اردوغان: ایران به دلیل روابط آذربایجان و اسرائیل، وارد رویارویی با باکو نخواهد شد

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیهرادیو فردا :رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید: ایران به دلیل روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل، وارد رویارویی با باکو نخواهد شد و چنین تقابلی «کار ساده‌ای نیست».

رجب طیب اردوغان روز پنج‌شنبه ۲۹ مهر در واکنش به رزمایش نظامی اخیر ایران در نزدیکی مرز نخجوان و قفقاز جنوبی، به خبرنگاران گفت: «شخصا انتظار ندارم که رویدادهای اخیر به تقابل بین ایران و آذربایجان منجر شود، زیرا هم آذربایجان با اسرائیل روابط دارد و هم آذری‌های خود ایران را در نظر می‌گیرد».

او افزود این اقدام (رویارویی احتمالی میان ایران و آذربایجان) «کار ساده‌ای نیست».

رئیس‌جمهوری ترکیه که کشورش در حمایت از جمهوری آذربایجان در دوره اخیر سنگ تمام گذاشته است، تایید کرد که پنج روز دیگر به جمهوری آذربایجان سفر خواهد کرد و با «برادرش» الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری این کشور، در آیین گشایش فرودگاه و نیز گذرگاه مرزی شرکت خواهد کرد.

سخنان رجب طیب اردوغان در خصوص رزمایش نظامی اخیر ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان، نخستین اظهارنظر علنی او از بعد از بروز تنش در مناسبات تهران و باکو طی دو ماه گذشته است.

ترکیه سال گذشته در جریان جنگ ۴۴ روزه جمهوری آذربایجان با ارمنستان برای بازپس‌گیری بخش‌هایی از قره‌باغ علیا که طی سی سال اخیر در دست ارمنستان بود، به صورت گسترده‌ از باکو حمایت نظامی کرد اما ایران نیز از حق جمهوری آذربایجان برای تسلط بر سرزمین خود دفاع کرده بود.

الهام علی‌اف از چند روز پیش از آغاز رزمایش نظامی ایران، گفته بود که او و «همه آذری‌های دنیا» از این تصمیم ایران «شگفت زده شده‌اند و می‌پرسند چرا اکنون ایران اقدام به این کار می‌کند».

رئیس‌جمهوری آذربایجان که علاوه بر ترکیه، مناسبات سیاسی و نظامی باکو با اسرائیل را در سال‌های اخیر گسترش داده است، از سخنان رهبران ایران در خصوص «حضور اسرائیلی‌ها در نزدیکی مرز ایران و در خاک جمهوری آذربایجان» ابراز ناخشنودی کرده و گفته بود که ایران شواهد مدعای خود را ارائه کند.

مقامات سیاسی تهران در دوره اخیر با صراحت بیشتری از تقویت نظامی ارتش آذربایجان از سوی اسرائیل ابراز نارضایتی کرده‌‌اند.

فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی در جریان رزمایش ماه گذشته به صراحت گفتند که هدف از این آمادگی نظامی، تقویت توان بازدارندگی در برابر حضور اسرائیل در این بخش از مرز ایران است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از رزمایش یاد شده گفت: «حوادثی که در شمال غربی ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود».

او در سخنان روز ۱۱ مهر خود با هشدار تلویحی به جمهوری آذربایجان گفت: «اگر کسی برای برادران خود چاه بکند، اول خودش در چاه می‌افتد» و «تامین امنیت کشورها با تکیه به دیگران، فقط یک توهم است».

در میانه سکوت اسرائیل نسبت به تنش بین تهران- باکو، اکنون رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید که مناسبات جمهوری آذربایجان با اسرائیل، عاملی بازدارنده بوده است تا ایران از فکر حمله یا هدف قرار دادن آذربایجان منصرف شود.

همچنین این نخستین بار است که آقای اردوغان وجود شمار زیاد از آذری‌زبان‌ها در ایران را مانعی برای مقامات ایران در جریان تنش میان تهران و باکو می‌داند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در روزی درباره تنش اخیر تهران- باکو اظهار نظر کرده که به نظر می‌رسد هر دو طرف متوجه ابعاد احتمالی یک ماجراجویی نظامی باشند و از دست زدن به اقداماتی با هدف تشدید بحران خودداری کرده‌اند.

آقای اردوغان که کشورش مناسبات حسنه‌ای با ایران دارد، همچنین در تازه‌ترین اظهارات خود ارزیابی کرده که دولت ابراهیم رئیسی از این اقدام (ادامه تنش با آذربایجان) دور شود.

