رویترز:شبه نظامیان عراقی تحت حمایت ایران عامل حمله به نخست وزیر عراق بودند

 تدابیر امنیتی در اطراف محل اقامت نخست‌وزیر عراق تشدید شده استرادیو فردا :خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پهپادهایی که در حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق استفاده شده‌اند، ساخت ایران هستند و حداقل دو گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، در این حمله نقش داشته‌اند.

در گزارش این خبرگزاری به نقل از دو منبع امنیتی آمده است که دو گروه کتائب حزب‌الله عراق و عصائب اهل حق در این حمله نقش داشته‌اند. یک منبع امنیتی دیگر اما گفته است که نقش کتائب حزب‌الله را می‌تواند تایید کند ولی نمی‌تواند نقش عصائب اهل حق را تایید کند.

حمله پهپادی به محل اقامت مصطفی کاظمی روز یکشنبه ۱۶ آبان صورت گرفت و بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق، این حمله با سه پهپاد متفاوت انجام شد که دو پهپاد سرنگون شدند و پهپاد سوم به محل اقامت مصطفی کاظمی برخورد کرد و موجب مجروح شدن چند نفر از محافظان او شد.

در همین حال، شبکه المیادین، گزارش داده است که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، پس از تحولات اخیر عراق به بغداد رفته است و با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق دیدار کرده است و بر ضرورت حفظ امنیت عراق و همچنین رسیدگی به خواسته‌های معترضان به نتایج انتخابات تاکید کرده است.

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، پس از حمله پهپادی اخیر گفت کسانی را که پشت این ترور نافرجام بودند به‌خوبی می‌شناسد و «هویت‌شان را افشا خواهیم کرد».

طی روزهای گذشته هواداران گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران علیه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری عراق اعتراضات خیابانی برگزار کرده و علیه مصطفی الکاظمی شعار داده بودند.

پس از وقوع حمله نیز ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی کتائب حزب الله عراق، این حمله را نمایشی خواند و گفت که اگر کسی بخواهد به نخست‌وزیر عراق آسیب بزند، «راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تر» وجود دارد.

انتخابات پارلمانی پیش از موعد در عراق روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه (۱۰ اکتبر) با مشارکت حدود ۴۱ درصد واجدان شرایط برگزار شد ولی میزان آرای احزاب وابسته به شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در این انتخابات به شدت کاهش یافت و هواداران این گروه‌ها ادعا می‌کنند که در رای‌گیری تقلب شده است.

معترضان از جمله هواداران گرو‌ه‌های شیعه «عصائب اهل الحق» و «گردان‌های حزب الله» هستند. هر دو گروه زیر چتر حشد شعبی فعالیت می‌کنند. این گروه تنها موفق به کسب ۱۵ کرسی پارلمان شده است، در حالی که در انتخابات گذشته با در اختیار داشتن ۴۸ کرسی دومین ائتلاف قدرتمند در پارلمان بود.
+37
رأی دهید
-18

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    Stopmindcontrol - سائو پائولو، برزیل

    اگه غیر از این بود باید تعجب میکردیم.معلوم بود که کار ملایان است. امیدوارم اسراییل بزودی استخوانهای این ببر کاغذی رو درهم بشکند. امیدوارم اسراییل بزودی استخوانهای این ببر کاغذی رو درهم بشکند.
    11
    47
    دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    واقعیتش خیلی مشکوک هستش. یه برنامه ای شبیه ترور رفیق حریری هستش که به نظر من توسط پول و نفوذ امارات و عربستان و برنامه ریزی اسرائیل و با اطلاع آمریکا و فرانسه اجرا شد و هدف از اون برنامه متهم کردن حزب الله و ایجاد فشار جهانی و حتی ایجاد جنگ داخلی برای حذف حزب الله بود. البته من هم اون زمان حزب الله رو مقصر میدونستم ولی رفتارهای عربستان در این یکی دوسال و ایجاد مشکوک بحران اقتصادی سنگین همراه با تحریمهای ایران برای لبنان و بخصوص رفتارهای آشکار عربستان در همین یک هفته اخیر نشون میده هدفشون چی بوده و به خواسته خودشون نرسیدند و که انقدر عصبانی هستند چون از نظر آنها فرصت داره از دست میره و اگر ایران توافق بکنه شرایط برمیگرده. در هرصورت این برنامه در عراق هم به نظر میرسه شبیه همون داستان بود ولی کاظمی کشته نشد و احتمال داره دوباره طرح ترورش رو اجرا کنند. اگر کاظمی کشته میشد احتمالا دست عربستان در ایجاد تظاهراتهای خیابانی و درگیری و حتی ایجاد جنگ داخلی با همراهی بعضی از شیعه ها کاملا در دسترس بود و هدف حذف نیروهایی که میگن به ایران نزدیک هستند هستش.مشخصه عربستان خواستار حکومتی مثل صدام هستش
    39
    14
    دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Hamburg - هامبورگ، آلمان

    هر جا سخن از توطئه و ترور و قتل عام است . نام جمهوری اسلامی می درخشد
    12
    44
    دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    حمید اندیشه - لندن، انگلستان
    پَ نَ پَ!؛کار فنلاندیا بود!!!!..
    0
    1
    دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.