱۹۶۷ علت اساسی پیروزی اسرائیل عدم حمایت شوروی از اعراب بود؛ زیرا وقتی هواپیماهای تجسسی شوروی بر فراز سایت اتمی دیمونا درصحرای نقب اسرائیل پرواز کردند، متوجه شدند که اسرائیل پیشرفتهای هسته ای در عرصه نظامی داشته، و هرنوع مداخله و حمایت شوروی از اعراب به جنگ هسته ای دو ابرقدرت ختم خواهد شد، که نهایتاً برنده ای نمیتوانست داشته باشد! همانطور که ترامپ گفته است؛ اسرائیل بدون حمایت امریکا درست بهمانگونه که ترامپ در باره عربستان و ملک سلمان گفت، خواهد شد: عربستان بدون حمایت امریکا حتی دو هفته دوام نخواهد داشت، و مردم آنجا فارسی صحبت خواهند کرد! امریکا اگر به هیچ کشوری خدمت نکرده باشد، به اسرائیل بسیار خدمت کرده است؛ شما باید خود را مدیون امریکا بشناسید!
    4
    20
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::جناب - استکهلم، سوئد::]. عزیزم البته درست گفته ای اما درود به امریکائی ها که اسیر اکثریت مسلمانان نشده و دفاع از مردم مظلومی برامدند که تازه بر سر تبعیضات نژادی با 6 میلیون قربانی رهائی یافته و با روادید سازمان ملل متحد به سرزمین اجدادی خودشان رفته و اینجا هم گرفتار تعصبات قرون وسطائی مسلمانانی شده که می خواستند این ادمیان بیگناه و مظلوم را به دریا بریزند/این محرز است که سپاه مسلمین ضعیف کش است. اعتقادشان زور و شمشیر با مقداری تعصبات قرون وسطائی هست و از ایران بگیر برو عراق و پاکستان بنگلادش هر کجا رفته اند جهل و عقب افتادگی و زشتی را به ان سرزمین برده اند. درود به ملت امریکا که مثل اروپائیان در مقابل ثروت اعراب سر خم نکردند. من هم با همین قلم ناچیز کنار یهودیان ایستاده ام چون تابع انسانیت هستم. نه مثل چپول ها پول برایم مهم است و نه اسیر تعداد هستم و نه کوچکترین تعصب روی مذاهب زشت قرون وسطائی دارم
    3
    12
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    SydneyWater - سیدنی، استرالیا
    تو که بودی ترامپ، چرا ایران نابود نشد!!!!
    7
    2
    جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::SydneyWater - سیدنی، استرالیا::]. مگر قرار است کسی نابود شود؟ این اخوندهای ادمخوار و چپول های ایران هستند که دائما شیهه می کشند که مرگ بر این و مرگ بر آن. آدمی که انسانیت دارد مرگ دشمن خودش را هم نمی خواهد
    1
    8
    شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. لزوم اشاره به چند نکته: ۱) اسلام و سایر مذاهب چه ابراهیمی و چه ادیان دیگر، ریشه در ناتوانی بشر در توضیح و پاسخ به ماوقع و رخدادهای دوران کهن داشته است و همگی سر و ته یک کرباس میباشند. لذا بهتر است همانقدر که از یهودی ستیزی (آنتی سمیتیزم) پرهیز میشود، از اسلام ستیزی نیز برحذر باشیم تا دچار خطا در قضاوت و تبعیض نسبت به مسلمانان و یهودیان نگردیم. ۲) هم اروپائیان و هم امریکائیها در مقابلثروت اعراب سر خم کرده و روی اصول ارزشی خود پای گذاشته اند. ۳) مسئله تولد اسرائیل نه تنها هیچ ارتباطی با کشتار یهودیان در آلمان و اروپای دوران جنگ دوم نداشته، بلکه مرتبط به تولد آن در سال ۱۹۴۷ در سازمان ملل، و تشکیل دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸، در ادامه جلسه کنفرانس یالتا توسط روزولت، چرچیل و استالین در ۱۹۴۵ رخ داد، که ریشه در معاهده سایکس-پیکو، و بیانیه بالفور داشته است، که البته تاریخچه آن به قرن قبل از آن نیز برمیگردد. ضمنا فعالیتهای افرادی مثل پدر نتانیاهو (بن صیهون نتانیاهو) در کنگره امریکا در دوران جنگ جهانی دوم و افراد دیگر با لابیگری مهم بود!
    1
    5
    شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::جناب - استکهلم، سوئد::]. این ها که فرمودید البته تماما درست هستند و من مخالف این ها نیستم. جهت مبارزه هم با فاشیسم مذهبی است و نه اسلام. چه اسلام زیبا باشد و چه زشت. وگرنه مگر کسی کاری با هندوهای گاوپرست و بعضی تایلندی های الت پرست دارد؟ مگر ما مفتش عقیده و افکار مردم دنیا هستیم؟ هیچگونه عقیده ای را نمی توان بعنوان خوب و بد تفکیک کرد. مشکل فاشیسم است و در این میان توفیری بین اسلام و یهودیت و مسیحیت و کمونیزم و گاوپرستی نیست. هر عقیده ای پشت زور و تفنگ و شمشیر و زشتی و تروریسم پنهان شود وظیفه ی کل احاد بشر است تا با ان مبارزه کنند. مسلمانان تایلند مسالمت جو هستند. به من چه مربوط است که چی و یا کی را می پرستند؟ ایا مسلمانان بد هستند؟ نه! اما مسلمانان افراطی و فاشیست درست مثل یهودیان فاشیست بد هستند
    0
    6
    شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. در کلیات با شما کاملا موافق هستم. شاد، سلامت و برقرار باشین!
    0
    4
    شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.