اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوران پهلوی، درگذشت

رادیو فردا :اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوران پهلوی، سفیر پیشین ایران در بریتانیا و آمریکا و همچنین داماد سابق محمدرضاشاه پهلوی روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان در ۹۳ سالگی درگذشت.
 
تینو زاهدی، برادرزاده وی، در صفحه توئیتر خود این خبر را تایید کرد.
 
آن طور که در این توئیت آمده است، آقای زاهدی صبح روز پنج‌شنبه در ویلای شخصی خود در سوئیس درگذشته است.
 
اردشیر زاهدی متولد مهرماه ۱۳۰۷ در تهران بود. وی پس از اخذ دیپلم از یک مدرسه آمریکایی در بیروت، برای ادامه تحصیل به دانشگاه ایالتی یوتا در آمریکا رفت و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرد.
 
آقای زاهدی پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به ایران بازگشت و پس از مدتی به عنوان آجودان کشوری در ایران مشغول خدمت شد.
 
او در سال ۱۳۳۶ با شهناز، دختر بزرگ محمدرضا شاه، ازدواج کرد ولی پس از هفت سال از وی جدا شد اما کماکان به محمدرضا شاه پهلوی وفادار ماند. او پست‌های مهمی همچون وزارت خارجه و سفیر ایران در بریتانیا و آمریکا را در دوران پهلوی بر عهده داشت.
 
اظهارات اردشیر زاهدی در سال‌های اخیر از جمله دفاع از برجام و تقدیر او از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران که در عراق کشته شد، خبرساز شده بود.
 
او در عین حال از مخالفان سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران بود و در مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز، سیاست‌های رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا علیه ایران را محکوم کرده بود.
+107
رأی دهید
-32

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    مردی با فراز و نشیب و حاشیه های فراوان
    16
    76
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    امشب در جهنم مهمان امام امت و سردار و صدام است. شاه هم از روی دیوار بهشت. یک نگاه به او در جهنم. و می‌‌گوید. این نتیجه نمک خوردن و نمک دان شکستن است. اگر باشد؟ وگرنه کودنترین خدا دنیا.اگر فرق امام و شاه را نداند. البته از این خدای عرب. هر چه بگید. بر میاد. مثل رسولش.مار هفت سر. امام هم بچه افعی. این خدا و این رسول. زبون بسته این ژنرال .این همه ریش لیس زد.به امید آنکه .ملک و ملاک پس دهند. درک نکرد. جیب آخوند ته ندارد. و پر نمی‌‌شود. با کنجکاوی منتظر مراسم به خاک سپاری. تابوت را در سه گوشه برا حمل داریم. فرخ. مسعود. عطا. گوشه چارم بی‌ بی‌ سی‌؟ نمی‌‌دانم. ولی قیافه فرخ نهگدار.زمانی. که.سوره اللَهُمَ صَلِ عَلَی مُحَمَدٍ عَبدِک وَ رَسُولِک، وَ أَهلِ بَیتِهِ البی‌ طَاهِرِینَ، وَ اخصُصهُم بِأَفضَلِ صَلَوَاتِک وَ رَحمَتِک وَ بَرَکاتِک وَ سَلَامِک می‌ خواند.استالین از این لوس بازی در نمی‌‌آورد. یکی‌ می‌‌مرد. ۲ لیتر ودکا می‌‌زد. .
    54
    155
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    یکی دیگه از رقبای جننننتی به درک واصل شد. چیزی نمونده جنتی برسه به مرحله نهایی و با رقیب انگلیسیش روبرو بشه .
    32
    171
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Sasan 55 - پاریس، فرانسه

    افراد بی مایه و نمک خور و نمکدان شکن و خائنی مانند ایشان در دوران باشکوه پهلوی موجبات زوال و سقوط حکومت شاهنشاهی و روی کار آمدن جلادان سیاه پوش حکومت اسلامی را فراهم آوردند . شرم ننگ بر نام و یاد ایشان و تمامی خائنین به وطن
    37
    188
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۱
    پیکان۵۸ - مالمو، سوئد

    روحش با روح کفتار‌ها یکی با د این بیشرف به خاندان پهلوی خیانت کرد مخصوصا این اواخر که بخاطر پول شد مزدوره آخوند ها.
    35
    167
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک

