واژگون شدن شناور نظامی در دست ساخت ارتش ایران در بندرعباس

 دید ماهواره‌ای از حوضچه خشک صنایع کشتی‌سازی ارتش در بندرعباسرادیو فردا :بنابر برخی گزارش‌ها، یک شناور در حال ساخت نیروی دریایی ارتش ایران در حوضچه خشک صنایع کشتی‌سازی ارتش در بندرعباس واژگون شده و یکی از پرسنل نیروی دریایی را هم «کشته است».

تصاویر و ویدئوهای واژگونی این شناور نظامیِ در دست ساخت که «طلائیه» نام دارد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست نیز روز دوشنبه ۱۵ آذر نوشت بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، این کشتی واژگون شده است.

پس از شلیک اشتباه به شناور کنارک و کشته شدن ۱۹ نفر در جریان مانور دریایی، سانحه ناوشکن دماوند در دریای خزر و کشته شدن دو خدمه آن و غرق شدن ناو خارک، این چهارمین حادثه‌ای است که در سال‌های اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه شده است.گزارش واژگون شدن شناور «طلائیه» هنوز از سوی مقامات و رسانه‌های ایرانی تأیید نشده است ولی روزنامه اسرائیلی بر اساس تصاویر گروه نظارت ماهواره‌ای پلنت (Planet) که در ۴ دسامبر (۱۳ آذر) گرفته شده، این خبر را منتشر کرده است.

پیش از این در آذرماه سال ۹۷ خبرگزاری میزان در گزارشی نوشته بود که شناور اطلاعاتی و تجسسی نیروی دریایی که «طلائیه» نام‌گذاری شده «و بیش از نیمی از مراحل ساخت آن طی شده است»،وظیفه جمع‌آوری اطلاعات نظامی از شناور‌های هدف «با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات شنودی، راداری، مخابراتی و اطلاعاتی را برعهده دارد.»

این گزارش نوشته بود که شناور اطلاعاتی و تجسسی «طلائیه» ۹۴ متر طول و یک هزار و ۴۰۰ تُن وزن دارد.
خبر واژگونی این شناور در حالی منتشر می‌شود که به گزارش رسانه‌های ایران، روز یکشنبه سه فروند شناور نیروی دریایی پاکستان «برای تحکیم روابط ایران و پاکستان و برگزاری رزمایش مشترک» وارد بندرعباس شدند.

اولین بار نیست طی سال جاری نیست که یک شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اثر سانحه آسیب می‌بیند. خارک، که بزرگ‌ترین کشتی نیروی دریایی ایران بود، خرداد ماه امسال به طرز مرموزی آتش گرفت و در برابر آب‌های بندر ایرانی جاسک غرق شد.

پیشتر بنا بود ناوگروه ۷۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوچه البرز و ناو پشتیبانی خارک که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ بندرعباس را به مقصد دریای مدیترانه ترک کرده بودند، در یک رژه با روسیه شرکت داشته باشند.

در میانه راه ناو خارک به علت انفجار یکی از دیگ‌های بخار و آتش‌سوزی در موتورخانه‌اش در تاریخ ۱۱ خرداد ماه پس از سرایت آتش به دیگر نقاط آن در دریای عمان غرق شد.

در این سانحه یکی از دیگ‌های بخار ساخت ایران که جهت استفاده یکی از دو موتور بخار ناو پشتیبانی خارک در آن تعبیه شده بود منفجر شده و در نتیجه آن آتش‌سوزی رخ می‌دهد. این آتش‌سوزی به علت ناتوانی در خاموش کردن آن، باعث غرق شدن ناو شد.
+68
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۴
    Sasan 55 - پاریس، فرانسه

    آدم چی بگه؟! چهل و اندی سال است که سرمایه های مادی و انسانی این کشور بخت برگشته توسط عده ای بی وطن و خائن یا به غارت و یا به فنا میرود و ما همچنان تنها به نظاره نشسته ایم ! بی حرکت و بی سخن مرگ کشورمان و نهایتاً‌خود و فرزندانمان را میبینیم و هیچ نمی گوییم ،‌بنشینیم بیندیشیم نهایتاً حرکت کنیم و این قوم نادان تبهکار را برای همیشه نابود کنیم و ایران نازنین و ایرانی را از چنگال این حـ... ها نجات ببخشیم.تنها راه نجات ما قیام ملی و یکپارچه بر علیه این بیشرفهاست و بس.
    7
    57
    دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    اقتدار ارتش یهود ستیزِ اسلام بسیار مشهود است!
    3
    42
    دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    قورپه - بروکسل، بلژیک

    عجیب هست اسراییل نگفت واژگون شدن ناوچه کار اسراییل هست
    40
    7
    دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    قصد توهین ندارم ولی ارتش ایران خیلی شل ول هست، هر کجا درگیری هست و باید از منافع ایران دفاع بشه سپاه پیش قدم هست ولی ارتش زیاد کاری نمیکنه.
    62
    10
    دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::قورپه - بروکسل، بلژیک::]. اتفاقا من فکر میکنم نوعی خرابکاری وجود داشته است حالا چه داخلی یا خارجی وگرنه امکان وقوع این حادثه یک در صدهزار است
    5
    7
    دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. سید هستی.که اینقدر حرف مفت می‌‌زنی‌. سید هم یعنی‌. تولید صیغه عرب و کنیز ایرانی‌. تنها چیز خوبتان .همان کنیز ایرانی‌ بود. که آن را هم به مرور زمان از دست دادید. ولی ما شانس داشتیم.که اون خدا بیامرز.چنان ارتش قوی درست کرد که شما. بعد از کودتا ۵۷. و وجود این همه اعدام افسران. باز مانده آنها. آنقدر قوی بودند. که عراق عقب راندند. یا فکر می‌‌کنی‌. سپاه با کمک امام زمان بود؟ هر دو نفع کردیم. ماتحت شما را نجات داد. تا اینجا حرف مفت زنی. ما را نجات داد. که مثل شما.سید نشویم.
    6
    17
    دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::]. این ها چپول هستند / هرچند ادای کمونیستی در می اورند اما کمونیست نیستند بلکه بسیار حسود و خودخواه هستند. خیرشان به زیردست و کارگر نرسیده. یعنی حتی یک روز کارگری نکرده اند. هرکس پول بیشتر بدهد دست به هر رذالتی میزنند. بهمین دلیل یکی از این ها به چین و کوبا و کره شمالی نمیرود. خیانت در خون و پوست این ها هست. کثیف تر از این ها در تمام عمرم ندیده ام که ناموس خودشان را هم به پول می فروشند
    3
    5
    ‌سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.