کشف جالب سیاره‌ای که گرد سه ستاره می‌گردد

العربیه :دانشمندان اخیرا سیاره‌ای در فاصله 1300 سال نوری از زمین کشف کردند که به جای یک ستاره، به دور سه ستاره گردش می‌کند. این در حالی است که سیاره ما تنها به دور یک ستاره یعنی خورشید می‌چرخد.

سیاره جدید که «جی دابلیو اوری» نام‌گذاری شده، مثل زحل حلقه‌هایی به دور خود دارد که به طرز عجیبی با زاویه 38 درجه به دو نیم شده‌اند، گویی حلقه‌های زحل از وسط شکسته و به سویی خم شده باشند. در فضای داخل این حلقه‌ها، حدود سی توده خاکی با حجم زمین وجود دارد که می‌تواند برای تشکیل چندین سیاره کافی باشد.

به گفته دانشمندان، این یک مورد استثنایی است، چرا که حلقه‌های اطراف سیارات عموما صاف و مسطح هستند. آنها می‌گویند هر سیاره‌ای که درون این حلقه‌های کج و معوج شکل بگیرد، در مدارهای مورب به دور ستاره خواهد چرخید.

تیمی که به مدت یازده سال در حال مطالعه این سیاره عجیبِ واقع در صورت فلکی «شکارچی» بوده است، با استفاده از ابزارهای مختلف اندازه‌گیری، گرانش ستارگانی که این سیاره به دور آنها می‌چرخد و مسیر حرکت آنها را ترسیم کرد. شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان داد که کشش گرانشی متضاد این سه ستاره، حلقه‌های سیاره را از وسط نصف کرده است.

با این وجود، تحقیقات تیم دیگری که این سیستم را مطالعه کرده‌اند به نتیجه متفاوتی رسیده است. آنها می‌گویند که به عقیده آنها، باید سیاره کشف‌نشده دیگری در آن وسط ها در میان حلقه‌ها وجود داشته باشد که باعث نصف شدن آنها شده است. مشاهدات تلسکوپ «آلما» و «تلسکوپ بسیار بزرگ» در شیلی، که طی چند ماه آینده انجام خواهد شد، می‌تواند حقیقت را برای دانشمندان فاش کند.

تابحال چندین سیاره کشف شده‌اند که به دور دو ستاره می‌چرخند، اما فقط تعداد انگشت‌شماری سیاره وجود دارند که دور سه ستاره گردش می‌کنند. با این وجود، از آنجایی که تخمین زده شده که یک دهم ستارگان، مثل ستاره‌های جدیدا کشف‌شده، در فاصله‌ای بسیار نزدیک به یکدیگر قرار گرفته‌اند، این احتمال وجود دارد که درآینده تعداد بیشتری از سیارات کشف بشوند که دور ستاره‌های بیشتری می‌چرخند.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.