    کسانی که از حاج قاسم با نیت نیک یاد می‌کنند، روحشان شاد.
    210
    36
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Butler - سیدنی، استرالیا

    به جهنم نکبت مزدور خائن نمک نشناس .
    34
    158
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ

    یک حرفِ ماندگار از اردشیر زاهدی: لعنت بر من و شاه , که باعث جدا شدن بحرین از ایران شدیم. هویدا: بحرین دختر ماست. دختر بزرگ می شود و به خانه شوهر می رود. پزشکپور: بحرین از زمان هخامنشیان چه به عنوانی که از توابع استان فارس اداره می شود , چه تا به امروز همیشه جزء لاینفک شاهنشاهی ایران بوده است. (پزشکپور تنها نماینده معترض از بین ۱۹۱ باصطلاح نماینده).
    125
    43
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    اقای شاکی - برمن، آلمان

    زباله دان تاریخ هم جای تو ......نیست
    31
    136
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    چقدر یک انسان باید شخصیت ضعیف داشته باشد. که از سخن یک ارتشی پیر خرفت. استفاده .و بحرین را علم کرد.بدون کوچکترین اطلاع. که در آن زمان از ۶ طرف محاصره. و همه منتظر کوچکترین خطا .تا ایران را تکه تکه کنند. از سخن یک ارتشی پیر خرفت. که برای پس گرفتن. ملک و ملاکش. حتا مجیز. امام و قاتل ملت ایران قاسم را .قهرمان ملی‌ می‌‌داند. خوب چرا تعارف . از هیتلر هم نقل قول کن. کلی‌ یهودی سوزاند. کمک به خلق فلسطین کرد. بد نبود. وای بر شما. وای بر شما. که تا چه اندازه نزول کرده. به قول سیرجانی خودتان .مظهر العجاهب. کشوری که در آن اتفاقات نادر رخ می‌‌دهد.چریک فداهی آن. برا مارکس و لنین سینه می‌‌زند.ولی اغلب آن‌ها فرزند آیتو لا بودند. کمونیست آن فرزند فهدال و رهبر حزبش. نما و روزه می‌‌گرفت. مملکتی که دمکرات و چپی آن. صبح مصدقی است. عصرش تودهی. غروبش. بعضی‌ فقط سلطنت طلب. روزش امت اسلام.و از کسی‌ نقل قول.که معتقد.جلاد عراق .سوریه. ایران. آرش کمانگیر است. خواستم بگویم. خاک بر سر.ولی خاک بر سر خودم. که چنین دمکراتی. می‌‌خواهد. ایران ما ر نجات دهد. دیگه چه در چنته داری؟ هاله مقدس بر سر مصدق؟
    15
    44
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    اردشیر زاهدی آدم شد ولی این بی مخهای مخالف جمهوری اسلامی هنوز شوت و نادان باقی مانده و خواهند ماند. اردشیر الله رحمت آلاسان، خدا رحمتت کنه.
    71
    17
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    یک حرف یادگار از کمونیست هایی که توبه کردند: عجب غلطی کردیم که به لنین و مائو و چه گوارا و چهار تا هالوی دیگه دل بستیم، نمیدانستیم که مزخرفاتی که به خورد ما احمق ها میدهند همه اش تئوری هست و در دنیای واقعی مفت نمی ارزد!
    5
    49
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. عقده ای، پنجاه سال پیش اسلاف تو با ارتکاب اشتباهی بزرگ ایران را به دامن آخوند جنایتکار انداختند. مزخرفات پنجاه سال پیش احمق ها را امروز برای ما تکرار نکن.
    15
    49
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    grizzly - برلین، آلمان

    بعضی ها فاکت تاریخی میآورند و از چند تا سیاستمدار نقل قول میکنند که بحرین چنین و چنان!!! اولاً از این حرفها آخوندها و طرفدارانشون هم میزنند که شاه بحرین رو داد و رفت!! خب اگر شما بودید چه میکردید؟ لابد جواب میدهید ما یک وجب از خاک کشورمون رو هم نمیدیم به کسی!!! آخر اوسکول ها شما که دیوار حاشاتون خیلی بلنده خلیج فارس رو دادید به چینی ها شخم زدند و هرچی ماهی بود بردند و ماهیگیر ایرانی رو بدبخت کردند، خاک ایران رو قاچاقی با کشتی فرستادند به کشورهای عربی، دریای مازندران رو هم همسایه ها دسته جمعی هاپولی کردند، سالیانه میلیاردها دلار هم داره از مملکت خارج میشه میره کشورهای همسایه و بقیه تروریست خانه ها! زنها و دخترهای ایرانی هم واسه یک لقمه نون در کشورهای حاشیه خلیج فارس افتادند به فحشا، انگار هنر میکنند وقتی هیچ باری روی دوششون نیست چرت و پرت مینویسند
    8
    42
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    محمدعلی هشترودی - مادرید، اسپانیا

