تقاضا از پلیس اسکاتلند برای بازداشت ابراهیم رئیسی

بی بی سی :یک روزنامه بریتانیایی گزارش داده که شماری از فعالان حقوق بشر و خانواده‌های اعدامیان از پلیس اسکاتلند خواسته‌اند در صورت ورود ابراهیم رئیسی به گلاسکو برای شرکت در اجلاس تغییر اقلیم، او را به اتهام جنایت علیه بشر بازداشت کند.

خبرنگار روزنامه تایمز، چاپ لندن، می‌گوید با فعالان سیاسی که نامه «رسمی» درخواست بازداشت رئیس‌جمهور ایران را به پلیس داده‌اند، صحبت کرده و آنها این موضوع را تایید کرده‌اند.

بیست و ششمین اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل به نام کپنهاگ ۲۶ قرار است در طول بیش از یک هفته در گلاسگو در اسکاتلند برگزار شود. نشست سران کشورها در تاریخ ۱۰ و ۱۱ آبان خواهد بود و به گزارش رسانه‌های ایران ابراهیم رئیسی هم به این نشست دعوت شده است.

آقای رئیسی متهم است که در اعدام جمعی زندانیان سیاسی در دهه شصت ایران نقش داشته است. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل هر دو خواستار تحقیق درباره نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ هستند.

ابراهیم رئیسی بعد از شروع ریاست جمهوری در مرداد ماه امسال تا کنون فقط یک سفر خارجی به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، داشته اما از سفر به نیویورک، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امتناع کرده است. ریاست جمهوری ایران اعلام کرده به دلیل همه‌گیری کرونا آقای رئیسی به آمریکا نرفته است اما در همان زمان او به تاجیکستان سفر کرد.

روزنامه تایمز در هفتم اکتبر به نقل از استران استیونسون، سیاستمدار محافظه‌کار و نماینده سابق اسکاتلند در پارلمان اروپا نوشته که او درخواست رسمی بازداشت آقای رئیسی را به پلیس اسکاتلند تحویل داده است. آقای استیونسون خواستار بررسی اتهامات آقای رئیسی در زمینه «نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» شده است.

آقای استیونسون گفته که پنج نفر از اعضای خانواده زندانیان سابق که تحت شکنجه بوده و اعدام شده‌اند، این درخواست را مطرح کرده‌اند.

فعالان حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل اعتقاد دارند که بریتانیا می‌تواند دستور بازداشت ابراهیم رئیسی را صادر کند. آنها به بازداشت آگوستو پینوشه، دیکتاتور شیلی، استناد می‌کنند.

۱۷ اکتبر سال ۱۹۹۸ دولت بریتانیا با حکم یک قاضی در اسپانیا آگوستو پینوشه، رئیس‌جمهور سابق شیلی را در خاک خود بازداشت کرد. او برای درمان به لندن رفته بود و دیگر رئیس‌جمهور نبود. اما دادگاهی دیگر در بریتانیا حکم داد که هنوز از مصونیت یک رئیس‌جمهور سابق برخوردار است و باید به جای آنکه برای محاکمه به اسپانیا سپرده شود، به آرژانتین بازگردانده شود.

در نهایت بعد از دعوای حقوقی طولانی دولت بریتانیا او را آزاد کرد.

از زمان بازداشت حمید نوری، معروف به حمید عباسی، در سوئد، امید خانواده‌ و بازماندگان زندانیان اعدام شده در دهه شصت در ایران برای دادخواهی افزایش یافته است.

آقای نوری یکی از دادیاران زندان گوهردشت، به اتهام «جنایت علیه بشریت» و نقش داشتن در شکنجه و اعدام جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ هنگام سفر تفریحی به سوئد در فرودگاه بازداشت شد.

دادگاه او در جریان است و تا کنون شاهدان زیادی علیه او شهادت داده‌اند. در دادگاه چند بار نام ابراهیم رئیسی هم برده شده که به گفته شاهدان به عنوان یکی از قضات «هیات مرگ» حکم اعدام زندانیان را در دادگاه‌های «صحرایی چند دقیقه‌ای» صادر می‌کرد.

آقای رئیسی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود بعد از پیروزی در انتخابات از عملکردش در مقام قاضی دفاع کرد و گفت «با کسانی که دست به اقدام داعشی و ضد بشر زدند» برخورد کرده است و بابت این عملکرد باید مورد تشویق قرار گیرد.
+202
رأی دهید
-33

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    احتمالأ اینها این خانواده‌ها از باز مانده‌های مجاهدین خلق هستند که اگر اعدام شده باشند به نطر من حقشون بوده. من موندم اینها چقدر پورو هستند که شکایت هم میکنن.
    225
    50
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    freedom of the press - تهران، ایران

