برای خرید آیفون۱۳ باید چند روز در کشورهای اروپایی کار کرد؟ در ایران چطور؟

یورونیوز :در حالی که هر کارگر ساده لوکزامبورگی با دریافت حداقل دستمزدِ ۱۳ روز کاری می‌تواند یک دستگاه گوشی آیفون۱۳ خریداری کند، این دوره انتظار در ترکیه و آلبانی به ۸۰ و ۱۱۳ روز می‌رسد و در ایران نیز ۳۳۹ روز خواهد بود.

مقایسه دوره انتظار مردم کشورهای مختلف برای خرید یک کالای مشابه که نرخ‌گذاری مشخصی در جهان دارد، یکی از شاخص‌های مقایسه قدرت خرید مردم این کشورهاست؛ مقایسه‌ای که با لحاظ نرخ برابری ارزهای ملی و میزان حداقل دستمزد تعیین شده توسط دولت‌ها صورت می‌گیرد.

شرکت اپل از نزدیک به یک هفته پیش، عرضه سری جدید گوشی‌های هوشمند پرطرفدار خود را آغاز کرده است. در میان سری ۱۳ گوشی‌های آیفون، عرضه مدل آیفون۱۳ معمولی در بازار اروپا بر پایه حداقل نرخ ۹۰۹ یورو آغاز شده است.

این در حالی است که در لوکزامبورگ حداقل دستمزد ماهانه دو هزار و ۲۰۲ یورو است و این بدان معناست که هر کارگر ساده شاغل در این کشور می‌تواند با هزینه‌کرد دستمزد تنها ۱۳ روز کاری خود یک دستگاه آیفون۱۳ خریدار کند.
متوسط نرخ حداقل دستمزد روزانه در میان ۲۱ کشور از اعضای اتحادیه اروپا که دارای قانون حداقل دستمزد ملی هستند، در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۰ یورو است. بر این اساس، هر شهروند شاغل در اتحادیه اروپا برای خرید یک گوشی آیفون۱۳ حداکثر باید دستمزد حدود یک ماه خود را به طور کامل پس‌انداز کند.

البته در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا کشورهای ایتالیا، دانمارک، قبرس، اتریش، فنلاند و سوئد دارای قانون تعیین حداقل دستمزد توسط دولت نیستند؛ کشورهایی که معمولا سطح دستمزد در آنها بالاتر از متوسط ۲۱ عضو دیگر است و بر این اساس باید حداکثر دوره انتظار برای خرید یک دستگاه گوشی آیفون۱۳ در اتحادیه اروپا را کمتر از یک ماه در نظر گرفت.

اما در میان کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه، کارگران آلبانیایی با توجه به حداقل دستمزد ماهانه ۲۴۴ یورویی، پایین‌ترین قدرت خرید را دارند و کارگران ترکیه هم بر اساس حداقل دستمزد ماهانه ۳۴۷ یورویی حدود ۸۰ روز باید برای خرید آیفون۱۳ کار کنند.

مطابق اعلام وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی ایران، حداقل دستمزد روزانه هر کارگر در این کشور برای سال جاری خورشیدی ۸۸ هزار و ۵۱۶.۵ تومان تعیین شده که بر پایه نرخ آزاد یورو(۳۳ هزارتومان) که مبنای واردات گوشی‌های خارجی تلفن همراه نیز قرار می‌گیرد، برابر با ۲.۶۸ یورو است. بنابراین، هر کارگر ایرانی حداکثر باید دستمزد ۳۳۹ روز کاری خود را برای خرید آیفون۱۳ پس‌انداز کند.
+51
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا
    منظور این مطلب و مقایسه بی معنی چیه؟ اول که الان سال ۲۰۰۷ نیست و دنیای گوشیهای موبایل متنوع هست،از هر برندی گوشی میان رده داریم،گوشی اقتصادی و گوشی پرچمدار.و هر کس بسته به نیاز/علاقه/وضع مالیش یکی از این انواع رو میخره.دوم اینکه تمام برندهای مطرح گوشیهای پرچمدارشون گران قیمت و تقریبا هم قیمت مدل پرچمدار دیگری هست.و سوم اینکه خود برند اپل هم سه رده گوشی آیفون ۱۳ زده،که قیمتا متفاوتند.این مطلب جوری نوشته شده انگار فقط یک مدل آیفون ۱۳ وجود داره و همه هم‌بدنبال اون یک مدل هستند.هر برندی بخرید چه سامسونگ چه برندهای چینی همه در همین رنج قیمتی هستند و دلیلی نداره همه الزاما مجهزترین و گرانترین مدل رو بخرند.مدلهای ارزانتر هم همه اینها تولید میکنند.در ضمن هیچکس گوشیهای رده بالا رو نقدی نمیخره،با قرارداد مبلغی پیش میدند و بقیه بصورت آبونمان ماهیانه،چون در مرفه ترین کشور دنیا هم مبلغ ۸۰۰ الا ۱۸۰۰ دلار برای گوشی پول بسیار زیادیه.مقایسه این سیستم با سیستم ایران و وضع کمرک و قاچاق گوشی و چند برابر بودن قیمت به بی معنیه.
    5
    8
    جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند
    اینجا با پایین‌ترین و حداقل دستمزد ۱۰ روز
    5
    2
    جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.