منشه امیر : بستر جنگ علیه جمهوری اسلامی در حال فراهم شدن است

منشه امیر ، سردبیر رادیو پیام اسرائیلرادیو فرانسه :منشه امیر : ضربه سنگین انزوا علیه جمهوری اسلامی در حالی فرود می آید که ممکن است بزودی شاهد حمله گسترده نظامی به تأسیسات اتمی ایران باشیم. آمریکا، اسرائیل، عربستان، امارات و دیگر کشورها سرگرم فراهم ساختن بستر این حمله نظامی هستند و علت آن این است که علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران و دولت رئیسی حاضر به کنار آمدن هر چه سریعتر بر سر برنامه اتمی ایران نیستند.  

چند ساعت پس از سفر غیرمنتظره وزیر امور خارجه امارات به سوریه و ملاقات او با رئیس جمهوری این کشور، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به دستور مستقیم بشار اسد از سوریه اخراج شد به این دلیل که او با اقدام‌های غیرقانونی خود استقلال و حاکمیت ملی سوریه را به خطر انداخته و زیر سئوال برده و کوشیده با برانگیختن جنگی منطقه ای سوریه را نیز ناخواسته درگیر آن کند ... پیشتر سوءقصد نافرجام به جان نخست وزیر عراق توسط شبه نظامیان وابسته به حکومت ایران و به وسیله پهپادهای ساخت این کشور به یک رسوایی بزرگ علیه تهران و سپاه قدس تبدیل شد.

آیا این‌ها و نشانه‌های بسیار دیگر گویای چرخشی در موقعیت حکومت تهران در منطقه است؟ اسرائیل، عربستان و روسیه در این تحولات چه نقشی دارند؟...منشه امیر، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در اورشلیم، در پاسخ به این پرسش ها و پرسش های دیگر از جمله گفته است :    

"تمام کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که چگونه اقدام‌های فتنه‌گرانه حکومت ایران را در منطقه خنثی و مهار کنند. اگر خبر اخراج فرمانده نیروی قدس از سوریه صحت داشته باشد که به احتمال قوی صحت دارد، این اتفاق نشان می دهد که بشار اسد در سوریه مستقر شده و دیگر نیازی به سپاه قدس ندارد مضاف بر این که سپاه قدس برای بشار اسد که در پی کنار آمدن با اسرائیل است به دردسری بزرگ تبدیل شده است. روسیه نیز که روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و خواستار گسترش آنها است به رژیم سوریه فشار می آورد که مبادا وارد نزاع با اسرائیل بشود.

در این میان عربستان سرگرم تشکیل یک جبهه گسترده در منطقه علیه حکومت اسلامی ایران است. اقدام‌های ریاض و کویت علیه حزب‌الله در لبنان در این چارچوب قابل فهم است. این‌ها برخی نشانه‌های منزوی شدن جمهوری اسلامی ایران و نقش بر آب شدن رؤیاهای آن در خاورمیانه است.

این رویدادها نتیجه هماهنگی اسرائیل و عربستان است، هر چند نمی‌توان هماهنگی میان اسرائیل و روسیه را نادیده گرفت. ولی نقش اصلی را برای منزوی کردن ایران در منطقه عربستان در هماهنگی با اسرائیل ایفاء می‌کند.

امروز بشار اسد بسیار راغب است که به جامعه ملت‌های عرب بازگردد و متقابلاً کشورهای عرب نیز از این تمایل استقبال می‌کنند. بازگشت سوریه به سمت کشورهای عرب باعث خواهد شد که بشار اسد بیش از پیش بر سوریه مسلط شود و تسلط اسد بر اوضاع سوریه او را از اتکاء به نیروی قدس بی نیاز  خواهد ساخت و همزمان وابستگی آن را به روسیه بیشتر خواهد کرد. در هر حال، هدف نهایی اسد بازگشت هر چه سریعتر به جمع ملت‌های عرب و دستیابی به صلح با اسرائیل است.

از آغاز خیزش مردم سوریه طی سال‌های اخیر، اسرائیل هرگز سخنی علیه موجودیت رژیم بشار اسد نگفته است. آنچه مورد اعتراض اسرائیل بوده حضور نظامی ایران در خاک سوریه است. میان اسرائیل و حکومت بشار اسد تماس‌ها و گفتگوهایی درباره ایران در جریان بوده است. بخشی از این تماس‌ها و پیغام و پسغام‌ها هم از طریق روسیه رد و بدل می‌شوند. روسیه می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد در رفع موانع مناسبات سوریه و اسرائیل و حل اختلافات دو کشور از جمله بر سر بلندی‌های جولان. حمایت‌های علنی و غیرعلنی کشورهای عرب، روسیه و اسرائیل باعث قوت قلب بشار اسد و فاصله‌گیری آن از رژیم اسلامی ایران خواهد شد.

وقتی که قوای نظامی ایران از سوریه خارج شوند، حزب‌الله لبنان نیز خودبخود پایگاه خود را در سوریه و سپس حتی در خود لبنان از دست خواهد داد، به ویژه این که بخش اعظم سلاح‌های جمهوری اسلامی ایران از طریق سوریه به دست حزب‌الله می رسد.

