کشف یک شبکه گسترده تقلب انتخاباتی در عراق

العربیه :پس از بازداشت یک عضو کمیسیون عالی انتخابات و کشف یک شبکه گسترده تقلب انتخاباتی در عراق، مقامات این کشور از نقش برخی طرف‌های سیاسی در این شبکه پرده برداشتند.

به گزارش روزنامه «الشرق الاوسط» در اعترافات اعضای بازداشت شده این شبکه نام برخی شخصیت‌های سیاسی نیز ذکر شده است.
ترس از جنجال
برخی رهبران فراکسیون‌های حزبی در پارلمان عراق به‌شدت از جنجال کشف شبکه تقلب انتخاباتی ابراز نگرانی کرده و احتمال به تعویق افتادن انتخابات را مطرح کردند. آنها خواستار اطمینان از عدم تاثیر تقلب در نتایج انتخابات شدند.

با این حال، اعضای کمیسیون عالی انتخابات در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تاکید کردند که تقلب در انتخابات از لحاظ فنی و اجرایی بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است.

با وجود سخنان اعضای کمیسیون انتخابات عراق، رهبران احزاب سیاسی خواستار اطمینان کامل از نبود تقلب و عادلانه بودن انتخابات پارلمانی پیش رو شدند.
اقدامات محتمل
نشست الکاظمی با کمیسیون انتخابات عراق پیامی به نیروهای سیاسی بود تا ضمن اطمینان‌بخشی به آنها، به همه یادآوری کند که اقدامات اجرایی و حفاظتی از رای مردم‌ کاملا قانونی و عادلانه است و تا روز برگزاری انتخابات چنین اقداماتی تشدید خواهد شد.

به گفته منابع خبری عراقی، این نشست همچنین پیامی به شبکه‌های تقلب انتخاباتی بود که مقامات برگزارکننده انتخابات هوشیار بوده و با هر گونه تلاش برای تقلب به‌شدت برخورد خواهند کرد.
فساد یک عضو کمیسیون انتخابات
بنا به گفته منابع خبری، مقامات عراقی در مورد نقش «مقداد الشریفی»، عضو پیشین کمیسیون عالی انتخابات در شبکه تقلب انتخاباتی سکوت کرده‌اند با این حال خبرهای غیر رسمی از بازداشت او منتشر شده است.

یک منبع رسمی به شرط عدم ذکر نامش به «العربیه» گفت: «الشریفی در هنگام خروج از عراق در فرودگاه بغداد بازداشت شد و هم‌اکنون در اختیار نهاد امنیتی عراق است. او اعتراف کرده که با دریافت رشوه تلاش داشته به سود یک گروه سیاسی در انتخابات عراق اعمال نفوذ و تقلب انجام بدهد.»

به گفته منبع مذکور، الشریفی به برخی رهبران سیاسی گفته بود که می‌تواند به نفع آنها در نتایج انتخابات تقلب کند.
انتخابات پیشین پارلمانی در عراقبه‌رغم این اظهارات، یک مقام بلندپایه دولت عراق تاکید کرد که «در مورد نقش الشریفی در کمیسیون انتخابات بزرگنمایی شده است. بر خلاف گذشته این کمیسیون توسط یک کمیته تعیین شده از سوی قوه قضائیه عراق مدیریت می‌شود که صلاحیت‌های گسترده‌ای دارد.»

در برخی اعترافات درز کرده الشریفی آمده که شبکه تقلب انتخاباتی تعدادی دستگاه‌های مربوط به صحت‌سنجی آرا و شمار بسیاری تعرفه انتخاباتی را سرقت کرده است.

الشریفی پس از سرقت دستگاه‌ها و تعرف‌‌های انتخاباتی، با برخی رهبران سیاسی برای تقلب به نفع آنها تماس برقرار کرد و آنها در ازای پرداخت مبالغ هنگفت پیشنهاد تقلب الشریفی را پذیرفتند.
بیم و امید
گفتنی است برخی نیروهای سیاسی جوان که در اعتراضات عمومی اکتبر 2019 حضور فعال داشتند، امید بسیاری به ایجاد تغییرات در عراق از طریق انتخابات پارلمانی پیش رو دارند. اما بعضی دیگر از نیروهای معترض عراقی بر این باورند که با وجود گروه‌های شبه نظامی مسلح در سپهر سیاسی کشور، امیدی به تغییر و‌ اصلاح شرایط کنونی وجود ندارد.

انتخابات عراق در حالی برگزار می‌شود که کشور دچار بحران عمیق معیشتی، بیکاری گسترده، ناکارآمدی بخش خدمات عمومی، فساد سازمان‌یافته و سهم‌خواهی سیاسی است.

بسیاری از احزاب سیاسی حکومتی نیز از طریق منتسبانشان در نهادهای دولتی خواستار رشوه از شهروندان عادی برای انجام خدمات عمومی نیز می‌شوند.
+33
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۹
    Attila14 - استکهلم، سوئد
    کشور مسلمانه!. تقلب و دزدی و دروغ زرنگی حساب میشه! عادیه
    1
    15
    جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.