محتوای جدید کتاب‌های درسی؛ «استکبارستیزی» و «شناسایی اسناد لانه جاسوسی»

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورشایندیپندنت فارسی :سرپرست وزارت آموزش و پرورش می‌گوید هدف از این اقدام آشنایی دانش‌آموزان با «خباثث استکبار جهانی» است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ورود درس «استکبارستیزی» و «شناسایی اسناد لانه جاسوسی» به کتاب‌های درسی مدارس خبر داد. به گفته علیرضا کاظمی هدف از این اقدام آشنایی دانش‌آموزان با «خباثث استکبار جهانی» است.
این نخستین بار نیست که کتاب‌های درسی دانش‌آموزان با محتوای سیاسی تدوین می‌شود. تابستان سال ۱۳۹۸ وقتی که نام بزرگان ادبیات فارسی از برخی کتاب‌های درسی حذف شد، حسین قاسم‌پورمقدم، مدیر تألیف کتب درسی، به صراحت گفت: «جایی قرار بود از شهید حججی نام ببریم و این بر حافظ و سعدی اولویت داشت.» هم‌زمان با سال تحصیلی ۱۳۹۹ نیز کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی با درس‌هایی درباره قاسم سلیمانی منتشر شدند.

وزارت آموزش و پرورش در ایران نهادی سیاسی است که بر اساس اهداف و ماموریت‌های ترسیم شده در «سند تحول بنیادین» عمل می‌کند. این سند در سال ۱۳۹۰ در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در همان زمان حمیدرضا حاجی‌بابای وزیر وقت آموزش و پرورش اذعان کرد که تدوین و تصویب آن از مطالبات رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است. او «ولایتمداری»، «تقویت روحیه ظلم‌ستیزی»، «ایستادگی در برابر تهاجم بیگانگان» و «الهام از آموزه‌های دینی» را نیز به‌عنوان اهداف اصلی این سند خواند.

حدود ۹ سال پس از این موضوع محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی نیز با  تاکید بر اینکه مبنای حرکت وزارت آموزش و پرورش در ایران، سند تحول بنیادین است، گفت: «هدف آموزش و پرورش، تربیت سربازان تمدن نوین اسلامی است.»

حالا نیز علیرضا کاظمی، سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تلویزیون حکومتی ایران گفته است: «درس استکبارستیزی و شناسایی اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌های درسی وارد می‌شود تا دانش آموزان با خباثت استکبار جهانی و نقشه‌هایی که برای ملت ایران می‌کشیدند، آشنا شوند.»

اظهارنظر مشابه سه وزیر در سه دولت که مدعی‌اند از نظر رویکرد با هم تفاوت دارند، نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان نهادی که وظیفه آموزش کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد، نه در اختیار دولت‌ها که بر اساس سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی و زیر نظر علی خامنه‌ای هدایت می‌شود.

حکومت ایران در حالی برای تربیت دانش‌آموزان بر اساس اهداف و سیاست‌های خود برنامه‌ریزی و اقدام کرده است که پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کشورهای عضو را متعهد کرده است از هرگونه بهره‌برداری سیاسی و مذهبی از کودکان اجتناب کنند. جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۲ این کنوانسیون جهانی را امضا کرد ولی با این حال از کودکان برای پیشبرد منافع سیاسی خود استفاده می‌کند.

غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، بارها در گفته‌های خود تاکید کرده است که این سازمان برای «تربیت هشت میلیون نوجوان انقلابی» برنامه‌ریزی کرده است. او نیز تایید کرده بود که تربیت «هشت میلیون جوان انقلابی، مطالبه رهبر جمهوری اسلامی» است
+11
رأی دهید
-86

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۹
    مارشال زرد - وپرتال، آلمان

    اتفاقا تاریخ براى آیندگان چندین کتاب از قساوت و بیرحمى و جنایت و خیانت این حکومت خواهد داشت. براى نمونه میتوان از رفتار حکومت با زندانیان سیاسى و خانواده آنها و حتى وکلاى آنها نام برد که به جرات میتوان گفت در دنیا نمونه ایى از آن مشاهده نشده و تمام این اتفاقات تلخ فقط براى حفظ نظام بوده و درگیرى هاى نظامى در سوریه نیز در نهایت هدفى جز تقویت نظام نداشته و اگر امثال حججى ها خواسته یا نا خواسته در دام این سیاست افتاده اند و جان شیرین خویش را نثار کرده اند فقط یک تصمیم شخصى غلط بوده که جایى در کنابهاى درسى کودکان ندارد.
    2
    48
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momiji - توکیو، ژاپن