    مرتیکه خائن! به درک واصل شد!
    17
    54
    ‌پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    millionaire - منچستر، انگلستان

    خدا بیامرزتش ، خوب آبروی اون شاه خائن رو برد ، آخرای عمرش فهمیده بود به چه نامرد بی عرضه ای یک عمر خدمت کرده بود ، بغزش ترکید و گفت من که امروز فردا رفتنیم بزار اعتراف کنم تا همه پی به خیانت‌های اون شاه خائن ببرند
    26
    6
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. هانی گرامی ، نمی‌دونم از مطرح کردن بحث بحرین چه انگیزه ای داری ، اما بد نیست بحث شفافی را آغاز کنیم، برای درک مسایل باید به دو مبحث سیاست و تاریخ توجه کنی و همچنین توانایی نظامی و اتوریته سیاسی حکومت ها ، برای نمونه امپراطوری عثمانی به اندازه طول عمر ایالت متحده امریکا بخش هایی از اروپا و آسیا و آفریقا را مثل استان‌های خودش در زیر پرچم خویش داشت ، اما توان نظامی امپریالیسم بریتانیا و اتوریته سیاسی آن را درک نکرد ، رک بگم امپراطوری را سلاخی کردن ، و از دل آن کشورهای جدید با چند قبیله بیابانی و بعضا راهزن تشکیل دادند و اگه انقلاب روسیه نمیشد ،قرار بود نصف دیگه ترکیه کنونی با بخش هایی از ایران و عراق کنونی ، کشور کردستان هم جدا و تشکیل بشه ، خلاصه ترکیه با اون همه جاه و جلالش از فلان جا شانس آورد که بیشتر سلاخی نشه ، ایران از زمان قاجار یعنی از یک قرن ونیم پیش هیچ قدرت نظامی و سیاسی در بحرین نداشت و جزیره زیر حاکمیت امپریالیسم و ابر قدرت دنیا در زمان خویش یعنی بریتانیا بود ، ایران ۱۱ بار تلاش سیاسی کرد که بحرین را پس بگیره
    1
    15
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ادامه ، اما خواسته قانونی ایران حتی از تقاضای فلسطینی ها برای پس گرفتن زمین هایشان در دادگاه های بین اللمللی بی ارزشتر بود ، یک چیزی در حد مردم بومی هاوایی که میخواستند مجددا کشور مستقل بشوند ، و چقدر هم حرفشان در دنیا مطرح بود ، ایران در زمان شاه نه توان نظامی قوی نداشت و نه از لحاظ سیاسی کسی پشتش بود ، عراق و اعراب که علیه ایران بودند ، روس ها که خودشان دل به تجزیه آذربایجان داشتند ، دمکرات ها ی کردستان هم ساز خودشان را میزدند ، اروپا و استرالیا و کانادا و نیوزلند و امریکا هم که پشت انگلستان بودند ، خوب تکلیف چه بود ، فکر میکنی از طریق سبک چریکی و یا حزب بی بخار پان ایرانیست ها می‌شد با بریتانیا جنگید ، براستی شاه فقید چه گزینه ای داشت ، در جنگ کره حداقل روس ها پشت سر شمالی ها بودند ، با این وجود کشور تجزیه شد ،ولی پشت سر شاه کی بود ، حزب توده و مجاهدین ، اخوند ها ، اعراب ، عشایر ، روشنفکران ، ،اکثر مردم بحرین هم خواهان جدایی بودند ، یعنی هموطنان عرب بحرین هم به شاه و وطن خیانت کردند ، اعراب منطقه هم بی شرمانه با کمک انگلیس مهاجر عرب به بحرین میفرستاد
    1
    16
