جایزه بهترین فیلم جشنواره سیدنی برای «شیطان وجود ندارد» از محمد رسول اف

 محمد رسول‌اف، سینماگر ایرانیصدای آمریکا :جایزه بهترین فیلم جشنواره جهانی «سیدنی» به «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول‌اف سینماگر ایرانی رسید. این فیلم تأثیر گسترده مجازات اعدام در ایران را در چهار داستان جداگانه به تصویر کشیده است.

به گزارش «ای بی سی» استرالیا، به این ترتیب محمد رسول‌‌اف، جایزه نقدی ۶۰ هزار دلاری امسال جشنواره را دریافت می‌کند.

این در حالی است که در بخش اصلی جشنواره، این سینماگر ایرانی با هنرمندان بزرگی چون پائولو سورنتینو، سلین سیاما، ایلدیکو اینیدی، و لیا پرسل رقابت می‌کرد.

جشنواره سیدنی هر سال جایزه برتر خود را در مراسم اختتامیه به اثری «جسور، پیشرفته، و شجاع» اهدا می‌کند.

دیوید میشاو، رئیس هیأت داوران، از فیلم محمد رسول‌اف به دلیل «کاوش تکان‌دهنده و چند ضلعی از موضوعی منحصر به فرد، درباره راه‌هایی که یک فرهنگ می‌تواند بار ظلم نهادی را به دوش بکشد» ستایش کرد.

«شیطان وجود ندارد» هشتمین فیلم محمد رسول‌اف است. او به دلایل سیاسی از فیلمسازی در ایران منع شده است.او این اثر را با الهام از حادثه‌ای در تهران و هنگامی که با یکی از بازجویان سابق خود در خیابان مواجه شد، ساخته است.

محمد رسول‌اف در بیانیه خود در مقام کارگردان می‌گوید: «وقتی به او از نزدیک نگاه می‌کردم و رفتارهایش‌ را با چشمان خود مشاهده می‌کردم، نمی‌توانستم یک هیولای شیطانی ببینم. چگونه حاکمان خودکامه مردم را به اجزای ماشین‌های خودکامگی خود تبدیل می‌کنند ؟»

شیطان وجود ندارد، برنده خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین در سال ۲۰۲۰ شد. این جایزه در غیاب محمد رسول‌اف که به دلیل ممانعت حکومت ایران، نتوانست از کشور خارج شود و به برلین سفر کند، به دخترش باران اهدا شد.

محمد رسول‌اف پس از دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره سیدنی، در یک پیام تصویری، ضمن سپاسگزاری از هیأت داوران گفت: «بسیار خوشحالم که چیزی بیشتر از یک قدردانی ساده در این جایزه هست، چیزی شبیه به شنیده شدن یا فهمیده شدن، ‌و این چیزی است که امید را زنده نگاه می‌دارد.»

این جایزه در سال ۲۰۱۱ به فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی رسید؛ فیلمی که موفق به دریافت جایزه اسکار شد.

جشنواره فیلم سیدنی در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، و امسال نیز برگزاری آن به همین دلیل دوبار به تعویق افتاد.

جشنواره امسال ترکیبی از برنامه‌های حضوری ‌و مجازی بود که از سوم نوامبر آغاز شد.

پخش مجازی فیلم‌های جشنواره از جمله «شیطان وجود ندارد» تا ۲۱ نوامبر در استرالیا ادامه خواهد داشت.
+16
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
    شیطان تر از خامنه ای و مسیولین جمهوری اسلامی وجود ندارد
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.