درباره گونه «لامبدا»ی ویروس کرونا چه می‌دانیم؟

العربیه :«سازمان بهداشت جهانی»، 15 ژوئن 2021، گونه «لامبدا»ی ویروس کرونا را یک «گونه تحت نظر» در سطح جهان اعلام کرد، که بدین معناست که لامبدا جهش‌های ژنتیکی با پیامدهای اثبات‌شده یا مشکوک برای انتقال آسان‌تر و تشدید بیماری کرونا از خود نشان داده است.

لامبدا، اولین بار در آگوست 2020 در پرو شناسایی شد، و از آن زمان، گونه غالب ویروس کرونا در این کشور بوده است. برخی کشورهای دیگر آمریکایی جنوبی همچون شیلی نیز موارد قابل توجه ابتلا به لامبدا را گزارش کرده‌اند.

گونه لامبدا در ایالات متحده هم ظهور چشمگیری داشته است، و به گفته سخنگوی «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها»ی آمریکا، این گونه تا آگوست 2021 در 44 ایالت آمریکا شناسایی شده، و 843 شهروند آمریکایی را بیمار کرده است.

نکته‌ای که باید درباره لامبدا خاطرنشان کرد این است که در حال حاضر داده‌های قابل اطمینان زیادی درباره چیستی و چگونگی رفتار آن در دسترس نیست، و بنابراین توصیفاتی که در باب آن ارائه می‌شود ممکن است در آینده تغییر کند.

در حال حاضر، هیچ چیزی نشان نمی‌دهد که علائم ابتلا به گونه لامبدا با سایر سویه‌های کرونا تفاوت دارد. مبتلایان به لامبدا عموما همان نشا‌نه‌های ابتلا به گونه اصلی و دلتای ویروس کرونا را نشان داده‌اند، که تب بالا، سرفه شدید و مداوم، و از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی است.
جهش ژنتیکی
برخی دانشمندان می‌گویند که گونه لامبدا چند مرتبه جهش ژنتیکی داشته است، که به طور بالقوه می‌تواند منجر به افزایش قابلیت انتقال یا افزایش مقاومتش در برابر آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسیناسیون یا ابتلای قبلی به ویروس کرونا بشود.

یک پژوهش درباره پروتئین «اسپایک»، که ماده تشکیل‌دهنده بازوهای ویروس کروناست، نشان داده که اسپایکِ لامبدا جهش ژنتیکی داشته، که اتصال لامبدا را به سلول‌های بدن بیمار آسان‌تر می‌کند، و به گفته محققان به افزایش دوبرابری توانایی لامبدا در مبتلا کردن مردم انجامیده است.

پژوهشی دیگر نشان داده که گونه لامبدا در برابر واکسن‌هایی که تا به امروز تولید شده مقاومت می‌کند. مطابق این پژوهش، لامبدا دو بار جهش ژنتیکی یافته، که باعث می‌شود بتواند از دست واکسن فرار کند، و بدین ترتیب احتمال اینکه واکسیناسیون بتواند جلوی شیوع لامبدا را بگیرد کمتر است.

از طرف دیگر، برخی دانشمندان بر این باورند که به دلیل وجود گونه دلتا، گونه لامبدا شانس کمتری برای غالب شدن و گسترش دارد. آنها معتقدند که اگر تعداد زیادی از مردم به اندازه کافی در برابر دلتا مصونیت پیدا کنند، لامبدا با مشکل مواجه خواهد شد.

به گفته دانشمندان، گونه‌های مختلف ویروس کرونا همه در حال رقابت با یکدیگر برای زنده ماندن و تبدیل شدن به گونه غالب و در نهایت تنها گونه هستند. جهش‌های ژنتیکی گونه لامبدا برای کارآمدتر شدن تا بحال تفاوت چندانی با جهش‌های دلتا نشان نداده است. بنابراین، برتری یافتن لامبدا نسبت به دلتا تحت شرایط موجود دشوار است.
+1
رأی دهید
-6

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.