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::] ۱- ببین: سخن گفتن در اظهار نظرات و آدرس مخاطب , یک جو شهامت و صداقت میخاد. ولی شما از این قافیه فاصله دارید. چون شما همیشه طبق اخلاق سنتی خودتون دوست دارید یک تیر هوایی شلیک بکنید. اَگه کسی ازتون بپرسه آقا منظورت من بود؟ میگی نه من با اون دمکرات یا با فلانی بودم! چرا نمیگی آقا منظورم شماست؟ وقتی که هم یک چیزی مینویسی جوابت رو میدن در جا غیبت میزنه و میری توی خاب زمستونی. آقای زرتشت: اَگه قصد داری از زبون افترا حرف بزنی بنده اُستادشم. من یک حرف از زاهدی نقل کردم و نه ازش دفاعی کردم نه چیزی .«« زاهدی یک آدمی بود فرصت طلب و ماجراجو و داماد شاه. که تا آخرین لحظه در رکاب شاه. چشم وگوش شاه. طراح و عامل سرکوب مخالفین شاه هم بود» حالا تو انتظار داری من هم مثل شما فکر بکنم و بگم که زاهدی توی جهنمِ امشب؟
    11
    1
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ادامه ، هانی عزیز ، با شعار دادن حتی قرار بود ایران از طریق بصره بره قدس را بگیره ، اما واقعیت چیز دیگری است ، شاه خردمندی کرد ، میدانست که بحرین از دست رفته و دنیا هم پشمشان نیست ، پس با تدبیر جزایر سه گناه را گرفت ، و اتوریته خود را در مفابل عراق قوی کرد ، و قرارداد الجزیره را ثبت کرد ، فراموش نکن که در دنیای سیاست عدالت حرف اول را نمیزند ،
    2
    11
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۲- رفیق: چرا دوست داری همه رو متهم از دمکرات و غیره بکنی؟ مگه خودتون تا دیروز سینه چاک ترامپ نبودی؟ مگه شما طرفدار بمباران ایران نبودی؟ برو یک نوشته از من پیدا کن , که ازامریکایی دمکرات یا جمهوری خاه دفاع کردم؟ ولی تو حتی بعد از باخت ترامپ چند ماه زانوی غم گرفتی و جلای سایت کردی! تاکید میکنم حواس جنابعالی باشه. ۴چوب یک بحث رو رعایت کن. مثال از هیتلر و غیره رو به بنده نچسبون. بنده به درک و آگاهی و سن و سال شما احترام قایلم. بنده نه جنگ طلبم و نه پوپولیست. صف شما روهم از چموش های سایت جدا میکنم. البته تا وقتیکه خودتون بخاهی.
    11
    1
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::] آقای زرتشت: چطور او نموقع میگفتی که اَگه شاه بحرین رو داد مهم نبود. چون بحرین مساحتی نداشت. حالا میگی کشور از ۶ طرف محاصره بود؟ چطور جنابعالی به خودتون اجازه میدی به صراحت بگی: در زمان شاه از دماغ هیچ شهروندی خون نیامد. این کذب تاریخی خودتون رو توجیه بکنید. بعد منو حواله هیتلر میدی؟ آقای زرتشت: بیا یک نوشته از من پیدا کن که عاشق و دلباخته غرب بوده ام یا شرق؟ یا فناتیک به یک گروه خاص !؟ ولی شما چی؟ شما تا بنا گوش دلباخته سلطنت هستی. از نظر شما روزگار در ایران فقط باید به سلطنت ختم بشه. یعنی همه بَدن . فقط شما بر حقی؟ حالا از کی پیری مصداق خرفتی شده. که شما میگی زاهدی پیر خرفت؟ فکر نکنم شما هم اختلاف سنی چندانی با زاهدی داشته باشین!!
    9
    0
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    chi begam ke nagoftanesh - آمستردام، هلند
    [::محمدعلی هشترودی - مادرید، اسپانیا::]شما معلوم نیست ساز کی رو میزنی.
    0
    4
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::] ۱- رفیق: خلاصه بگم بنده هیچ انگیزه ای راجع به بحرین ندارم. همین حالا هم جنگی برای صدور انقلاب در ایران صورت بگیره , بنده حاضر نیستم به یکنفر شلیک بکنم. بگم آقای آذری. کرد . بلوچ و عرب و غیره صبر کن !! از ایران جدا نشو. چون قطار آینده ای که داره مییاد , میوه هاش آزادی و دمکراسیه. اَگه بپرسه شوفر این قطار آزادی کییه؟ آیا من میتونم بگم سلطنت طلب؟ آیا میتونم بگم مجاهد توده ای و غیره؟ لابد میپرسه همون مجاهدی که خودش رو برای مریم میسوزانه؟ یا سلطنت طلبی که باید به همه فحش بده؟ اَگه هم فکر اونا نباشی بهت میگن کمونیست؟ یا چپ ما یا پاتریوت ما هم همینطور؟ گرامی: بنده با تحلیل جنابعالی(بحرین) مشکلی ندارم. مشکل بنده با شما اینه , در مقابل آقای زرتشت که میگه بحرین مساحتی نداشت. جدا شد. جداشد. سکوت میکنی! زاویه بنده با شما اینه که در قبال شخص آگاهی چون زرتشت که میگه در زمان شاه از دماغ کسی خونی نیومد ساکتی.
