رئیس ام‌ای۶: اگر همه رهبری طالبان مامور مخفی ما می‌شدند بازهم سقوط غافلگیرانه کابل قابل پیش‌بینی نبود

بی بی سی :ریچارد مور، رئیس سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا (ام‌ای۶) اذعان کرد که حتی اگر همه اعضای رهبری گروه طالبان را هم به عنوان مامور مخفی استخدام می‌کردند، بازهم سقوط کابل، به این صورت قابل پیش‌بینی نبود.

او که امروز با در مصاحبه با شبکه رادیو ۴ بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد گفت که ارزیابی اطلاعاتی سرعت کنترل کابل توسط طالبان با خروج نیروهای بریتانیایی و آمریکایی از افغانستان "به وضوح اشتباه بود".

اما او گفت که توصیف سقوط کابل به عنوان یک شکست اطلاعاتی "واقعا بیش از حد (اغراق) است".

رئیس ام‌ای‌۶ افزود: "هیچ یک از ما سرعت سقوط کابل را پیش‌بینی نکرده بودیم."

او افزود که "صادقانه بگویم، اگر همه اعضای شورای طالبان، می‌دانید که رهبری طالبان هستند، را هم جذب کرده بودیم، [اگر] تک تک آنها را هم به عنوان یک مامور مخفی استخدام می‌کردیم، هنوز هم سقوط کابل را (به این صورت) پیش بینی نمی‌کردیم، زیرا طالبان هم این کار را نکردند."

با این حال، اوافزود: "تردیدی وجود ندارد که پیروزی طالبان "یک روند معکوس جدی" بود، و او نگران است که باعث "تقویت روحیه افراط‌گرایان در سراسر جهان و در واقع، برای کسانی که در پایتخت‌ها نشسته‌اند، شود؛ در پکن، تهران و مسکو."

صبح یکشنبه، ۱۵ آگست، افراد طالبان از چند سو، بدون مقابل شدن با کمترین مقاومت وارد شهر کابل شدند. در حالی که صبح روز قبل آخرین پیام ویدیویی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور وقت نشر شد که در مورد امنیت کابل به ساکنان پایتخت اطمینان می‌داد.

عصر یک‌شنبه اما خبر فرار غنی به خارج نشر شد و تصاویر نیروهای طالبان که وارد ارگ ریاست جمهوری شدند.

آخرین پیش بینی‌ نهادهای امنیتی آمریکایی، سقوط دولت افغانستان را چند ماه پس از خروج آمریکا پیش بینی کرده بودند. آنتونی بلینکن بعدها گفت که هیچ نهاد اطلاعاتی آمریکایی، سقوط زودهنگام کابل را پیش بینی نکرده بود.

رسانه‌ها هفته‌ها پیش از سقوط کابل به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی گزارش دادند که دولت پیشین مورد حمایت آمریکا دستکم می‌تواند حدود ۶ ماه پس از خروج کامل سربازان آمریکایی در برابر حملات طالبان دوام بیاورد. ارزیابی‌های قبلی خوشبینانه "تا دو سال" مقاومت را نیز پیش بینی کرده بودند.
+0
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    مهدی52 - روتردام، هلند
    بزرگترین دروغ قرن !!! فقط باید ای کیو جلبک رو داشته باشی تا نفهمی که شما تو سینی طلا افغانستان رو تحویل این آدمخوارها دادید
    1
    18
    ‌چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.