کشف قایق چوبی باستانی هزار ساله متعلق به تمدن مایا در مکزیک

باستان‌شناسان همچنین در حین کاوش در جنوب مکزیک قطعاتی از سرامیک و یک چاقوی مراسم آیینی پیدا کردندبی بی سی :باستان شناسان یک قایق چوبی تمدن مایا را در جنوب مکزیک کشف کرده‌اند که گمان می‌رود بیش از هزار سال قدمت داشته باشد.

این قایق به طول بیش از ۱.۶ متر و تقریبا سالم و دست‌نخورده، در یک برکه آب شیرین در نزدیکی شهر مخروبه چیچن ایتزا در دوران مایاها زیر آب فرو رفته بود.

موسسه آثار باستانی مکزیک می‌گوید احتمالا از این قایق برای استخراج آب یا سپردن هدایای مراسم آیینی استفاده شده باشد.

این اثر نادر در جریان ساخت‌وساز یک راه‌آهن توریستی جدید بنام "قطار مایا" پیدا شده است.

موسسه آثار باستانی مکزیک در بیانیه‌ای گفته است که باستان‌شناسان همچنین قطعات سرامیکی، چاقوی مراسم آیینی و نقاشی‌های دیواری از دست‌های انسان روی صخره‌ای، موسوم به سِنوت، کشف کرده‌اند.

در بیانیه این موسسه آمده است که کارشناسان دانشگاه سوربن پاریس در تعیین سن و نوع دقیق قایق با آنها همکاری کرده‌اند. همچنین یک مدل سه بعدی از این قایق ساخته خواهد شد تا امکان ساخت ماکت‌ها و تسهیل مطالعه بیشتر آن را فراهم کند.
گفته می‌شود که از این قایق برای استخراج آب یا سپردن هدایای مراسم آیینی استفاده شده باشدتمدن مایا قبل از فتح این منطقه توسط اسپانیا به اوج رشد و رونق خود رسیده بود. در آن زمان، مایاها بر قلمرو وسیعی حکمرانی می‌کردند، که شامل گستره وسیعی در جنوب مکزیک، گواتمالا، بلیز و هندوراس کنونی است.

قدمت این قایق بطور تخمینی بین سال‌های ۸۳۰ و ۹۵۰ پس از میلاد، اواخر دوران طلایی تمدن مایاها، تعیین شده است.

در حوالی این دوره بود که تمدن مایاها دچار یک فروپاشی سیاسی بزرگ شد، که مشخصه آن رها کردن شهرهایی بود که در اطراف آمریکای مرکزی امروزی پراکنده بودند، و ویرانه‌هایی از اهرام مرتفع و بناهای سنگی دیگر.

نظریه واحدی که بطور وسیعی مورد تایید باشد بعنوان دلیل فروپاشی تمدن مایا ارائه نشده است، اما گفته می‌شود که احتمالا ترکیبی از جنگ و نزاع داخلی، خشکسالی و جمعیت بیش از حد، از عوامل موثر این فروپاشی باشند.

پروژه "قطار مایا"، یک پروژه چند میلیارد دلاری است که توسط دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک مدیریت می‌شود، و قرار است از پنج ایالت جنوبی مکزیک عبور کند.

مدافعان این پروژه گفته‌اند که این قطار توریستی به کاهش فقر در منطقه کمک خواهد کرد. اما منتقدان استدلال می‌کنند که چنین ساخت‌وسازی خطر آسیب به اکوسیستم‌های محلی و مکان‌های کشف‌نشده با اهمیت تاریخی را در پی خواهد داشت.

مایا گروهی از اقوام بومی در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی بوده که تمدنی به این نام در همین منطقه بوجود آوردند. تمدن مایا یکی از تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی در دوران پیشاکلمبی، قبل از ورود اروپایی‌ها، است که دستاوردهای بسیار چشمگیری در هنر، معماری، ستاره‌شناسی و ریاضیات داشته است. اکنون نیز گروه‌هایی از اقوام مایا در مکزیک و گواتمالا بسر می‌برند.
+8
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.