ناسا برای اجرای اولین ماموریت دفاع سیاره‌ای آماده می‌شود

یورونیوز :ناسا در حال انجام آخرین مراحل لازم برای اجرای اولین ماموریت دفاعی سیاره‌ای در جهان است.

قرار است ماموریتی که «آزمایش تغییر مسیر حرکت سیارک دوتایی» یا «دارت» نام گرفته و یک ماموریت مشترک با آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز است، در ۲۳ نوامبر اجرا شود.

انجام این ماموریت به دانشمندان کمک خواهد کرد تا دریابند چگونه می‌توان یک سیارک را که در مسیر برخورد با زمین قرار دارد، از مسیر اصلی‌اش منحرف کرد.

منظور از سیارک دوتایی در این ماموریت، سیارک‌های «دیدیموس» و «دیمورفوس» است که دو جرم صخره‌ای معلق در فضا هستند و با یکدیگر حرکت می‌کنند.

سیارک کوچکتر یعنی «دیمورفوس» که با قطر ۱۶۰ متر به اندازه هرم بزرگ جیزه است، در واقع به عنوان قمر «دیدیموس» عمل می‌کند. این سیارک هر ۱۱.۹ ساعت یک دور کامل به دور سیارک بزرگتر می‌زند.

در چهارچوب این ماموریت ناسا، قرار است فضاپیمای «دارت» با هدف برخورد با سیارک «دیمورفوس» و تغییر مدار آن، پرتاب شود. این فضاپیما پس از پرتاب، باید در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی با سرعت ۶.۶ کیلومتر بر ثانیه با سیارک «دیمورفوس» برخورد کند و به این ترتیب سرعت حرکت مداریِ آن را ۰.۴ میلی‌متر بر ثانیه کاهش دهد.

این کار باعث می‌شود که انجام هر دور کامل این سیارک به دور «دیدیموس» حدود ۱۰ دقیقه طولانی‌تر شود. همین تغییر کوچک می‌تواند از وقوع فاجعه در جریان حرکت این سیارک جلوگیری کند.

«دارت» بخشی از یک ماموریت بزرگتر و دو قسمتی است که «ماموریت ارزیابی برخورد و انحراف سیارک» نام دارد. اجرای دومین قسمت این ماموریت بر عهده آژانس فضایی اروپا است و ماموریت «Hera» نام دارد. قرار است در چهارچوب این ماموریت نیز پیامدهای این برخورد مطالعه شود.

فضاپیمای «دارت» از پایگاه فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب خواهد شد.
+32
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد

    زیاد جَوگیر نشویم زیرا این هم یک پرده از نمایش مضحک ناسا و شرکتهای خصوصی پیرامون ناسا برای تزئین ویترین خود برای فروش برنامه های پلاسیده امریکا به افکار عمومی مردم امریکا برای برتر جلوه دادن امریکا و رانتخواران آن مثل ایلان ماسک و سایرین در عرصه جهانی میباشد. برمبنای مَثَل ایرانی که با دست جلو میکشد و با پا پس میزند، امریکا از یکطرف هر وقت لازم باشد ادعا میکند که عمر این سیاره رو به پایان است و طلبِ مالیاتِ سبز میکند، و از سوی دیگر سفینه های X مختلف را برای نجات میلیاردهای امریکائی به مریخ و سیارات دیگر تبلیغ میکند، در حالیکه چین، روسیه و کشورهای کمتر مهم در عرصه تبلیغات کارهای شایسته تری انجام داده اند، اما کمتر رسانه ای شده اند.
    49
    6
    جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    آمریکا کجا طلب مالیات سبز کرد؟ مشگل که اروپا با امریکا دارد. آمریکا حاضر نیست .مثل اروپا سرمایه گذاری در انرژی سبز کند.خدمات روسیه و چین به جهان چه است؟ هر دو تا به تنهاهی. ۳۰ درصد گاز کربن به هوا فوت می‌‌کنند. شیوه جدید مرید ریش شدن است؟
    3
    17
    جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    Zebelemahal - تهران، ایران
    آمریکا وهالیوودش هم دقیقااا شدند مثل قصه دایی جان ناپئون تلویزیون قبل انقلاب خودمون و مدام در حال تصور وبرنامه ریزی کردن مقابله با دشمن فرصیه خود است ،
    5
    2
    جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد
    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::]. زرتشت جان، حضرتِ علامه دهر؛ امریکا و اروپا، با استعمار و استثمار، همه جهان را با قوانین خودنوشته، با دادگاههای خودتأسیس کرده، با بانکهای خودبنیادنهاده جهانی و صندوق اسماً بین المللی پول، با تحریمهای سبعانه، و با سرکوبهای خشن چه با دخالتهای مستقیم خود و چه از طریق ایادی دست نشانده خود به تاراج و نابودی کشاندند، و با این روشها جوامع خود را به بهای نابودی زندگانی کل مردم این سیاره، ساختند! و امروز هم با تحمیل قوانین محیط زیستیِ شنیعِ خود بر مردمان فرو دست جهان سوم، در صدد ممانعت از رشد حداقلی آن کرده اند. و به این بهانه که امریکا و باند آن، میخواهند از نابودی بیشتر سیاره و کل حیات جلوگیری کنند، هزینه های شارژ کردن باطریهای تسلا و امثالهم را به عهده مردمان فقیر و کشورهای فقیر انداخته، اما بهیچوجه نمیخواهند از جیب نامبارک خود هزینه کنند. آنوقت افراد نامطلع، و گیج و ویج که بطور کور کورانه و گیج سرانه بدنبال تبلیغات آنها روان و دوان هستند، امیدوارند که به کاسه لیسی آنها مفتخر شوند!
    0
    0
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.