آمریکا کشتار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی را بعنوان «نسل کشی» به رسمیت شناخت

یورونیوز :جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) همزمان با یکصد و ششمین سالگرد بزرگداشت قربانیان تبعید و کشتار ارامنه در امپراطوری عثمانی، از این واقعه به عنوان «نسل‌کشی» یاد کرد.

مقامات آمریکایی و برخی مسئولان کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بودند که رئیس جمهوری آمریکا بنا دارد همانطور که در دوران رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود کشتار ارامنه را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت بشناسد.

آقای بایدن جمعه شب یک روز پیش از آنکه رسما طی سخنانی از کشتار ارامنه در زمان عثمانی به عنوان نسل‌کشی یاد کند تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفتگو کرده بود.

کاخ سفید در اطلاعیه‌ای کوتاه که پس از گفتگوی تلفنی روسای دو کشور آمریکا و ترکیه منتشر شد، اعلام کرد که جو بایدن عزم و اراده خود و کشورش برای داشتن روابط سازنده دوجانبه را به اطلاع همتای ترک خود رسانده است.

در اطلاعیه کاخ سفید همچنین بر ضرروت اتخاذ رویکری موثر برای مدیریت و حل و فصل اختلاف‌ها میان دو کشور تاکید شده است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز جمعه شب تصمیم بایدن برای اعلام موضع رسمی در باره کشتار ارامنه را غیرقابل اجتناب توصیف و اعلام کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه رسما در این خصوص سخن خواهد گفت.

این در حالیست که خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار گزارشی از گفتگوی تلفنی جو بایدن با رجب طیب اردوغان اشاره‌ای به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی نکرد و تنها اظهارات دو طرف مبنی بر لزوم «گسترش همکاری‌ها، مدیریت اختلافات و روابط دوجانبه سازنده» را بازتاب داد.
گفتگوی تلفنی جمعه شب جو بایدن با رجب طیب اردوغان نخستین مکالمه دو طرف از زمان روی کار آمدن رئیس جدید کاخ سفید در ژانویه سال جاری است.
«نسل‌کشی ارامنه» در کنگره آمریکا به رسمیت شناخته شده است
برغم فشارهای چندین ساله جامعه ارامنه ساکن در ایالات متحده آمریکا هیچ یک از روسای جمهوری این کشور تاکنون خطر ناراحت و عصبانی کردن آنکارا، متحد تاریخی واشنگتن و عضو ناتو را با به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه به جان نخریده بود.

این در حالیست که کنگره آمریکا دسامبر سال ۲۰۱۹ در جریان یک رای‌گیری نمادین و خارج از رویه رسمی این نهاد قانون‌گذاری، کشتار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخت.
 
برغم این اقدام، دستگاه مقننه ایالات متحده، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت این کشور هرگز از واژه نسل‌کشی برای اشاره به کشتار ارامنه در بیش از یک قرن پیش، استفاده نکرد.
 
بنا به برخی منابع حدود ۶۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون ارمنی حد فاصل سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳میلادی به دست امپراتوری عثمانی کشته شدند. ترکیه کشته شدن ارامنه در جنگ جهانی اول از سوی امپراتوری عثمانی را می‌پذیرد اما شمار کشته شدگان را بسیار کمتر می‌داند و این رویداد را نه یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده بلکه جزو پیامدهای طبیعی جنگ بر‌می‌شمارد.
 
بیش از بیست کشور و شمار زیادی از مورخان در جهان کشتار و تبعید ارامنه ساکن در سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در دوران جنگ اول جهانی را به عنوان مصداق بارز «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسند؛ رویکردی که به شدت مورد اعتراض آنکاراست.
+267
رأی دهید
-33

