«لشکر تتلیتی، نوک کوه یخ است»

روزنامه شرق : قادر باستانی- پژوهشگر ارتباطات و رسانه؛ تبعات ناگوار سیاست‌زدگی فرهنگ، هر روز در چهره‌ای رخ می‌کند. کسانی که فرمان سیاست‌گذاری فرهنگی در چند دهه اخیر را عهده‌دار بودند، اینک حاصل کارشان را ببینند. آن‌هایی که هنوز هم در بند جملات غیرمجاز در شعر ترانه‌سرایان هستند، بنشینند و نظاره کنند که برای کنسرت تتلو در کشور غریب، چه صف طولانی‌ای بسته شد و اگر برنامه در تهران بود، شاهد چه صحنه‌هایی می‌شدیم.
 
لشکر تتلیتی، امروز بر سر آن کسانی آوار شده که متولی هنر شدند و خودشان هنرمند نبودند. تصمیم‌گیر عرصه فرهنگ شدند، حال آنکه خودشان اسیر چارچوب‌های تنگ خودساخته بودند.
 
سیاست غالب کشور ما در برابر پدیده‌های ناخوشایند، همیشه سیاست انکار بوده است؛ یعنی نادیده‌انگاشتن و سیاست سکوت؛ انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته است. لابد نتیجه سکوت و انکار در برابر تحولات عرصه فرهنگ و هنر، انباشت مطالبات و عصیانگری، به‌ویژه در نسل‌های جدید شده و تسهیل ارتباطی فناوری‌های نو و شرایط ناگوار اقتصادی و اجتماعی هم به آن سرعت داده است.
 
کسانی که در عرصه رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، معنی ۱۸ میلیون کامنت یا رکورد جهانی ۱۰ میلیون بازدید یوتیوب و پُرمخاطب‌ترین پخش زنده آنلاین ایرانی را می‌فهمند و میزان نزدیکی خطر را درک می‌کنند.
 
پدیده تتلو و هوادارانش باید درس عبرتی باشد برای متولیان فرهنگی که دگرگونی بزرگ در سیاست‌گذاری این بخش انجام دهند. رویکرد‌ها باید اصلاح شود. مسیر گذشته که گرته‌برداری ناشیانه از برخی تجربه‌های شکست‌خورده بوده، باید جای خود را به سیاست درست مبتنی بر نگاه جامعه‌شناختی و حرفه‌ای به مسائل اجتماعی و فرهنگی بدهد.
 
تداوم نگاه گذشته، چیزی برای فرهنگ کشور باقی نخواهد گذاشت. سیستمی که پایه و اساس خود را فرهنگی می‌داند، صد‌ها سازمان و مرکز و مؤسسه ریز و درشت فرهنگی دارد، صد‌ها میلیارد تومان بودجه سالانه به این مراکز اختصاص می‌دهد و ده‌ها هزار نیروی انسانی در این بخش فعالیت می‌کنند، نمی‌تواند چنین برون‌دادی را بپذیرد.
 
حاصل این همه هزینه و امکانات، اصولا باید تربیت نسلی فرهیخته و فهمیده می‌شد و نشده است و ایراد کار چیزی جز غلبه سیاست انکار، سکوت و اصرار بر اجرای تکراری سیاست‌های شکست‌خورده نمی‌تواند باشد.
 
مدیریت رسانه ملی به‌تازگی تغییر کرد و ببینید که انجام یک اصلاح کوچک در بخش خبر، چقدر توانست در جلب مخاطب تأثیر بگذارد. پیمان جبلی، در ماجرای حمله سایبری به سیستم هوشمند سوخت کشور، به‌جای تداوم رویکرد گذشته که سیاست انکار و سکوت بود، فعالانه و حرفه‌ای عمل کرد و نه‌تنها از جریان خبری جا نماند، بلکه جلوی پخش شایعات و نقش‌آفرینی مخرب معاندان را به‌خوبی گرفت.
 
شیوه گذشته صداوسیما و رسانه‌های جریان اصلی، این بود که اتاق خبر منتظر می‌ماند تا ببیند چه دستوری می‌دهند تا بر اساس آن عمل کند؛ دستور هم غالبا سکوت و نادیده‌گرفتن یا بی‌اهمیت جلوه‌دادن بود؛ اما این نگاه و عمل حرفه‌ای نشان داد که همین تغییرات، چقدر می‌تواند اثرگذار باشد و رسانه ملی را به مرجعیت خبری از‌دست‌رفته نزدیک کند.
 
سیاست‌های فرهنگی در دولت جدید آقای رئیسی، هنوز نمود عملی نیافته است. وزارت ارشاد دست خود را رو نکرده است که چه رویکردی در عرصه فرهنگ خواهد داشت. روشن است که اگر بخواهد عناصر بیگانه با فرهنگ و مدیران بله‌قربان‌گو را به کار بگیرد، باید منتظر اتفاقات مهیب‌تر از تتلو در بخش‌های مختلف فرهنگی باشیم؛ اما اگر سکان موسیقی، دست اهالی موسیقی باشد، سینما را کسی بگرداند که خود اهل سینماست و هنرمندان مصدر کار باشند، آن‌گاه می‌توان امیدوار بود که نشاط و سرزندگی به عرصه هنر برگردد.
 
یادمان باشد، در روزگار جدید، رسانه‌های اجتماعی فقط به انعکاس پدیده‌های جامعه نمی‌پردازند، بلکه خودشان توان خلق پدیده پیدا کرده‌اند.
 
