تبرئه نوجوانی در آمریکا که با شلیک گلوله دو تن را به قتل رسانده بود

هیأت منصفه ریتن‌هاوس را از اتهام قتل کاملا تبرئه کرددادگاهی در آمریکا نوجوان ۱۷ ساله‌ای را که در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور با شلیک گلوله دو تن را به قتل رسانده بود، تبرئه کرد. انتظار می‌رود این حکم موجی از اعتراضات سراسری در آمریکا را به همراه داشته باشد.

کایل ریتن‌هاوس سال گذشته در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی در شهر کنوشا واقع در ایالت ویسکانسین، دو نفر را به ضرب گلوله از پای درآورد و یک نفر را مجروح کرد. او که در زمان وقوع جرم ۱۷ ساله بود، در جریان محاکمه‌ خود گفته بود با شلیک گلوله، قصد دفاع از خود را داشته است.
اعضای هیأت منصفه‌ روز ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) پس از یک شور چهارروزه، کایل ریتن‌هاوس را از اتهام قتل، قتل غیرعمد، اقدام به قتل و به خطر انداختن دیگران تبرئه کرده و بی‌گناه خواندند. وکلای مدافع این نوجوان که حالا ۱۸ ساله است در جریان محاکمه خبرساز او گفته بودند کایل به دلیل حمله معترضان دست به سلاح برده و قصد دفاع از خود را داشته است. دادستانی در مقابل استدلال کرده بود کایل ریتن‌هاوس مقتولان را "تحریک" کرده و به دنبال "دردسر" بوده است.
انتظار می‌رود تبرئه ریتن‌هاوس اعتراضات وسیعی را در آمریکا به دنبال داشته باشدمحاکمه این نوجوان سفید‌پوست به شدت توسط افکار عمومی آمریکا دنبال می‌شد و از آنجایی که با جنبش "جان سیاهان ارزشمند است" مرتبط بود، از نظر سیاسی نیز اهمیت بالایی داشت. انتظار می‌رود صدور این حکم اعتراضات وسیعی را در آمریکا به دنبال داشته باشد. فرماندار ویسکانسین از همین رو صدها تن از نیروهای گارد ملی در این ایالت را به حالت آماده‌باش درآورده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز پس از صدور حکم اعلام کرد اگرچه رأی‌صادره در کنوشا موجب ایجاد احساس "خشم و نگرانی" نزد بسیاری از شهروندان آمریکایی از جمله خود او شده است، با این همه "باید پذیرفت که هیأت منصفه در باره رایزنی کرده است." بایدن از معترضان خواست تا با خویشتن‌داری، اعتراض خود را در چارچوب قانون و به طور مسالمت‌آمیز ابراز کنند. او گفت: «خشونت و تخریب اموال عمومی جایی در دموکراسی ما ندارد.»
کایل ریتن‌هاوس در اوت سال ۲۰۲۰ با یک اسلحه نیمه خودکار به کنوشا سفر کرده بود. او در آنجا به گروهی از مردان مسلح پیوسته بود که مدعی بودند قصد دارند از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در مقابل غارت محافظت کنند.

در آن زمان در پی مجروح شدن جیکوب بلیک، یک مرد سیاه‌پوست آمریکایی با شلیک گلوله یک افسر پلیس، کنوشا صحنه اعتراضات شدید و خشونت‌بار شده بود. ریتن‌هاوس در درگیری‌های پیش‌آمده جوزف روز‌ن‌باوم ۳۶ ساله و آنتونی هوبر ۲۶ را به ضرب گلوله از پای درآورده و گریگ گراسکوترز ۲۷ ساله را مجروح کرد. هر سه این افراد سفیدپوست بودند.

ریتن‌هاوس پس از بازداشت به چهره‌ای ستایش‌شده در میان راست‌گرایان افراطی در آمریکا بدل شد و در عرض مدت کوتاهی وثیقه دو میلیون دلاری او از طریق کمک‌های مالی این افراد جمع‌آوری شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیز از ریتن‌هاوس حمایت کرده و گفته بود این نوجوان آمریکایی "تحت شرایط بدی" بوده زیرا تظاهرکنندگان "با خشونت به او حمله کرده بودند".

ترامپ و بایدن هر دو پس از این جریانات در جریان مبارزات انتخاباتی‌شان به کنوشا سفر کردند.

جنبش "جان سیاهان ارزشمند است" در سال ۲۰۲۰ پس از مرگ جرج فلوید، مرد ۴۶ ساله سیاهپوست آمریکایی به دست یک مأمور پلیس در شهر مینیاپولیس خبرساز شده و در بسیاری از شهرهای جهان مردم در اعتراض به تبعیض نژادی به خیابان‌ها آمده و تظاهرات کردند.
+52
رأی دهید
-18

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک

    همین چند وقت پیشا کجا بود یه زن و مرد رو بخاطر اغفال همدیگه شلاق زدند، آبشون هم دادند. لااقل به این هم یه چندتایی میزدین که آبه گواراتر از گلوش میرفت پایین.
    44
    9
    شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    جان سیاهان عمومن هرج و مرج طلب هرگز مهمتر از دموکراسی نیست!. یه هفته کشور رو بدین دست این سیاهان ببینم میتونن امریکا رو اداره کنن.آره اگر برده نشده بودند و اجدادشون به آمریکا نیومده بودند الان همچنان تو سوتغذیه تو آفریقا غلط می زدند. کدوم رئیس جمهوری برده داری رو لغو کرد؟چقدر از سفیدها برای همین سیاهان هرج و مرج طلب در جنگ شمال و جنوب کشته شدند؟!. قاره آفریقا و اینهمه بدبختی هنوز هم سفیدها مقصرن؟گندشو دراوردن با این مدارای دینی و انواع سواستفاده سیاهان از موقعیت.
    39
    58
    شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    chrisronaldocr7 - مسکو، روسیه
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. تومازندران مگه سیاهپوس هست که میدونی چجورین؟سیاهپوس که توایران اومده باشه مثل شیخ دیاباته یا ایانداپاتوسی یا لوسیانوپریرا ملقب به شیمباکه اینیکی فارسی هم خوب بلده فوتبالیستای تاپی هستن وبااخلاق ولی اینجاروسیه خیلی باسیاها خوب نیستن نمیدونم چرا البته ایتالیاهم میدونم خوب نیستن باهاشون دوسال قبل به یه بازیکن موز پرت میکردن اونم موزو اززمین برداشت خورد خخخخخخ
    7
    0
    شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::chrisronaldocr7 - مسکو، روسیه::]. خب تو شاید از جایی پشدی رفتی روسیه که مغزت در این حد میشکه که نزاد پرستی ببینی کامنت مکنو!. اما خودتم میدونی خیلی دیگه قضیه لوث شده این جان سیاهان بازی ای که دراوردن و جز هرج و مرج کار دیگه ای هم بلد نیستن. همین سفیدها بزرگترین حامیان ضدنژادپرستی هستن و شاید تو یه سیاه پوستی که سهم بیشتری می خوای.
    3
    7
    یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.