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    iransabz - تهران، ایران

    درود،. حکومت ننگین و منفور علی گدا و دار و دسته اش بکدازند بنحوی نسل کشی میکنند. مگر نسل کشی حتما باید هزاران هزار نفر کشته شوند تا نسل کشی بحساب بیاید یا حتما باید ... در حکومت دیکتاتوری ما حساب و کتابی وجود ندارد، نه از اختلاس نه از آمار زندانی سیاسی ، و نه .. نه به جمهوری ..... پاینده ایران،. زنده باد ایران و ایرانی
    24
    104
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    دموکرات بی مصرف و گلوبالیست خوب حالا که به رسمیت شناختی برو دوزار پول بده به ارمنستان تا اوضاع اقتصادیشون بهتر بشه. فقط با .....زدنهای دموکراتی و ایجاد دشمنی بین کشورهای خاورمیانه میخواهید سواستفاده کنید. به جای اینکار کمک کنید ارمنستان با ازربایجان و تورکیه و گرجستان رابطش خوب بشه تا اقتصادش رشد کنی. بدبخت رو بین 3کشور دشمن کردین و اوضاعشون هر روز بدتر میشه. در ضمن کشتار و مهاجرت ارامنه توسط گروههای کرد مهاجر به تورکیه انجام شده و البته عثمانی ها به خاطر خیانت در جنگ با اروپا اونها رو از خودشون روندن. در کل من با هر کشتاری مخالفم و متاسفانه بشر هنوزم در کشتار قوطه وره.
    194
    37
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    amir-amir - تورنتو، کانادا

    قتل عام اکثر سربازان ارمنى که در ارتش عثمانى خدمت کرده و بر علیه روسها جنگیدند. اخراج صدها هزار زن و کودک خردسال از خانه و کاشانه خود و کوچ اجبارى با پاى پیاده به دمشق و شهرهاى عراق که در مسیر ۱۰۰۰ کیلومترى بارها مورد سرقت و دزدى قرار گرفتند دختران جوانشان را به اسیرى بردند و زنان و کودکان بسیارى در پیاده روى طاقت فرسا و بر اثر بیمارى و گرسنگى جان سپردند. تاریخ کمترین کارى که مى تواند بکند زنده نگه داشتن این تراژدى دردناک است.
    19
    101
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    دمکراسی 2500 - لس انجلس، ایالات متحده امریکا

    [::amirgheryou - تهران، ایران::] بیشرمی نوکران اردوغان حد و مرز ندارد. چقدر انسان می‌تواند بی ریشه باشد که چشمش را بر روی کشتن حتی یک انسان ببندد. البته برای شماها نوکران خامنه ای و اردوغان و چنگیز و تیمور انسانیت معنی ندارد و آن دین وحشی تان به شما اجازه هر جنایت و بیشرفی را می‌دهد. البته تو خوش باش که که بیماری *و* داری. این مثلا یعنی چه که شماها به همه کلمات یک و می چسبانید😂😂😂😂ترک را تورکیه و کرد را کورد و ترک را تورک مینویسید؟؟ یعنی اینجور ارضا میشوید😂😂😂😂خودا شمو را شفو بدهدو. این هم یک بیماری ارسالی از وزارت اطلاعات است. شما جیره خواران آخوند روزی سخت مجازات خواهید شد. آدم باید خانواده داشته باشد. کسی که سر سفره پدر و مادر بزرگ شده نوکری وزارت اطلاعات و اردوغان نمیکند. بخدا شرف و ناموس و میهن فروشی خوب نیست.
    23
    113
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sebastianxxl - لس انجلس، ایالات متحده امریکا

    amirgheryou - تهران، ایران معلوم یه حاج طوسی کرد بهت اموزش قران داده که دلت خونه
    17
    81
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    ENSAN-ZAMIN - تبریز، ایران

    دوستان دقت کنید ارامنه به خاک آذربایجان و ایران چشم دارند و خاک ما را جزو سرزمین خیالی ارمنستان میدانند. ارامنه در سالهای ۱۹۱۷ و ۱۹۱۸ فقط در آذربایجان غربی در شهرهای اورمیه، سلماس و خوی بیش از ۱۵۰ هزار نفر را قتل عام کردند و حالا تاریخ را برعکس نشان میدهند و اگر کمک ترکیه نبود آذربایجان و تبریز جزو اهدافشان بود و بعد چشمشان به تهران بود. دوستان شما که به احمد کسروی اعتقاد دارید خواهش میکنم به کتاب تاریخ ۱۸ ساله آذربایجان یک نگاهی بکنید. پی دی افش در اینترنت هست.
    126
    27
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    siah76 - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    اول با هم صحبت میکنن که منافع سر جاش باشه روز بعد اعلامیه میدن کثیفتر از سیاست حکومتها چیزی وجود نداره...البته رجب اردوقان کثیفترین سیاستمدار فعلی تو. دنیاست!
    17
    72
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Liberte - ارومیه، ایران