لشکر تتلیتی، نوک کوه یخ است. نوجوانانی که برای رسیدن به کنسرت تتلو سر از پا نمی‌شناسند، اینک جوانانی هستند که پدران و مادران نسل بعد خواهند بود. دیر بجنبیم، کلاهمان پس معرکه خواهد بود. آن‌ها آینده کشورمان هستند. باید و نباید را کنار بگذاریم و همدلی کنیم. درکشان کنیم. روا نیست این همه زحمت و تلاش برای برپاکردن نظام مردمی و اخلاقی، به نتیجه‌ای ناگوار ختم شود. مؤمن دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود. اصلاح کنیم سیاست‌هایمان را و عینک تنگ‌نظری و پافشاری بر اشتباه را کنار نهیم. ما می‌توانیم.
+33
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۱
    Dr kian - میلان، ایتالیا

    اگر‌ کسی ذره ای فهم و درک‌دموکراسی داشته باشه هرگز به سبک زندگی دیگران دخالت نمیکنه ، این دیدگاه کاملا دیکتاتوری هست ، آقا به تو چه ربطی داره طرف چی میخونه ، طرفداراش چه میکنند ، زندگی خودتو بکن ، نه فوضولی زندگی‌بقیه ، هزار سال دیگه ایرونی نمیتونه دموکراسی بفهمه ، از ماست که بر ماست
    29
    92
    ‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    سانسور به نفع پان قرانیسم کار نمی کند وقتیکه خود شارع اسلام بی اخلاق ترین بوده است و فقط اشعار و ادبیات میانه روها مثله میشود
    11
    37
    ‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ

    آقای باستانی: حالا که سونامی حمله به تتلو و هواداراش خابیده شما تحلیل میدین. اونموقع که این مردیکه لمپن بی ناموس و بد دهن و بد قیافه با هوادارای بی هویتش آبروی کوروش رو برد شما کجا بودی؟ مگه ما شجریان و غیره رو نداریم؟ (حالا بگذریم آلمانی ها مرکل رو دارن ما هم خجسته خانم رو).آقای باستانی: تا وقتیکه ما سلیقه ها و علایق خودمون رو بخصوص به نسل جوون دیکته بکنیم , و علت سردرگمی این قشر رو درک نکنیم. نا خاسته یک گشت ارشادی هستیم که بیماری تنگ نظری ما رو احاطه کرده , که جوابی برای سوال های خودمون نداریم. باید جلوی تابلوی چرا به ایستیم و از خود بپرسیم چرا ترکیه؟ چرا تتلو؟
    13
    33
    ‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    اخوند جماعت و رهبر معلولشان هرگز عینک تنگ نظری و پافشاری به اشتباهت را کنار نخواهند زد . اخوندها فرهنگ من در اوردی گریه و زاری را در ایران به راه انداختن و میخواهند مردم را همیشه سوگوار و غمگین باشن تا قدرت مملکت از دستشان خارج نشود.
    9
    31
    ‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    کمی ریلکس بر خورد کنیم. آنقدر مهم نیست.که اینقدر بر سر کول هم بزنیم. شیخک و امت شیخ خوشحال می‌‌شوند. اگر جامعه را با این چیز‌ها مشغول کنند. اگر فراموش نکرده. پدر و مادر‌ها ما هم به ما دیوانه می‌‌گفتند. زمانی که ما دنبال بیتل‌ها دویدیم. حالا شلوار را پاهین کشید.دیگر تبلیغات . فراموش کرده مادنا را با ustify My Love , Like A Prayer . در ایتالیا راهش ندادند و او را جادوگر و شیطان نام گذشتند.کاری که این انجام داد. در مقایسه با رپ امریکاهی هیچ است.جوان‌ها امروز موزیک اینجوری دوست دارند. اگر همین آقا ریش آخوند لیس نمی‌‌زد. امروز همه می‌‌گفتند باه باه .عجب تابو شکنی.اگر ایرادی. لیس زدن. نه خواندن و شیوه خواندن. شاهین نجفی هم .کمتر از این تابو شکن نبود.ولی همه تحسین می‌‌کنند. نباید ریش لیس می‌‌زد. آنکه باد می‌‌کارد. طوفان درو می‌‌کند.اگر ریش بوس نمی‌‌کرد. شاید امروز جور دیگر بر خورد می‌‌شد. شلوار که چه عرض کنم. اگر شرت هم پاهین می‌‌کشید. خیلی‌‌ها هورا.لشکر تتلیتی، نوک کوه یخ است . می‌‌تواند از مسافر باشد.استاد اخلاق و تربیت اسلامی.
    1
    13
    ‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    millionaire - منچستر، انگلستان
    چرا بی دلیل داریوش و ستار و شهرام شب پره و معین و … رو ممنوع کردید تا امثال این مردک لمپن جای خالی رو پر کنند
    12
    21
    ‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::millionaire - منچستر، انگلستان::]. وقتی مردم ایران اتقلاب کردند بعلت کمبود اطلاعات و عقب افتادگی تاریخی و ذهنی فکر میکردند که مزخرفات تشیع یک نوع طرز تفکر برتر است و قصد صادرات این مزخرفات قرون وسطائی را به تمام عالم داشتند که به تدریج از خواب خرگوشی در آمدند که این مزخرفات عوض پییشرفت سبب خسران میشود و حالا هم پایشان در لجن غلیظ گیر کرده است
    4
    6
    جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.