رسوایی شرکت هوایی خصوصی افغانستان با انتقال نزدیکان رئیس شرکت به ابوظبی

العربیه: شبکه «بلومبرگ» در گزارشی فاش کرد که شرکت هوایی (خطوط هوایی) خصوصی «کام ایر» که مربوط به یک تاجر ملی افغان است، در پروازهای قراردادی با آمریکا برای خروج خبرنگاران و امدادگران از افغانستان، 155 تن از اقارب و کارمندان رئیس شرکت را از این کشور به ابوظبی انتقال داده است.
 
براساس گزارش شنبه 25 سپتامبر وبگاه «بلومبرگ»، به نقل از مقامات آمریکایی و سازمان دهندگان پرواز، بنیانگذار LinkedIn رید هافمن، و همچنین شرکت فیسبوک، با تامین بودجه این پرواز، برای خروج 188 خبرنگار و امدادرسانانی که پس از تسخیر سریع کابل توسط طالبان در معرض خطر قرار داشتند، موافقت کردند.
 
اما کمی قبل از پرواز این 188 تن در 30 اوت 2021، خطوط هوایی «کام ایر» هواپیمای نیمه خالی را با حداقل 155 مسافر دیگر به شمول اقارب و کارکنان خود پر کرد. این امر سبب ایجاد تشویش و غافلگیری 11 ساعته در وزارت خارجه آمریکا و امارات متحده عربی شد زیرا مسافران اضافی در لیست خروجی‌های وزارت خارجه ایالات متحده نبودند و باعث نگرانی‌های امنیتی و مهاجرتی شدند.
 
براساس گزارش «بلومبرگ»، این امر باعث خشم بسیاری از سازمان دهندگان و حامیان مالی این پروازها شد که گفته‌اند، لیست مسافران اصلی را به دقت بررسی کرده‌اند و تا زمان فرود هواپیما در ابوظبی از مسافران اضافی مطلع نبوده‌اند.
 
این افراد از کابل به ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی انتقال داده شدند، سپس 188 خبرنگار و امدادرسان افغان از ابوظبی به مکزیک انتقال داده شدند و در آنجا زندگی جدیدی را آغاز کردند. اما 155 تن از اقارب رییس شرکت هوایی «کام ایر» و کارمندان این شرکت هنوز در ابوظبی به سر می‌برند و سرنوشت آنان هنوز مشخص نیست.
 
بر اساس ایمیل وزارت خارجه آمریکا که به‌دست شبکه «بلومبرگ» رسیده است، این 155 تن توسط شرکت «کام ایر» به هواپیما راه داده شدند و مقام‌های آمریکایی پس از فرود هواپیما در ابوظبی از این افراد مطلع شدند.
 
پس از آن، هیچ پروازی با هواپیماهای خطوط هوایی «کام ایر» برای انتقال افراد واجد شرایط از افغانستان به ابوظبی صورت نگرفت. قرار است خطوط هوایی قطر افغان‌هایی که تحت تهدید شدید امنیتی قرار دارند را به دوحه انتقال داده و از آنجا به کشورهای سوم انتقال داده شوند.
 
مسئولان خطوط هوایی «کام ایر» به سوالات شبکه بلومبرگ پاسخی نداده‌اند.
 
از سوی دیگر، دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در ابوظبی گفتند که آنها هنوز در انتظار راهنمایی در مورد 3600 شهروند افغان هستند که با آمریکایی‌ها در افغانستان کار کردند.
 
در کنفرانس مطبوعاتی در 8 سپتامبر، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از سازمان‌های خیریه و دیگر سازمان‌هایی که برای تخلیه افراد از افغانستان تلاش کردند، قدردانی کرد.
 
او همچنین گفت که انتقال این افراد با شرکت‌های خصوصی، چالش‌هایی را برای آمریکا و روش‌های امنیتی ایجاد می‌کند.
+49
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    3 تا کشوری که بیشترین سود از این ماجرای افغانستان رو برند این کشورها هستند، امارات، ترکیه و Pakistan چون همه سرمایه افغانستان سرازیر به این 3 تا کشور شد.
    1
    7
    شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۷
    hassan1326 - تهران، ایران
    یک دیوانه( بایدن) سنگی را بچاه می اندازه ، صد تا عاقل نمی تونه سنگ را خارج کنه . من معنی اینهمه عجله برای خروج را نمی فهمم !؟!
    2
    5
    یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.