    گیریم محتوای کتابهای درسی رو با لجن پراکنی و مزخرفات پُر کنند ، با اینترنت و فضای مجازی چکار میخوان بکنن !!!؟ خاکبرسرتون ، شیاطین احمق !
    24
    57
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    الان همه چی سیاسی شده، جایزه نوبل رو به آن سانگ سوچی روحانی بودایی مخالف دولت نظامی برمه دادن، درحالیکه هدف از جایزه صلح که آلفرد نوبل ساخت این بود که به کسی تعلق بگیره اختلاف بین مخالف و موافق رو از بین ببره، نه اینکه به مخالف بده و اون رو بقدرت برسد و دوباره یک دیکتاتور جدید، یا به شیرین عبادی مخالف شاه و موافق روحانیون بود.
    27
    13
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    الفارد - وردینگ، انگلستان

    مرد حسابی دیگه حتی خواجه حافظ شیرازی هم با خباثت استکبار جهانی آشناست! ایکاش یک فصل رو هم به خباثت حکومت اسلامی و خباثت موجود کثیفی به نام آخوند و کوبیدن سر چهار نسل از جوانهای مملکت به سقف اختصاص داده بودید.
    4
    49
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    قیافه رو!
    2
    14
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    mina minavand - هانور، آلمان

    سلیمانی رفت توی کتابها و ستار بهشتی هم میره توی کتابها اما مرده آن است که نامش به نکویی نبرد. این همه جنایت در ایران،این همه جنایت در خارج از ایران،والله خیلی رو دارید که از استکبار جهانی حرف میزنید.
    2
    24
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    من از تاریخ دین یهود از کتاب موسی نوشته فروردینه کامنت گذاشتم که موسی یهودی نبود بلکه مصری بود، مطابق نظریه فروید. همین dermis مثل سایبری ۱۰۰تا منفی توی یه لحظه زد. این سایت هم چک کنه براحتی میفهمه چه جوری یه کامنت توی یه لحظه ۱۰۰تا منفی خورد،سانسور از اینجا شروع میشه به انجا ختم. شماسوراخ دعا گم کردین
    11
    3
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    البته اخوند باید از این لاطائلات و راهزنی های شارع اسلام تعریف و تمجید کند. وگر نه اخوند نیست
    0
    16
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاک، دانمارک
    چه تی‌شرت های قشنگی کردن تنشون. منم یدونش رو میخوام.
    19
    6
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Q.mars - بلژیک، بلژیک
    Chokam عزیز دل برادر الان اینکه گفتی چهربطی به اینجا داشت؟یعنی ازچی به چی خواستی برسی؟البته دراینکه الان همه چی سیاسی شده و یه عده هم مثل اسکولها یا بزرگسالهای بچه مغز فقط منفی مثبت بازی میکنن شکی نیست.اونموقع که تالار گفتگوی پرنیان اینجا برقرار بود حرفها بهتری میدیدیم.تقریبا ده دوازده سال پیش.
    0
    3
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    Tokyo_japan - توکیو، ژاپن
    بهتر بود کتابی مخصوص جنایات آخوند به ایران و ایرانی را در مدارس تدریس کنند .که خودش چندین کتاب میشود .
    1
    14
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    مثبت منفی بازی فرق داره با پاک بازی، وقتی یکدفعه صد تا منفی میزنی پاک بشه کامنت ، میشه سانسور. توی تاریخ جغرافیا هم کم بیاره صد تا منفی توی یه لحظه میزنه کامنت کامل پاک میشه،dermis از انگلیس اینکاره است.این یا باید مال همین سایت باشه یا آپ داره یا پروکسی عوض میکنه فرت فرت منفی میزنه. پست بحران سوخت توی انگلیس، میگه علت برگزیت و خروج رانندگانه. من میگم برگزیت فقط ۲۰درصد رانندگان رو خارج کرد اما این بحران صددر صد انگلیسه، میگه من انگلیسم بهترمیدونم یا تو!؟مثل اینها زیادن،اینو گفتم بدونی سانسور از ما شروع میشه تا اون بالا
    10
    6
    ‌پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.