فرمانده سپاه :جای سوال بود چرا هواپیما با اصابت یک موشک نتوانست به فرودگاه برگردد

سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در تازه‌ترین اظهاراتش درباره چرایی شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی و چگونگی پذیرش مسئولیت ساقط کردن آن از سوی ایران گفت "نمی شد اظهارنظر کرد. یعنی ما گفتیم این کار را کردیم. زود هم گفتیم. اما دیگران به راحتی از ما قبول نمی‌کردند". او همچنین گفت "چطور می شود هواپیما به این پهن پیکری با چند کیلوگرم مواد منفجره، نتواند به فرودگاه برگردد و نشیند".

پرواز ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین در ژانویه ۲۰۲۰ (دی ماه ۱۳۹۸) هدف اصابت دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفتو با انفجار و سقوط در آسمان تهران همه ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه آن کشته شدند.

مقام‌های ایرانی سه روز پس از این سرنپونی درباره آن سکوت کردند یا با ارائه اطلاعات نادرست درباره "نقص فنی" هواپیما، گزارش‌ها مبنی شلیک موشک به هواپیما را "جنگ روانی" خواندند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران نزدیک به دو سال پس از این سرنگونی گفته "ما نمی‌توانستیم بدون توضیح بگوییم این اتفاق افتاده. ۴۸ ساعت طول کشید تا جمعبندی اولیه برسیم. ۲۴ ساعت آخر دقیقا روز جمعه بود. او می‌گوید ما می‌گفتیم اینها چی شدند؟ بالاخره در شرایط جنگی بوده، اینا شهیدند. خب شهید می‌خواهید اعلام کنید مگر به همین راحتی است".

او در عین حال می‌گوید "ابعاد قضیه هم مبهم بود. موشک تور برای زدن پهپاد و کروز است". او می‌گوید "چطور می شود هواپیمای به این پهن پیکری با [اصابت] موشکی که تنها چند کیلوگرم مواد منفجره داشت، نتواند به فرودگاه برگردد و نشیند. اینها سئوال است".
سرتیپ حاجی‌زاده در جمع بسیج دانشجویان دانشگاه شریف گفت "واقعیت صحنه این بود که من تا ساعت ۹ صبح هنوز فکر می کردم ۵۰- ۵۰ است. من اصلا شب تهران نبودم. داریم دنبال می‌کنیم که چیست. تا قبل از ظهر برای من قطعیت پیدا کرد که این اتفاق افتاده. موقعی که این را گفتیم از نیروهای مسلح تیم درست کردند که بیایند و بررسی کنند که آیا صحت داشته یا نه".

امیرعلی حاجی‌زاده در این نشست گفت "علت اینکه ما تا کنون بعد از آن حادثه حرف نزدیم این است که این کار متولی پیدا کرده و ما جزو متهمین هستیم". او می‌گوید "بعد از آن تاریخی متولی رسیدگی به این قضیه مجموعه قوه قضائیه شد و در این مدت تحقیقات گسترده‌ای و شبیه‌سازی حادثه را انجام دادند".

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ادامه صحبت‌هایش گفت "سازمان ما در این قضیه مسئولیت پذیرفته. ما نمی‌توانستیم بگوییم گوشه‌ای از حادثه به کس دیگری مربوط می‌شود، پس همه‌ مسئولیت را پذیرفتیم".

امیرعلی حاجی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا مقصر این قضیه اپراتور بوده است گفت "به ایشان گفتند کروزی شلیک شده، به ایشان گفتند سیستم ات باید روشن باشد و آماده باش دادند...حالا اینکه اجازه داشته شلیک داشته نه، بهش دستور دادند نه، اما اینکه در این فضا قرارش دادند بله. اینها را قوه قضائیه باید رسیدگی کند."

از سال ۱۳۸۸ که سپاه پاسداران نیروی تازه "هوافضا" را تاسیس کرد، سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده با حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای فرمانده آن است.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران پیشتر گفته بود یک یگان ضدهوایی‌اش، این بوئینگ غول پیکر را را با یک موشک اشتباه گرفت. در آن روز پدافند هوایی ایران به دلیل اقدام سپاه در موشک باران دو پایگاه عراقی که محل استقرار نیروهای آمریکایی بود درحال آماده باش بود. ایران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه این پایگاه ها را هدف می گرفت.

