شاهد دادگاه حمید نوری: او یک نفر را به‌ اشتباه اعدام کرد

العربیه :سی‌ونهمین جلسه از دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج و از متهمان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران، دوشنبه 15 نوامبر، در شهر دورس آلبانی برگزار شد.

این جلسه به استماع شهادت اکبر صمدی، زندانی سیاسی سابق و عضو «سازمان مجاهدین خلق» به عنوان شاکی و شاهد، اختصاص یافت.

شماری از هواداران «سازمان مجاهدین خلق»، همزمان با ادامه برگزاری جلسات محاکمه نوری، مقابل دادگاه استکهلم سوئد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اکبر صمدی در سال 1981 و در سن 14 سالگی بازداشت و به اتهام هواداری از «سازمان مجاهدین خلق»، به 10 سال حبس محکوم شد. او مدت محکومیت خود را در زندان‌هایی مانند گوهردشت و قزلحصار گذرانده است.

صمدی در خصوص اعدام‌های تابستان 68 گفت که «داود لشکری» را در زندان گوهردشت به همراه تعدادی پاسدار دیده که «فرغونی با طناب دار» منتقل می‌کردند.

یک شاهد دیگر در جلسات پیشین این دادگاه نیز از «ناصریان، داود لشکری و حمید عباسی» به‌عنوان افرادی نام برد که در شکنجه و اذیت و آزار زندانیان دست داشتند.

به گفته صمدی، این اعدام‌ها در زندان اوین از 5 مرداد و در زندان گوهردشت از 8 مرداد آغاز شد.

او در ادامه افزود: «اسامی 177 نفر را که فقط در گوهردشت اعدام شدند را با خود به همراه دارم. لیست من البته 377 نفر است که تعدادی از آن‌ها در زندان اوین و تعدادی در شهر گرگان و استان خوزستان اعدام شدند.»

شاکی و شاهد این پرونده در خصوص متهم این دادگاه نیز گفت که حمید نوری، فردی را به‌دلیل تشابه اسمی با کسی دیگر «به اشتباه» اعدام کرده بود.

صمدی گفت روز 12 مرداد، آخر شب حمید عباسی (نوری) آمد و اسم 14 نفر را خواند؛ وقتی اسم مرتضی یزدی را خواند کسی جواب نداد. چند بار تکرار کرد باز هم کسی جواب نداد.

او گفت نوری، یک نفر را اشتباه برای اعدام برد و مرتضی یزدی را به جای سید مرتضی یزدی اعدام کرد. صمدی تاکید کرد: «من در قزلحصار با سید مرتضی یزدی همبند بودم اما مرتضی یزدی، فردی دیگر بود و نوری به‌خاطر این اشتباه و عدم دقت یک نفر را اعدام کرد.»

صمدی در این زمینه گفت، نوری کسانی که جزو اعدامیان نبوده و می‌بایست به سلول‌های انفرادی منتقل شوند را در صفی قرار می‌داد و آن‌ها را به انتهای «راهروی مرگ» منتقل می‌کرد. به گفته صمدی، نوری وانمود می‌کرد این افراد قرار است اعدام شوند و در لحظه آخر به آن‌ها می‌گفت برگردید.

دادگاه روز دوشنبه نوری در آلبانی، در ادامه سه جلسه پیشین این دادگاه در شهر دورس برگزار شد.

در جلسات قبل، محمد زند، مجید صاحب‌جمع و اصغر مهدی‌زاده از زندانیان سابق دهه شصت، به بیان شهادات خویش پرداختند.

پیشتر اعلام شده بود که هفته‌های 45 و 46 این دادگاه به‌دلیل اهمیت استماع شاهدان مستقر در آلبانی درخصوص اثبات جرم متهم، از چهارشنبه، 10 نوامبر در شهر دورس آلبانی برگزار خواهد شد.

حمید نوری، 9 نوامبر 2019، در فرودگاه «آرلاندا»ی استکهلم با حکم دادستان سوئد و به اتهام مشارکت در «کشتار دسته‌جمعی» بازداشت شد.

کیفرخواست صادره علیه نوری از طرف بخش دادستان کشوری سوئد علیه جرایم بین‌المللی و جنایت‌های سازمان‌یافته و به‌طور خاص از سوی کریستینا لیندهوف کارلسون، صادر و به مقامات قضایی سوئد تحویل داده شد.

در این پرونده حدود 40 شاکی و 60 شاهد که در تابستان 67 در زندان گوهردشت محبوس بودند، حضور دارند.

بر اساس رأی دادگاه، نوری و وکلای او در این جلسات حضور نخواهند داشت و در سوئد باقی خواهند ماند.

بر اساس آمارهای غیررسمی، بیش از 6000 نفر که اکثراً از اعضا و هواداران «سازمان مجاهدین خلق» بودند، در جریان اعدام‌های سال 1367 به دستور خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، اعدام شدند. اما سازمان مجاهدین می‌گوید این تعداد «30 هزار» زندانی سیاسی بوده که دست‌کم 90 درصد آن‌ها از طرفداران این سازمان بوده‌اند.

بازماندگان و خانواده‌های کشته‌شدگان امیدوارند دادگاه نوری نقطه‌ای برای آغاز رسیدگی بین‌المللی به کشتارهای دهه 60 به خصوص کشتار تابستان 67 و مجازات عاملان و آمران آن باشد.
+71
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۷
    hassan1326 - تهران، ایران

    خمینی بطور واضح گفت که ، برای حفظ بیضه اسلام هر کاری مباح است . ج.ا ،داعش ، القاعده ، بقیه جرثومه های فساد اسلامی فرقی با هم ندارند ، همه از یک آبشخور سیراب میشوند
    2
    53
    ‌سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.