پنتاگون: فعالیت‌های خطرناک ایران در حوزه دریایی را زیرنظر داریم

تیم هاوکینز، سخنگوی فرماندهی مرکزی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ضمن هشدار نسبت به تشدید خطر فزاینده ایران در آب‌های بین‌المللی خلیج، گفت که مقابله با این خطرات، نیازمند همکاری بین‌المللی و مستمر در این زمینه است.

هاوکینز، سه‌شنبه، 2 نوامبر، به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت، نیروی دریایی آمریکا با هوشیاری مستمر و از طریق حضور در منطقه، به همکاری با شرکای منطقه‌ای این کشور ادامه می‌دهد.

او خاطرنشان کرد که حفاظت از کشتیرانی آزاد و جریان آزاد تجارت برای حفظ امنیت و ثبات دریایی در این‌ منطقه ضروری است.

‌گذرگاه‌های دریایی طی ماه‌های گذشته، شاهد حملات متعددی به کشتی‌ها بوده است.

از آنجایی‌که امنیت راه‌های دریایی یکی از اولویت‌های ایالات متحده است، با تشدید تهدیدها از سوی ایران، دولت آمریکا تمام تحرکات این کشور را در آبراه‌های خاورمیانه با دقت رصد می‌کند.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر تاکید کرده بود که خطر ایران، خاورمیانه را هنوز تهدید می‌کند و نیروهای آمریکایی و بین‌المللی از این خطرات آگاه هستند.

شماری از نفتکش‌های خارجی در سال 2019 و به‌ویژه در «تنگه هرمز» مورد حمله قرار گرفتند.

نیروی دریایی آمریکا، تهران را مسئول این حملات دانست اما ایران هر گونه نقشی را در این حملات انکار کرد.

بر اساس گزارشی که نشریه «فوربس» سال جاری منتشر کرده بود، سپاه پاسداران ایران در سال 2015، بیش از 300 برخورد نزدیک با نیروی دریایی آمریکا داشت که حدود 30 برخورد «غیر ایمن» یا «غیر حرفه‌ای» تلقی شدند.

سپاه در سال 2020، ماکتِ ناو هواپیمابر آمریکایی که در خلیج در نزدیکی بندرعباس کار گذاشته بود را غرق کرد، و باعث مسدود شدن یکی از آبراه‌های اصلی ایران شد.

در همان سال و پس از آنکه 11 قایق تندروی سپاه به سوی ناوگان ایالات متحده در خلیج هجوم بردند، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا دونالد ترامپ در توییتی نوشت که «در صورتی که قایق‌های تندروی مسلسل‌دار ایران کشتی‌های ما را مورد آزار قرار دهند، نیروی دریایی ما باید آنها را نابود کند.»

اسرائیل پیش‌تر خبر داده بود که برای مقابله با تهدیدهای ایران، حضور نظامی خود را در دریای سرخ افزایش می‌دهد.

این گونه فعالیت‌ها از سوی نیروی دریایی ایران که امنیت دریانوردی را تهدید می‌کند در دوره دونالد ترامپ به صفر رسیده بود اما از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه گذشته بیشتر شده است.
+22
رأی دهید
-41

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    DerTyp - سنندج، ایران
    منتظر قراردادهایی مانند انچه سال ۲۰۱۷ امریکا با عربستان بست باشید. بدون این لولو نه اعراب و اسراییل نزدیک میشدند نه امریکا قراردادی سیصد میالیارد دلاری با عربستان می بست و نه روسیه قراردادی با ایران میبست که هرگز عملی نشده و نخواهد شد. قراردادی مانند نیروگاه بوشهر که طبق گفته ی خود سخنگو ی اتم روس چهار صد میلیارد دلار سود نصیب روسیه کرده.و این وسط مردمی که منتظرند دست غیبی از بالا یا غرب نجاتشان دهد
    2
    2
    ‌چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.