نماینده مجلس ایران: اگر مازوت نسوزانیم ۲۵ درصد کشور خاموش می‌شود

العربیه :فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران با اذعان به کمبود گاز گفت، اگر زمانی که گاز کم داریم، مازوت مصرف نکنیم 25 درصد کشور در خاموشی فرو‌ می‌رود.

عباسی در گفت‌وگو با وبگاه «عصر ایران» با اشاره ضمنی به کمبود عمده گاز در کشور، خواستار صرفه‌جویی مردم در مصرف گاز شد و اظهار داشت: «به مردم توصیه می‌کنیم اگر به فکر محیط‌زیست هستند مدیریت مصرف داشته باشند و خودشان مصرف گاز را پایین بیاورند تا گاز به نیروگاه‌ها و صنایع برسد و ما این مقدار متضرر نشویم.»

او همچنین هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی را «صادرات» گاروئیل عنوان کرد اما در همان حال گفت که در شرایط کنونی ایران استفاده از مازوت «اجتناب‌ناپذیر» است.

چندی پیش عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ایران از قطعی گاز 60 کارخانه تولید سیمان و آغاز «مازوت‌سوزی» توسط برخی کارخانه‌ها برای جبران قطعی گاز خبر داد.

شیخان به‌وجود‌ مشکل تامین انرژی برای نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و صنایع فولاد نیز اشاره کرد و استفاده از مازوت در این بخش‌ها را عامل کمبود این سوخت در بخش حمل و نقل کشور دانست.

عباسی همچنین خاطرنشان کرد: «اگر گرما می‌خواهیم و می‌خواهیم زنده بمانیم باید آلودگی را نیز مقداری تحمل کنیم.»

این در حالی است که وزارت بهداشت ایران در روزهای اخیر به‌طور مکرر از ناسالم‌بودن هوای تهران و اکثر شهرهای بزرگ برای همه گروه‌ها سخن گفته و خواستار دورکاری و لغو مسابقات ورزشی به‌ویژه در پایتخت ایران شده است.
کمبود منابع و افزایش قیمت‌ها
ایران به‌رغم دارا بودن از ذخایر عظیم، به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری و کمبود منابع مالی در چند سال اخیر با کمبود تولید گاز مواجه بوده به طوری‌که هم در مصرف خانگی و هم بخش صنایع با کاستی‌های بزرگی در تامین انرژی روبرو شده است.

پیشتر جواد اوجی، وزیر نفت ایران از نیاز 160 میلیارد دلاری در پروژه‌های نفت و گاز کشورش خبر داده بود. او پیش از این هم گفته بود که ایران با کمبود 200 میلیون متر مکعب گاز در فصل زمستان مواجه است.

این کاستی‌ها سبب شده تا قیمت گاز برای مصرف‌کنندگان عادی و بخش صنایع شاهد افزایش چشمگیری باشد.

در همین رابطه محمدرضا افشین، رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از افزایش 300 درصدی بهای گاز صنایع و اعتراض شدید واحدهای تولیدی ایران خبر داد.

افشین بیان کرده بود که افزایش 100 درصدی بهای گاز در سال گذشته و افزایش حدود 300 درصدی آن در امسال، موجب اعتراض شدید واحدهای تولیدی شده و افزایش هزینه تمام شده کالاهای تولیدی را در پی داشته است.
+51
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.