سازمان هواپیمایی ایران نیز در ماه مارس ۲۰۲۱ در گزارشی گفت یک اپراتور دفاع ضد هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هواپیما را "به اشتباه" نیروی متخاصم شناسایی و بدون اجازه فرماندهان موشک ها را شلیک کرده است.

طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ایران، ساقط کردن این هواپیما به دلیل "زنجیره ای از خطاهای انسانی" بوده که در روز فاجعه به وقوع پیوسته است.

اوکراین و کانادا آن گزارش را رد کردند.

در پی انتشار آن گزارش دیمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، در پستی ویدئویی در فیسبوک تحقیقات ایران را "یک جانبه"، شواهد ارائه شده را "گزینشی" و نتیجه را "فریبکارانه" خواند.

مارک گارنو و عمر الغبرا وزرای خارجه و حمل و نقل کانادا هم در بیانیه ای گفتند که گزارش ایران "برای پاسخ دادن به سوالات اساسی درباره اینکه واقعا چه اتفاقی افتاد هیچ تلاشی نمی کند، ناقص به نظر می رسد و هیچ فاکت یا شواهد ملموسی در آن وجود ندارد.
+7
رأی دهید
-120

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    اصلا آقا چرا تهمت میزنید؟ این ۲ تا موشک سپاه برای خودشان داشتند بر فراز تهران قایم باشک بازی میکردند که هواپیما از مسیرش خارج شد و آمد خودش را محکم زد به اولی. هر چه بهش گفتیم حالا برگرد و بشین تو فرودگاه با هم گپی بزنیم، اما گوش نکرد و خودش رو کوبید به دومی!
    9
    140
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۳
    خداوند - آسمان، ایران

    یه سنگ ریزه تو اتوبان باعث ترک شیشه ماشین میشه چون سرعت ماشین مثلا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هست، حالا صحبت برخورد مواد منفجره (با سرعت تقریبا ۱۸۰۰ کیلومتر در ساعت) به یه وسیله در حال حرکت (تقریبا ۵۰۰ کیلومتر در ساعت، در اون مرحله از پرواز) هست، نه یه جسم ساکن ، این تاثیر رو وحشتناک میکنه، پس این بابا یا نفهمه یا بیشعوره که فکر میکنه بقیه نمیفهمن ! ۰
    6
    86
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    sama128 - شیراز، ایران

    اولا دو موشک بود نه یه موشک هر موقع تو با بیضه تیر خورده تونستی بچه دار بشی اون هم با یه موشک اصابت کرده میتونه برگرده فرودگاه تازه مسافرکشی هم بکنه.
    5
    80
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    پیر خردمند - تورونتو، کانادا

    از ترس ...... خودت ورهبر اعظم هواپیمای مسافری رو زدین که به امریکا پیغام بدین اگه شما رو بزنه مردم بی گناه کشته میشن. سد علی گدا خیلی جون دوسته. اسکول
    6
    65
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۷
    hassan1326 - تهران، ایران

    کودن های عقب افتاده اسلامی حتی شعور ماست مالی کردن فاجعه را ندارند ، این احمق میگوید که چرا پس از برخورد موشک اول هواپیما بفرودگاه برنگشت ؟!؟ برای اینگه ۲۴ ثانیه بعد با زدن موشک دوم نگذاشتید هواپیما برگردد و کارش را تمام کردید ، بفاصله زمانی ۲۴ ثانیه میتوانست برگردد؟!؟ من همش فکر میکنم این احمق های کودن چگونه نظافت های شخصی خودشان را انجام میدهند؟!؟
    5
    75
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    فقط میشه گفت حـ... به معنی واقعی کلمه. موشک رو اینا زدن، تقصیر رو داره میندازه گردن خلبان. خلبانی که با اولین موشک کشته شده. اونوقت یه بیناموس تر از این، اینجا اومده به یکی عارض شده که من نمیدونم شهر کرد کجاست، ولی تو میدونی یا سردار! اسم شما فاحشه های مغری رو چی میشه گذاشت؟ همون شاگرد کبابی توی وست وود رو میگم
    6
    51
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Reza9118 - شهرکرد، ایران