این همه ضربه سنگینی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که سال‌هاست دهها و ای بسا صدها میلیارد دلار از سرمایه‌های ملی ایرانیان را صرف جنگ در سوریه و یمن و همچنین نیروهایی نظیر حزب الله، حوثی‌ها و حشدالشعبی... برای ایجاد یک امپراتوری شیعی در منطقه کرده است. این ضربه سنگین زمانی علیه جمهوری اسلامی فرود می آید که ممکن است در روزها و هفته‌های آینده شاهد حمله گسترده نظامی به تأسیسات اتمی ایران باشیم. آمریکا، اسرائیل، عربستان، امارات و دیگر کشورها سرگرم فراهم ساختن بستر این حمله نظامی هستند و علت آن این است که علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران و دولت رئیسی حاضر به کنار آمدن هر چه سریعتر بر سر برنامه اتمی ایران نیستند. 
+90
رأی دهید
-51

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۷
    hassan1326 - تهران، ایران

    در مقاله فوق ،جملات ، برگشت سوریه به جوامع عرب و صلح با اسراییل و حمایت شدن توسط روسیه و دوری گزیدن از ج.ا نکبت و منفور جهانی قابل تامل میباشد . ضمنا بشار اسد هم تا حالا از ج.ا سواستفاده کرده و ادامه رابطه با ج.ا برای بقایش ضرر دارد .
    13
    44
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    انشا الله بزنند و هرچه لانه آخوندی و بیت رهبری و محل تجمع سپاهی و پاسدار است را منهدم کنند و باقی کار را بسپارند به ارتشیان به مردم پیوسته و ملت ایران.
    19
    57
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    دیگه جنگی نمیشه، اینا با هم تجارت می کنن.تجارت متقابل. اون قدیم بود دیوانه مثل صدام و هیتلر تولید میشدن که بفکر اقتصاد تجارت نبودن،
    13
    19
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid4053 - اصفهان، اتریش

    این مردک عقده ای و عربزاده و ضد ایران و ایرانی خامنه ای چلاق هدفش فقط نابودی ایران است و بس. ایکاش که ملت از خواب بیدار میشدند و تا قبل از اینکه کشور در جنگی خانمانسوز نابود شود این اشغالها را به محل اصلیشان یعنی زباله دان پرت کنند.
    9
    43
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Reza9118 - شهرکرد، ایران

    دیگه حتی اون زرافه هم با اردنگی این سپاهی های تروریست رو از سوریه بیرون انداخته، تو دیگه تا آخرش رو برو..دوستی با رژیم نامشروع جمهوری اسلامی و سپاه چارپایان چیزی جز فلاکت و بدبختی نداره..
    13
    40
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    برخلاف تبلیغات اسراییل و گنده گویی های سرداران تریاکی رژیم ایران قدرت نظامی برای جنگ های تمام عیار ندارد ، نیروی هوایی ایران حتی از کوچکترین شیخ نشین منطقه ضعیف تره ، خلبانان جسور ایرانی بیشتر از هواپیمایی که سوار می‌شوند میترسند تا موشک بیگانه . ایران زیر دریایی و نیروی دریایی مدرن نداره ، چند تا ناوچه که بیشتر برای ماهیگیری کفایت دارند ، هر چند که دیگه چینی ها ماهی باقی نگذاشته اند ، تانک های ایرانی هم از دور خارج شده اند ، ایران پدافند های ضد هوایی مدرن ندارد ، چند ساله که برای اس ۳۰۰ دارند چانه میزنند ، تنها خطر ایران حجم موشک هایش می‌باشد که بیشتر برای شیخ نشین ها و پالایشگاههای عربستان میتونه خطر ساز باشد . ۳۰۰
    13
    28
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    اسرائیل به خوبی میدونه ایران مثل عراق ولیبی و حتی سوریه نبست که نیروگاهاشون رو بزنه و هیچ اتفاقی نیافته و شک نکنید اگر یک درصد درحد اونا فکر میکرد تا حالا این مراکز رو زده بود برای همین دست به‌حملات ترور و کوچک میزنه تا عکس العمل ایران هم در همون حد باشه چون توان ترور موساد بالاتر از سپاه قدسه ولی دست زدن به حمله بزرگ قطعا جواب بزرگ خواهد داشت و زدن کشور کوچک اسرائیل از تقزیبا همه جهات بسیار انجام شدنی تر هستش تا زدن یک کشور به اندازه ایران و هزینه جنگ هوایی برای اسرائیل و حتی آمریکا بسیار سنگین تر از حملات راکتی و موشکی ایران به اسرائیل خواهد بود و از همه بدتر احتمال پایانی هم‌براش نبست مثل الان که تقریبا اسرائیلی ها حتی از سایه خودشونم میترسند چون هرلحظه امکان حمله ای هست. خلاصه به این راحتی که آقا میگه نیست و در ثانی زدن اون تاسیسات به‌معنی پایان برنامه اتمی ایران نیست و کسی نمیدونه آیا این مراکز ویترین هستش و واقعیت تاسیسات کجاست پس حمله شرایط و بهانه برای ساخت بمب اتم رو مهیا میکنه حتی یک آزمایش اتمی بعد از حمله اسرائیل از طرف دنیا هم قابل تحمل میشه .
    24
    24
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    بیش از 40 سال است که اقای منشه از این ادبیات استفاده می کند. هرگز جنگ مستقیمی بین ایران و اسرائیل در نخواهد گرفت ولی حمله به منافع طرفین از روز اول انقلاب وجود داشته و ادامه خواهد یافت
    3
    22
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    maradona - براتیسلاوا، اسلوواکی
    به کارلوس شغال گفته بودن چرا وقتی سران اوپک رودر اتریش گروگان گرفتی ، زکی یمانی وجمشید آموزگار وزرای نفت عربستان و ایران روکتک زدی ووزیر نفت کویت روکشتی در جواب گفت از دماغ های گندشون ترسیدم آخه خیلی شبیه یهودی ها بودن .الان که دماغ گنده منشی امیر خان رو دیدم اون حال کارلوس خان رو درک کردم
    2
    10
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.