    8
    2
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    ۲- آقای کوروش: متاسفانه شما مو رو نمی بینی. ولی پیچش مو رو می بینی. در بهترین حالت به این پسنده میکنی , که شاه چند تا زبون صحبت میکرد. خلبان فانتوم بود. لابد اون شعار رو هم باور داشتی , که کوروش آسوده بخاب ما بیداریم .با تحلیل جنابعالی بنده به این نتیجه رسیدم , که شاه بیش از توانایی و دیپلماسی خودش وزنه میزد. راجع به بحرین هم اشاره کنم که شاه در دهلی این موضوع رو فوری اعلام کرد. چون انگلیسی ها قرار بود از خلیج فارس برن . شاید بعداً با امریکایی مشکل بیشتری داشته باشه. شاه فکر میکرد جای انگلستان را در منطقه میگیره و در طرح دکترین نیکسون ژاندارم منطقه معرفی میشه. جالبه وقتی پای منبر دوستان سلطنت طلب شما می نشینیم , همه میگن: دولت شاهنشاهی سومین نیروی نظامی دنیا بود. شما میگی نظامی قوی نداشت! در انتها درج فرمودی: که در دنیای سیاست عدالت حرف اول را نمیزند. درسته. ولی در دنیای سیاست. سیاست حرف اول رو میزنه. که ما نداشتیم.
    7
    1
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::هانی‌ - اسلو، نروژ::]. گرامی ، شما درک درستی از توانایی نظامی کشور ها نداری ، قدرت نظامی ایران در اوایل دهه هفتاد در حد منطقه خلیج بود ، نیروی هوایی ما کمی بالاتر از کل منطقه ، ناوگان دریایی بریتانیا در آن زمان شماره ۲ دنیا بود ، یعنی بعد از ایالات متحده ، در نیم قرن پیش اتوریته سیاسی انگلستان بسیار بالاتر بود. برو تاریخ را بخوان که با قویترین نیروی دریایی امریکایی لاتین یعنی آرژانتین بخاطر جزایر فالکلند چه کردند ، شاه فقید این نکات را درک می‌کرد ، شما توانایی امپریالیسم را درک نمیکنی ، در راستای منافع کاپیتالیستی دنیا را به خاک میکشانند ، تاریخ جنگ اول و دوم ، سرنوشت عثمانی ، و‌ صدام و قذافی را مورد توجه قرار بده ، ایران زمان شاه یه چیزی بود کمی بالاتر از عراق ، سیاست به‌جنگ تا بجنگیم جواب نمیداد ، صدام تکریتی بیسواد ، خواست مناسبات کاپیتالیستی منطقه و‌کویت را به چالش بکشاند ، یادت رفته چه بلایی سر عراق آوردند ،
    1
    9
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    حالا بحث بحرین به جای خود، خدا را شکر کنید که زیر این مطلب از گران تمام شدن جشن های ۲۵۰۰ ساله ننوشت و روضه گلسرخی سر نداد!
    2
    8
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    grizzly - برلین، آلمان
    خدا رو شکر یکی پیدا شد که بدونه سیاست چیه و اگر تشخیص نمیداد که ما سیاست نداشتیم من یکی در جهل میماندم و حالا آگاه شدم که سیاست نداشتیم !! همون موقع در شوروی و کشورهای اروپای شرقی مردم واسه دو تا تکه نان کوپنی صف میکشیدند و از سر و کول هم بالا میرفتند!! سیاست یعنی این
    1
    2
    جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.