    هیچ وقت اسکاتلند این جنایتکار را بازداشت نمی کنه چون انگلستان اجازه نمی دهد. رئیس جمهور از بالاترین مصونیت سیاسی دیپلماتیک برخوردار است. بازداشت رئیس جمهور یک مملکت یعنی اعلان جنگ و قطع روابط دیپلماتیک با اون کشور. انگلستان روابط سیاسی با ایران را ترجیح می دهد به هر چیز دیگر حتی حقوق بشر که یعنی هیچ چیز. آخوند جماعت به راحتی در انگلستان تردد می کنه. مجتبی قاتل چراغ خاموش می آید و می رود.
    29
    189
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    این نوع درخواستها از پلیس و دادگاه های کشورهای خارجی شیوه خیلی خوب و موًثری برای ترساندن آخوندهای جنایتکار از عاقبت و آینده ای است که می تواند در انتظار انها باشو و در ضمن فکر نکنند که می توانند آزادانه به خارج از کشور سفر کنند. این می تواند شروع خوبی برای مجازات جنایتکار عمامه بسر باشد.
    30
    146
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    مش قصاب - مونتا، ساحل عاج
    درسته این بی همه چیز خونخواری که دومی نداره ولی سگش به این این فاضلابی ها (مجاهدین ) می ارزه که اگه روی کار بیان از طالبان بدتر هستن ، امیدوارم خوابی مثل عراق و لیبی یا افغانستان برا ایران چیده نشده باشه‌!! کلا یه بو هایی داره میاد !!!
    60
    43
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. پس اینجوریه، اگر فردا روز، توی دستمالچی رو اعدام کردن، یادت باشه برای خانواده وصیت بذاری که نیاین شکایت
    17
    84
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان

    چطوره حکم جلب جانسون یا جرج بوش یا نتانیابوی جنایتکارو هم تقاصا کنن......اینا که بیشتر از رئیسی جنایت بر علیه بشریت کردن، تو آمریکا تون هم اگر کسی آدم بکشه اعدامش میکنن و حکم رو هم قاضی میده طبق قانون پس حرف مفت نزنین... منافقین قاتل و رئیسشون مریم لجنی جنایتکار رو هم به لیستتون اضافه کنید.
    75
    44
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Dermis - لندن، انگلستان

    اینکارها جنبه شعار داره.انگلستان پشت پرده بزرگترین طرفدار حکومت آخوندی هست و هدفش عقب مانده نگهداشتن کشورهای مختلف چه اعراب و‌ سعودی و ترکیه چه ایران و همه کشورهای منطقه.اینها حتی برای کشورهای اروپایی هم توطعه های تجاری اجرا میکنند.بیشترین مراکز اسلامی و تبلیغی ایران در همین لندن هست و بیشترین تعداد آقازاده و بسیجی و آخوند در لندن میبینیم از اونور آقازاده ها و مولتی میلیونرهای عرب و سعودی رو هم به لندن میکشند تا پولهاشون رو اینجا سرمایه گذاری کنند با فروش خانه های خالی مانده دهها میلیون پوندی و‌ مراکز خرید و باشگاه های مقروض و درحال ورشکستگی فوتبال برای جلوگیری از ضرر و ورشکستکی و جذب سرمایه اونها! . بهانه شان هم برای آزادی دادن به طرفداران دیکتاتورها آزادی بیان هست، اونوقت جولیان آسانژ ژورنالیست که اسرارشان رو بر ملا کرد میخواستن بزور بازداشت کنن و تحویل آمریکا بدند برای بازجویی و شکنجه احتمالی و حبس (دقیقا برخلاف قانون حقوق بشر و پناهندگی خودشان)که سالها در سفارت یک کشور دیگر در لندن اسیر شد!..این افراد هم‌اگه واقعا امید به اقدام پلیس بریتانیا بستن باید به هوش و عقلشان شک کرد!
    6
    53
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Reza9118 - شهرکرد، ایران
    [::میلاد2020 - داخائو، آلمان::]. از نظر شما مزدوران صادراتی، رژیم جمهوری اسلامی فقط کسایی رو اعدام میکنه که یا قاتل بودن یا جنایتکار یا منافق و جاسوس و حتی اون هواپیمای مسافربری رو هم که با موشک زدن، همه مسافراش عضو سازمان منافقین و نوچه های مریم لچکی بودن! چقدره جمهوری اسلامی مظلومه..
    27
    46
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    [::میلاد2020 - داخائو، آلمان::]. باز پرت و پلا گفتی خاویار ....؟
    7
    34
    جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    تونی بلر رو هم بعنوان جنایتکار جنگی متهم شد.انگلیسیها گفت گزارش دروغ داده مبنی بر تسلیحات صدام. همچنین یه ژنرال عراقی سال ۲۰۱۷ این شکایت رو دوباره تسلیم دادگاه انگلیس کرد و روزنامه ها نوشتن هنوز هم هست توی اینترنت. اما دادگاه انگلیس همون اول رد کرد شکایت رو علیه تونی بلر.
    1
    2
    شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.