    بعد از اینکه سامانه تور ام ۱ اولین موشک رو به هواپیمای اوکراینی زد، خلبان در حال برگشت به باند فرودگاه بود که خود الدنگت و زیرمجموعه ات دومین موشک رو هم سمت هواپیما زدید..حالا هم بعده دو سال اومدی یه چیزی سر هم کنی تا به خیال خام خودت عمدی زدن موشک ها رو کتمان کنی..خر خودتی و هفت جد و آبادت، مرتیکه الدنگِ هزار پدرِ تروریست..
    5
    56
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Reza9118 - شهرکرد، ایران

    [::hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا::]. حالا مثلا یه جوری میگفت شهرکرد کجاست و تو میدونی یا سردار، انگار خودش بچه ناف لس انجلس و نیویورک هستش و اون سردار الدنگش هم یه عمر تو ناسا کار میکرده و دکترای هوا فضا داره..کلی دانش آموخته ی هوافضا تو این مملکت بیکار هستن، بعد این گاگول که تا قبل انقلاب داشت کفتر بازی میکرد، به خاطر یه انقلاب جعلی تو ۵۷ شده فرمانده هوافضا واسه ما و در مورد موشک اظهار نظر میکنه..انگار ما یادمون رفته همین سرداران سپاه چارپایان چطور در مورد درب و قابلمه مستعان ۱۱۰ حرف میزدن و کارشناسی میکردن خخخ
    4
    30
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    یک بار یک شکارچی یک پرنده را با تیر زد، پرنده سرنگون و به میان مرغزار فتاد، برایم این پرسش پیش آمد که چرا این پرنده که سخت زخمی شده، دیگر به آب و دانه تمایلی ندارد، جواب این پرسش هنوز هم برایم ناروشن است! ناتوانی در شناخت اینکه حوادث در جهان در پیوند دیالکتیک با هم اتفاق می افتند، از من یک احمق ساخته است!
    4
    12
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    حمید اندیشه - لندن، انگلستان
    عه عه عه!!؛راست میگه هااااا!!!!!!!!؛آقا من از طرف خلبان و اون صدها نفری که تکه تکه شدن از صمیم قلب از شما معذرت میخوام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. من حدسم اینه که خلبان‌ها دنبال چیزی میگشتن که خودشون رو بکوبن بهش که دیدن عه موشک و بقیه داستان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    3
    21
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    حمید اندیشه - لندن، انگلستان
    پوفففیوزززززززززززز!
    4
    22
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::Reza9118 - شهرکرد، ایران::]. دوست عزیز، اولا مثلا لس انجلس حالا کجا هست که کسی بخواد برای اینکه اونجاست خودش رو باد کنه، دوم اینکه همونطور که عرض کردم این رزم جو، اگر هم اینحا باشه بیشتر از یک پادو نیست. از حرف زدنش و نوشتارش معلومه که همون ساعتی ٧٠٠٠ تومن هم زیادشه. من توصیه میکنم همینطوری که گفتی هر چند وقت یه بار میای شلنگ میگیری روش، فقط لطف کن اون سر شلنگ رو یبند به منبع ضایعات بیمارستانی! 😂. ضمنا من چندین بار شهر کرد اومدم. بهترین سکوت زندگیم رو اونجا تجربه کردم. وسط دشت ولی سکوت مطلق! یه بار تو فصل پاییز اومدم و واقعا چهار فصل رو یک جا دیدم. برف و سرسبزی و رنگهای پاییزی. پاینده باشی
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    Dozakhi - شفیلد، انگلستان
    خیلی قضیه مشکوکه. اصلا معلوم نیست هواپیما چطور در مسیر موشک قرار گرفته؟ و چرا خلبان با کمک ترمز دستی هواپیما رو نگه نداشته؟چرا مسافرا و خدمه وقتی هواپیما به نیم متری زمین رسیده نپریدن بیرون؟ چرا اتش سوزی رو با یه پتو خاموش نکردن و چرا اصلا هواپیما انقدر بالا میره که وقتی اتفاقی افتاد از ارتفاع بالا بیافته؟اگه ده سانتی زمین میپرید و یا روی زمین حرکت میکرد این فاجعه اتفاق نمی افتاد. پس نتیجه میگیریم کار کار خارجیهاست. وق وق، امریکا.
    0
    9
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    محمدعلی هشترودی - مادرید، اسپانیا
    شما ببخشید دیگه اینها پرواز با موشک را تمرین نکرده بودند! 😂
    0
    6
    ‌چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.