سناتور جمهوری‌خواه: ایران به نیروهای آمریکایی در سوریه حمله کرده است

العربیه :مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از ایالات فلوریدا، جمهوری اسلامی را متهم کرد که عامل حمله پهپادی و موشکی اخیر به نیروهای نظامی ایالات متحده در جنوب سوریه بوده است.

روبیو، پنجشنبه، 21 اکتبر، با پست کردن گزارشی درباره این واقعه از خبرگزاری «اِن.بی.سی» و با خطاب غیرمستقیم به دولت بایدن، در حساب توییتر خود نوشت: «ایران دیروز مستقیماً به نیروهای آمریکایی در سوریه حمله کرد. سعی نکنید این قضیه را برای نجات توافق هسته‌ای خود با ایران لاپوشانی کنید.»

بر اساس گزارش «اِن.بی.سی»، چهارشنبه 20 اکتبر یک پایگاه نظامی آمریکایی در «التنف» در جنوب سوریه مورد حمله پهپادی و موشکی قرار گرفت. با این وجود، مقامات ایالات متحده اعلام کردند که به نیروهای نظامی آمریکا هیچ آسیبی وارد نشده است.

«اِن.بی.سی»، تاکید می‌کند که پایگاه التنف در مسیری قرار دارد که به عنوان «حلقه‌ای حیاتی» برای اتصال نیروهای نیابتی ایران از تهران تا جنوب لبنان تا مرز اسرائیل عمل می‌کند.

از سوی دیگر، خبرهایی مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد نیروهای شبه‌نظامی وابسته به خود در جنوب سوریه را منحل کند، منجر به نگرانی از احتمال افزایش نفوذ سپاه پاسداران ایران و نیروهای نیابتی آن همچون حزب‌الله در این منطقه شده است.

استان جنوبی درعا، که سال‌ها تحت کنترل نیروهای مخالف رژیم اسد بود، در سال 2018 با مدیریت مسکو به آتش‌بسی میان نیروهای دولتی و مخالفان دست یافت، که بر مبنای آن، در ازای امان دادن به نیروهای مخالف رژیم، کنترل این منطقه به دولت بازمی‌گشت.

به گزارش تایمز اسرائیل، پنجشنبه 21 اکتبر 2021، پلیس نظامی روسیه در اوایل ماه جاری از اعضای «تیپ هشت» وابسته به مسکو خواست تا تسلیحات خود را به فرماندهی این تیپ تحویل دهند، و بدین ترتیب به حضور شبه‌نظامیان تحت حمایت روسیه در درعا خاتمه دهند.

در این باره، ایهود یائاری، تحلیلگر امور عربی «شبکه 12» تلویزیون اسرائیل، اظهار کرد: «این کار درها را به روی ایران، حزب‌الله، و نیروهای اسد باز می‌کند تا تمام منطقه را تا نزدیکی مرزهای اسرائیل زیر تسلط خود درآورند.».
+5
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.