طالبان استفاده از ارزهای خارجی را ممنوع کرد

افغانستان با بحران مالی مواجه استبی بی سی :گروه طالبان استفاده از ارزهای رایج خارجی را در افغانستان ممنوع اعلام کرد. اقدامی که می‌تواند وضعیت بحرانی اقتصاد در حال فروپاشی این کشور را بدتر کند.

طالبان اعلام کرده است: "وضعیت اقتصادی و منافع ملی کشور ایجاب می‌نماید همه افغان‌ها در داد و ستد از پول افغانی استفاده نمایند."

در اطلاعیه طالبان با عنوان اطلاعیه "امارت اسلامی افغانستان" که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه آن را منتشر کرده، آمده است: "امارت اسلامی به همه هموطنان، دکانداران، تاجران، کسبه‌کاران و عامه مردم اطلاع می‌دهد که پس از این هر گونه داد و ستد را با پول افغانی انجام دهند و از به‌کار بردن اسعار [ارز] خارجی خودداری نمایند."

بعد از آنکه طالبان افغانستان را تصرف کرد، حمایت مالی جامعه جهانی از این کشور متوقف شد. اقدامی که باعث بحران اقتصادی در این کشور شده است.

در افغانستان بسیاری از معاملات مخصوصا در مناطق مرزی با دلار آمریکا انجام می‌شود. اما مسدود شدن دارایی‌های افغانستان باعث شده به اندازه کافی ارز در این کشور موجود نباشد.

طالبان اما گفته از این به بعد با کسانی که با ارز خارجی معامله کنند، "برخورد قانونی" می‌کند.

چند روز پیش در حاشیه اجلاس گروه بیست، طالبان و سازمان ملل خواستار توجه جامعه جهانی به گرسنگی مردم در افغانستان شدند.

بعد از تصرف کابل در ماه اوت میلیاردها دلار از دارایی‌های افغانستان در بانک‌های اروپا بلوکه شد.
برنامه جهانی غذا می‌گوید میلیون‌ها کودک افغان در معرض مرگ ناشی از قحطی هستنددارایی‌های مسدود شده
ولی ادییمو، معاون وزارت دارایی آمریکا ماه پیش گفت: ما باور داریم لازم است تحریم‌هایمان علیه طالبان را حفظ کنیم اما در عین حال راهی برای کمک‌های انسان‌دوستانه قانونی بیابیم که کمک‌ها به مردم افغانستان برسد. این کاری است که مشغولش هستیم.

صندوق بین‌المللی پول بعد از تصرف افغانستان به دست طالبان، درباره احتمال بروز یک بحران انسانی هشدار داد و گفت وضعیت اقتصادی پیش رو در این کشور عمیقا نگران کننده است.

براساس یک گزارش این نهاد با کاهش ذخایر بانکی، اگر طالبان نتواند "ارز نقدی" وارد بازار کند ممکن است که بانک‌های این کشور مجبور شوند درهای خود را ببندند.

این صندوق در گزارشی تازه‌تر حدود سه هفته پیش اعلام کرد اقتصاد افغانستان امسال تا ۳۰ درصد منقبض می‌شود و این باعث افزایش بحران پناهندگان می‌شود که کشورهای همسایه، ترکیه و اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

علاوه بر سقوط دولت در افغانستان، این کشور با بحران خشکسالی هم روبه‎رو بوده که بر کشت و زرع اثر بسیار منفی گذاشته است.

برنامه جهانی غذا هشدار داده که میلیون‌ها کودک و خانواده افغان در معرض قحطی و مرگ بر اثر گرسنگی هستند.
+37
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    شنیدی فاطی؟ بعد از این بجای یورو باید با افغانی حساب کنی.
    2
    40
    ‌چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
    طالبان بخودی خود صیغه ای نیست . طالبان را امریکایی ها اوردند و امریکایی ها هم انرا هدایت میکنند . همین هفته قبل این جماعت وحوش که برای شرکت در کنفرانسی عازم روسیه شده بودند نظم دهنده و فرمان دهنده اینها پس از فرود هواپیما در فرودگاه مسکو اقای حمید کرزای بود.این سیاست انقدر پیچیده است که خبرنگاران هم میدانند که چه چیزی باید پخش شود و چه چیزی را باید سانسور کرد. طالبان . طالبان . طالبان صیغه ای نیست. اینها یک مشت غار نشین عقب مانده هستند که برای روز های مبادا از این حیوانات بهره میگیرند. البته ادم های باسوادی هم با خود همراه دارند . همانطوریکه خمینی یک جانور حراف با سوادی مانند ابراهیم یزدی را بهمراه داشت
    1
    15
    ‌چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    iran1 - آرلون، بلژیک
    ممنوع کردن پول خارجی هم مفیده و هم مضر، بستگی به مردم اون کشور، کره شمالی با اون همه سازماندهی و نظمی که داشت باز برای تامین مایحتاج مردمش به خارجی ها میگن وابسته هست، حالا در افغانستان که مردمی ناامید از آینده و تحت سلطه یک حکومت ماقبل تاریخی من بعید میدونم این کار اثربخش باشه و بیشتر به فقرشون کمک میکنه، حالا اگر چین بیاد این کار رو انجام بده شاید جواب بده ولی اونها هم تا امروز سعی کردن قسمتی از اقتصادجهانی باشن تا موازی بودن
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. قراره برن تو کار معامله پایاپای، پشم و روده بدن گاو بگیرن! یه فاطی هم روش
    1
    10
    ‌چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا::]. 😆😆😆
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.