مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس به صورت مشروط تایید شد

بی بی سی :به گزارش رسانه‌های ایران مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای حضور در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان فوتبال آسیا صادر شده است در حالی که مدیرعامل باشگاه تراکتور اعلام کرده که این باشگاه نیز به دلیل عدم صدور مجوز حرفه‌ای نمی‌تواند در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند.

امروز (یکشنبه ۳۱ اکتبر) ابتدا اعلام شد که مجوز حرفه‌ای باشگاه پرسپولیس صادر شده است. مجید صدری، سرپرست این باشگاه گفت: "تمام مدارک لازم در اختیار کمیته استیناف فدراسیون فوتبال و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته است. مواردی که در حال حاضر در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای وجود داشت در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است ولی با حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال اقدامات این موانع برطرف شد."

"هواداران نگران نباشند، مجوز صادر شد و تمام اقدامات داخلی انجام شده است و تمام مدارک درخواستی نیز برای ای‌اف‌سی ارسال می‌شود."

پس از این خبر اعلام شد که مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال هم از سوی کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال صادر شده است.

فرزاد نادری، مدیر کمیته حرفه‌ای‌سازی باشگاه استقلال به خبرگزاری تسنیم گفت: "باشگاه استقلال از ابتدا مشکلی نداشت، تنها یک سری مشکلات کوچکی به وجود آمده بود که حل شد و مجوز حرفه‌ای از سوی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال صادر شد."

داریوش مصطفوی، رییس هیات استیناف صدور مجوز حرفه‌ای گفت مجوز این دو باشگاه "به صورت مشروط تایید شده" و آن‌ها سه ماه فرصت دارند تا موارد را اصلاح و به تایید کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای برسانند.

به گفته هیات استیناف: "قرار شده هر کدام از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در صورت عدم بارگذاری، عدم تهیه صورت حساب‌های مالی و عدم ارائه گزارش‌های حسابرسی عدم ارائه بدهی کارکنان، بازیکنان و مربیان قدیم معادل یک میلیارد تومان جریمه مالی شوند که این حکم غیر قابل اعتراض تعیین شد."

این در حالی است که مدیرعامل تراکتور اعلام کرد که این باشگاه نیز به دلیل عدم صدور مجوز حرفه‌ای نمی‌تواند در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند.

جمشید نظمی در این رابطه گفت: "ما زمانی که مدارک را ارسال کردیم هنوز پرونده‌های‌مان در فیفا در جریان بود و تسویه حساب نکرده بودیم. فکر می‌کنم به همین دلیل هم درخواست‌مان رد شده است. دقیقاً همان مشکلی که استقلال و پرسپولیس هم دارند."

پیش از این گفته شده بود که پرسپولیس و استقلال با تصمیم کمیته استیناف کنفدراسیون فوتبال آسیا بدلیل نداشتن مجوز حرفه‌ای، از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا محروم شده‌اند.

با این حال حسین شریفی، سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران گفته است که "کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز رایی در خصوص حذف پرسپولیس و استقلال صادر نکرده است".

به گفته وی "در خصوص دو باشگاه پرسپولیس و استقلال باید اعضا رای خود را صادر کنند و تا امشب هم برای این کار زمان دارند. تا این لحظه رایی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار نگرفته است."

حالا با توجه به این که دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اعلام کرده‌اند که با کمک وزارت وزرش و فدراسیون فوتبال مجوز حرفه‌ای خود را دریافت کرده‌اند، باید منتظر بود و دید آیا کنفدراسیون در خصوص این دو تیم تجدید نظر می‌کند یا خیر.

روزنامه شرق نوشته که "قراراست سه تیم ایرانی دیگر که مجوز حرفه‌ای دریافت کرده‌اند راهی مسابقات شوند".

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران هم گفته است که احتمالا تیم‌های سپاهان، فولاد خوزستان و گل‌گهر سیرجان جایگزین نمایندگان ایران در این رقابت‌ها شوند.

خبرگزاری تسنیم هم گفته که احتمال "جریمه سنگین فوتبال ایران هم وجود دارد".

دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای دریافت مجوز حرفه‌ای با مشکلاتی در پرونده‌های مربوط به بدهی‌های داخلی و بین‌المللی، به همراه ابهام در ثبت حقوقی روبرو بوده‌اند.

براساس گزارش‌ها مدیران این دو تیم امروز در جلسه‌ای با حضور وزیر ورزش ایران حضور یافته‌اند "تا راهکاری برای برون رفت از این شرایط پیدا کنند".

به نوشته رسانه‌های ایران"کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به نامه‌هایی که از شاکیان داخلی و دریافت اطلاعات مبنی بر مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روی این موضوع دریافت کرده است روند حرفه‌ای سازی آنها را زیر ذره بین برده است. این نهاد بین‌المللی در نامه‌های ارسالی خود پس از معرفی اعضای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال خواستار شفافیت در ارسال مدارک باشگاه‌های لیگ برتری شده بود."

خبرگزاری مهر هم نوشته است که "یک‌سال قبل باشگاه‌های ایرانی حاضر در آسیا تعهد داده بودند مجوز حرفه‌ای را تا قبل از محدودیت زمانی برای فصل ۲۰۲۲ دریافت کنند و گفته می‌شود در این یک‌سال نیز کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال هم تقریباً هفته‌ای یک‌بار به باشگاه‌ها یادآوری کرده که چه اقداماتی برای رفع مشکلات خود انجام داده‌اند اما در این مدت اتفاق خاصی رخ نداده است."

خبرآنلاین هم نوشته است "ای‌اف‌سی برای فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا ۷ آیتم را برای صدور مجور در نظر گرفته است. تعیین مالکیت باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس دارای یک مجمع هستند)، تسویه حساب مالیاتی سالیانه، معرفی ورزشگاه اختصاصی، تسویه بدهی‌ باشگاه به بازیکنان و حضور زنان الزامات حقوقی است".

پیش از این هم نشریه الریاضیه عربستان خبر داده بود که کمیته استیناف کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست فرجام‌خواهی ۲ باشگاه النصر و الاتحاد را رد کرده بود و مجوز حرفه‌ای این ۲ باشگاه پیش از این صادر نشده بود و آنها با فرجام‌خواهی به دنبال بازگشت به مسابقات بودند.

با این شرایط این ۲ تیم بزرگ فوتبال عربستان در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا شرکت نمی‌کنند و تیم‌های الفیصلی و التعاون جایگزین آنها می‌شوند. الهلال و الشباب ۲ نماینده دیگر عربستان در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ هستند.

برخی از رسانه‌های امارات هم گزارش کرده‌اند که دو تیم العین و الوحده امارات نیز از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ حذف شده‌اند.
+0
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.