    مشخصه که نسل کشی ارامنه مظلوم صورت گرفته. ولی به رسمیت شناختن ، چه لزومی داره؟به جای تلاش برای آب شدن یخ و کدورت دو ملت ترک و ارمنی.نه اون ارامنه که مورد ظلم واقع شدند این ارامنه هستند و نه اون ظالمان این ترک ها. بیشتر از صدسال گذشته.
    74
    35
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    eternity - اوکلاهما، ایالات متحده امریکا

    کشتار بی رحمانه ارامنه یه واقعیت تلخ تاریخی است. اعلام این خبر گام بسیار مهم و مثبتی است برا احقاق حقوق ارامنه و همچنین التیام بخش درد همه کسانی است که به انسانیت باور دارند.
    25
    100
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان

    حالا است که اردوخر کم کم حالیش میشه که وقتشه راه صحرای گبی را پیس بگیره و و فک و فامیل تروریستش را هم باخودس ببره که چینیها اونها را با ایغورهای تروریست تو یک تویله جا کنند و خوراک کارخانه های چرم سازی چین بشن.مردک داعشی فکر میکرد برادران داعشیش با بریدن سر زن و بچه ملت میتونن جنیایاتشون را علیه ارامنه پنهان کنند، ولی بهش ثابت شد هیچوقت عقلش به پای عقل ادمها نمیرسه.
    21
    58
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    محمدرضا نام آور - ژنو، سوییس

    ارامنه در خارج از ارمنستان که اقلیت هستند انسانهایی بسیار شریف هستند و در داخل ارمنستان از بیشرف ترین موجودات روی زمین هستند. سفر کوچکی به ارمنستان داشته باشید به اوج بیشرفی مردم اونجا پی خواهید برد! اینها با مظلوم نمایی سعی در کندن و گدایی پول هستند ولی درود بر آذربایجان و ترکیه که سرزمینهای خود را پس گرفتند. قره باغ همیشه متعلق به آذربایجان است و سکشت خفت بار ارمنستان تاریخی شد!
    71
    26
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا

    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. تو باز ان دهان آلوده را باز کردی ؟ مدتی از توی آسایشگاه روانی نمی گذاشتند به نت دسترسی داشته باشی ؟ چی شد این دفعه تونستی با دزدی باز بیایی تو نت ؟
    16
    65
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه!
    8
    15
    شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران

    [::Liberte - ارومیه، ایران::]. تقبیح ظلم توسط دولت ها باید صورت بگیرد تا دولت ها از انجام چنین عمل زشتی در اینده بر حذر باشند.بعنوان مثال ، دولت های فعلی در اروپا و امریکا و اسیا باید کشتار زندانیان سال ۶۷ ج.ا را رسما عملی زشت و بدور از انسانیت و تمدن بدانند،همانطور که با هولوکاست برخورد میکنند.نباید در اینده دولت های ایدئولوژیک مشابه فاشیستی,کمونیستی،اسلامی بوجود آمده با جان و مال و ناموس مردم بازی کند
    4
    34
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    [::دمکراسی 2500 - لس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. [::sebastianxxl - لس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. [::siah76 - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. [::henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا::]. شهرستانی خیلی بیکاری که همزمان 4تا آی دی ساختی و دهن باز میکنی هر زر مفتی میزنی. بی شرف امثال تو هستن. بی شرف کسانی هستن که دهن .. فقط به دروغ و تهمت و ...پراکنی باز میشه. از ملت بزرگ و کهن تور ایران و قفقاز و توروکیه وحشت دارید و حسادت میکنید. در این وحشت و حسادت زجر بکشید.
    67
    16
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران

    amirgheryou.انقد کم اوردی که با راه انداختن بازی شهرستانی و تهرانی میخوای یکم از سوزشت کم کنی؟!!! . یک ترک اصیل مانند یک عرب اصیل هرگز به مدنیت رو نمیاره چون اسلام بهترین راه برای غارت رو در اختیار داره.نمونه اش سلاطین و خلفای عرب و ترک.تو هم فکر می کنم ذاتت مشکل داره وگرنه اگر خون انسان اصیل در تو جریان داشت انقدر نژادپرست و وقیح نبودی.
    15
    44
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران

    Liberte.کسی نخواست ترکان امروز رو محاکمه کنه؟!!فقط باید به یاد ترکیه بمونه که اجدادش چقدر متوحش بودن در این قضیه .کاری که .....انجام نمیده ترک عثمانی کرده.پس جهت یادآوری و عبرت باید محکوم و هر سال گرامی داشته بشه.
    15
    38
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    گشتاسپ - شیراز، ایران

    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. بی وجدانی .انسان نیستی.شایدم واقعا از تبار چنگیز ملعونی
    11
    38
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    [::گشتاسپ - شیراز، ایران::]. یه جمله از یک شهرستانی دیگر! ماشالا همتون طبق تربیت نداشتتون و کمبودهاتون افکار حقیرتون رو کامنت میدید. شهرستانی شهرستانیه حالا میخود رییس جمهور بشه رهبر بشه دکتر بشه باز هم اندازه کف پای یه بچه تهران که حتی سوپور شهرداری هم باشه..... موارد خاصی شاید اینطور نباشین اما عامه عقده های عقب ماندگیتون رو از شهر کناری یا قوم کناری یا کشور کناری یا قاره کناری میدونید.
    42
    7
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    [::گشتاسپ - شیراز، ایران::]. بله من انسان نیستم و حیوانم و اصلا سوسکم اما شرف دارم به یک انسان شهرستانی. اگر در گذشته کمی به این موضوع شک داشتم با ....مغز شماها کاملا مطمئن شدم نظر و تجربم درسته. در ضمن این شعور و معرفتی که در تهرانیها هست به خاطر اصالت اکثریت تورک اونهاست که به غیر تورکهای تهرانی هم سرایت کرده و شخصیت بچه تهران رو ساخته. الان اون یا از شالیزارهای شما وقتی نظر میده شناسنامه مازندران رو اینجا تایپ میکنه بقیه هم همینطور. تا میتونید شناسنامه هاتون رو اینجا تایپ کنید. مغزهای پر از کینه و تعصبات ....روستایی که بسطش دادین شدین شهرستانی. بدون تهران در حد .... هم نیستید.
    36
    7
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    نمی‌ خواهم وارد بحث ترک و ارامنه. به اندازه کافی‌ ترک داریم. که از این موضع آمریکا خوشحال شدند. و معتقد اگر ترک‌ها قتل عام ارامنه را، خود به رسمیت . این قدرت آنها است و نه. ضعیف بودن. چه کسی‌ زانو رفتن.ویلی برانت. صدر اعظم آلمان را .بعد از جنگ. در اردوگاه مرگ یهودی‌ها فراموش کرده؟ در دیداری در لهستان. آیا آلمان ضعیف شد؟ به امید روزی که ما هم. بتوانیم. حمله اعراب در ۱۵۰۰ سال پیش را هم. از نسل کشی در تاریخ ثبت کنیم. حالا نگوئید. نه آقا قابل قبول نیست. فرق دارد. خیر،فرق ندارد.زمانی‌ که مولا علی‌ این‌ها یک قلم. ۱۲ هزار از مهربانو ۱۱ ساله خراسان را به فاحش خانه شام فرستاد .برای جهادی‌ها در راه مصر. عمق فاجعه را درک. در مقایسه ارامنه یک پیاده روی بود. نسل کشی می‌‌خاهید، رفتار سالار شهیدان این‌ها در رکاب پسر عمو یزید. در گرگان
    3
    12
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    iransabz - تهران، ایران