درگیری لفظی تهران- باکو هنوز کاملا فروکش نکرده است اما ایران روز ۲۹ مهر تایید کرد که جمهوری آذربایجان دو راننده ایرانی کامیون‌های سنگین را که از چند هفته پیش در این کشور زندانی بودند، آزاد کرده و به سفارت ایران در باکو تحویل داده است.
+14
رأی دهید
-98

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

    خوب الاغ ! تو داری علنا اعتراف میکنی‌ که " ترکیه " هیچ .....نیست و امیدِ جمهوریِ جعلی ازربادمجان به اسرائل است ؟ خاک تو سرت !
    36
    93
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک

    ما آذری های ایران خود را ایرانی میدانیم, پس تو یکی و علی اف راجع به خودتان زر زر زیادی بکنید و یادتان باشد که صدام هم از این عقده های خود بزرگ بینی در مورد ایران داشت و ببینید الآن کجاست.
    32
    116
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momiji - توکیو، ژاپن

    یه کلام هم بشنو از مادر عروس . حالا کی از این اُزگَل اظهار نظر خواست !؟
    27
    90
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    دیارکو - قره تپه، آذربایجان

    خردوغان پست ترین موجودیه که خداوند خلق کرده. البته الهام هم همینطور
    32
    99
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    peshawaqazi - لندن، انگلستان

    این مرتیکه بیشخصیت و تروریست پرور هر روزی روی طناب یکی داره بازی میکنه تا مردمش را از آنچه در ترکیه جعلی میگذره بی آگاه کند، عاقبت ترکیه چیزی بیش سوریه و عراق نخواهد بود،
    20
    74
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    مستانه شرق - هایدلبرگ، آلمان

    فاحشه مغزى می باشی
    18
    51
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    malek khorshid - روتردام، هلند

    صدام هم روی عرب زبانان ایرانی حساب باز کرده بود، ولی همه دیدن که چی شد. حالا تاریخ دوباره تکرار شده. ما آذری‌ها، ایران جونمونه. ایران مادرمونه. مگه کسی میتونه تو روی مادرش وایسه، نه. به موقعش ما خودمون اونها رو جمع می‌کنیم. اسراییل هم .. میخوره به ایرانمون نظر بدی داشته باشه. کاری به این اخوندهای جدال ندارم ولی ما جونمون رو برای این خاک فدا می‌کنیم. ایران همیشه پابرجا بوده و هست و خواهد بود.
    18
    52
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    نمی دانم ایران چرا به جای جستجوی اسراییل در سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی خودش به دنیای بهانه جویی و فریب افکار عمومی از ضعف و عاجز ماندش در رویایی با اسراییل آن را در مرزهای آذربایجان جستجو می کند. مطمن باشید آذربایجان در مقابل آرتیست بازی های ایران ایستاد و تمام صادراتش را فلج کرد و خواهد کرد. ایران در وضعیتی نیست که بخواهد دنبال ماجراجویی با ترکها باشد
    33
    25
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    نیایش - تهران، ایران
    پس من به عنوان یک آذری به اردوغان میگم که ما عاشق کشورمون هستیم و همه از یک خاک با زبانهای متفاوت هر چند از آخوندهای کثافت که باعث این همه بدبختی کشورمون شدند متنفریم ولی عاشق ایرانیم و براش خونها دادیم و از تو کثافت دزد و الهام علی اف دزد هم مثل آخوندها بیزاریم و البته لعنت بر جنگ و خونریزی که شما ها به خاطر حکومت دنبالش هستید
    13
    31
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    نمونه بارزی از وهابی ها. یعنی اینا انقدر که دنبال کشتن مسلمانان و اشغال زمینهای اسلامی هستند به فکر هیچ مسلمانی نیستند و جالبه همین الدنگ خیلی تلاش کرد خودش رو ضد اسرائیل جا بزنه و گروهای لبنانی و فلسطینی رو جذب کنه ولی هرچقدر تلاش کرد بیشتر دروغهاش برملا شد و حالا هم که رابطه با اسرائیل برای امنیتشونه خخخخ اگر باکو نفت نداشت این مرتیکه عمرا برادر برادر میکرد. همینا در جنگ اول قره باغ حتی علی اف رو قبول نکردند که حرف بزنه چون اون موقع پولی نبود و نفتی هم نبود ولی حالا یهو شده برادرش.
    12
    16
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    maradona - براتیسلاوا، اسلوواکی
    malek khorshid - روتردام، هلند. صد تا لایک
    9
    10
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    tarkofski - استکهلم، سوئد
    یعنی اینقدری که من از این متنفرم از خامنه‌ای و دار و دستش نیستم . مرتیکه دراز گوش یه تنه گند زد به دموکراسی نیم بندی که داشت پا می‌‌گرفت تو ترکیه . حتا ظاهرش هم اعصاب عدم رو خورد می‌‌کنه . ایگه خر اعتماد به نفس اینو داشت الان سلطان جنگل بود .
    6
    15
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان
    از یک چیز مطمئنم که اگر خون یک آذری ریخته شود افشارها،ترکمن‌ها و آذری‌ها این را نادیده نخواهند گرفت.
    12
    11
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    [::Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان::]. همه ی ما فرزندان برابر ایران زمین هستیم. بین ایران، و هر تیره ای که هستیم باید یکی را انتخاب کنیم. خودت می دانی که آذری ها ایران را دوست دارند، چون پدرانشان اینگونه بودند،
    5
    4
    جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.