    درود، . [::amirgheryou - تهران، ایران::]. ... بحث در مورد چیز دیگری هست، شما طبق عادت همیشگی ات باز دهانت رو ربط دادی به .. اگر بحث بر سر اصالت میبود که تو خود اصالتت رو به همه نشون دادی. خودت نشون دادی که شایسته چه الفاظی هستی تا با اون الفاظ خطابت کنند ... اگر تو میخواهیدبین شهرسنانی یا تهرانی و عیرو طفرقه بیاندازی سخت در اشتباهی. تعصب خود را در کار.... بکار ببر، شاید پیشرفتی در زندگی ذلت بار تو و امثال تو حاصل شود. ایام بکام. نه به جمهوری ا.س.ه.ا.ل.ی. پاینده ایران،. زنده باد ایران و ایرانی.
    2
    24
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Liberte - ارومیه، ایران
    [::hassan5 - تهران، ایران::]. بهتون مثبت دادم.کاملا موافقم. حافظه تاریخ همواره باید شفاف و پاک و در دفاع از حق و حقانیت و انسانیت باقی بمونه.
    0
    11
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان
    جواب قتل و عام آذری‌ها در شمال غرب ایران را کی باید بده؟! به امید روزی که به این بی عدالتی برخورد شود،اگرعثمانیها دخالت نمیکردند خیلی خیلی بیشتر از آن آذری‌ها قتل و عام میشدند،اگر یک تعداد تورک ستیزی را کنار بگذارند و به ریش سفیدان منطقه گوش کنند متوجه اصل مطب خواهندشد که چگونه عثمانیها با مداخله نظامی و برافراشتن پرچم در خیلی از مناطق در شمال غرب جلوی کشتار ارامنه را گرفتند.متاسفانه دولت بی لیافت ایران کوچکترین یاری نکرد. به امید برسمیت شناختن گشتار آذری‌ها بدست ارامنه.
    23
    19
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    الان خوبه مصریها بگن کوروش با دستمایه قرار دادن علاقه شدید مصریها به گربه و کشتار گربه ها و پرتاب اونها با منجنق به برجهای مصر روحیه اونها رو خراب کردن و با بستن گربه به سپر جلوی پرتاب تیرکمان به خودشون رو گرفتن و تونستن مصر رو شکست بدن نسل کشی همزمان انسان و حیوان عزیزی مثل گربه کردن! بزرگترین و معروفترین مجسمه مصر (ابولهل) گربه هست. پس معلومه با اینکار چه ظلمی برای شکست مصر کردن پس پارسها نسل کش هستن! همه حکومتهای تاریخ در زمانهایی مهاجم بودن یا مورد هجوم. اروپاییها هم سرخپوستهای کهن رو نسل کشی کردن و امریکای امروز رو ساختن و تمام سرزمینهای اونها رو تصاحب کردن. تقریبا همه قبایل سرخپوست رو نسل کشی کردن. اسلاوهای روس هم اسکیموها رو نسل کشی کردن. ارمنیها سال 90 میلادی به پشتیبانی روسیه تورکهای آزربایجان رو بعد از فروپاشی شوروی نسل کشی کردن. وووو.
    23
    12
    یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]اگر امریکا از سرخ پوستها کشت الان که نه دهها سال هست داره همون سرخپوستها رو ساپورت می کنه داره براشون فیلم و مستند میسازه که از هزاران عذرخواهی و غلط کردم بالاتره.نه اینکه ترک عثمانی با کمک اسلام از غلامی به یاغیگری برسه و وارد سرزمین خاورمیانه بشه و ملل بومی منطقه رو از دم تیغ بگزرونه و نسل کشی کنه و بعد مثل توی نمیدونم از کجا اومد طلبکار هم باشه.فرق ترک عثمانی با نوع بشر اینه که باید .....به گاری... چون .....بشو نیستین! تو که ثابت کردی کاملن حکومتی هستی .مثل احمدی نزاد دروغهای بزرگ میگی و بدون اثبات اون به دروغ جدید می پردازی .و فقط بدنبال تفرقه میان اعضای سایت هستی!اگر شک داشتم باورم شد که ....بسیار سختی داشتی که اینطور عقده ای بار اومدی.
    5
    19
    دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    Sayet uk-اگر اینها که گفتی درست باشه بله باید گرامیداشته بشه و تقبیح بشه ولی گند بزرگ ترکان عثمانی هم تا به غلط کردیم اردوغان ختم نشه بساط همینه که هست.رجب خردوغان و طرفداراش اگر مغز داشتن اینو یه کارت نمیکردن تو دست آمریکا.
    11
    13
    دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. تاریخ ۲۵۰۰ سال و مخصوصا ۱۴۰۰ سال قبل را خیلی ها استادند ولی چه درد اور که تاریخ ۱۲۰ سال قبل ایران را یا نمیدانند و یا به هر دلیلی علاقه ای نشان نمیدهندبا گفتن کلمه [ اگر اینها که گفتی درست باشه] زاویه دید و اطلاعات خود را نشان دادید،جای سئوال دارد که به چه علتی شما و شماها فکر میکنیددروغ است حتی زحمت دانستنش را هم نمکشید! این ربطی به حاکمان کنونی یا گذشته ترکیه ندارد،حقیقتی است که بر سر مردمی آمده که شماها آنان را هم وطن خطاب میکنید.
    12
    12
    دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    قبلا روسیه هم نسل کشی رو برسمیت شناخت،ما اردوغان بد فهمیده، کسی باید به او یادآوری کنه که او سلطان عثمانی نیست ، او رئیس جمهور جمهوری ترکیه است که توسط مصطفی کمال آتاتورک از طریق سرنگونی عثمانی تأسیس شد. اتاتورک امپراطوری عثمانی رو سرنگون کردبود وترکیه روبصورت جمهوری تاسیس کردکه درقیام ترکان جوان سال۱۹۰۸ برعلیه عثمانیYoungTurk Revolution
    1
    7
    دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان::]. به همون علتی که شما برای اکثر ادعاهاتون مستند تاریخی معتبر نمیارین!!بارها گفتم و فقط ازین شاخه به اون شاخه پریدن رو از پان ترکها دیدم!. و البته دروغ و راست به زمانش نیست!چه بسا همین مردم حرف جمهوری اسلامی رو 30 سال قبل باور میکردن الان نه و فهمیدن چه جنایتهایی این رژیم کرده تا سرکار اومده.ترکیه عثمانی الانم از دستش بربیاد عذرخواهی که هیچ دوباره از ارامنه می کشه برا گرفتن خاک اونها و مثل سایر نقاطی که ترکان بزور در چند سده گرفتن و مردم رو ترک زبان کردن به کارش ادامه میده چون خصلت و ذات .... تهاجم و تجاوز به سایر سرزمین هاست
    11
    10
    ‌سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. سخنان یک پاکستانی مهاجر به ایران که امروزه مازندرانی نامیده میشن و فکر میکنن زبانشون با زبان اردو و پشتون پاکستان تفاوتی داره. اسم شهرهاشون هم همگی بر گرفته شده از زبان و مکانهای هندی هست. آمل بابل ساری سه نام کاملا آشنای هندی!
    10
    8
    ‌سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. خب دقیقن همین انتظار ازت میره بمانند هزار بار گذشته.بدون پاسخ دادن پریدن از این شاخه به شاخه سخیف نژادی بدون اثبات و دوباره ازین شاخه به شاخه بعدی توسط میمون این ماجرا.خب دیگه بهرحال چند سده هست که بصورت غلامی ویا یاغیگری وارد شدی و راه دیگه ای جز مسخره بازی دراوردن تو سایت بلد نیستی.
    5
    9
    ‌چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. در شرق آسیا در آفریقا در امریکای جنوبی هم قتل و عام های زیادی رخ داده،چون تریبون و حمایت کشورهائی چون فرانسه و امریکا را نداشتند فراموش شده ،قدرت و پول دلیل اصلی است.صحبت از مستند تاریخی میکنید! خانواده من و خانواده هزاران نفر مستند تاریخی است.....از ترک یک تعداد را کور و کر کرده و دیدن واقعیت برایشان غیر ممکن شده.
    4
    5
    ‌چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان::]ترکهای کوچرو اسلام را برگزیدن چون بهترین راه برای غارت بود و البته ادله از نوع اسلامی را.تو مانند رجب می گویی ما کشتیم خب امریکا به خودش نگاه کند که سرخپوستان را کشت!!یعنی عمل ما قبیح است ولی مهم نیست شما بدتر کردید.هر چند سرخپوست در آمریکا تقریبن آزاد و رها بدون قیومیت ایالات متحده زندگی میکند ویک چهارم مساحت ایران زمین در اختیار دارد ولی کردها در سرزمین اجدادی خود توسط متجاوزان ترک محکوم به تبعیت از عثمانی هستن.
    5
    4
    ‌چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. ربط دادن این اتفاق به دین و رهبران گذشته و حال ترکیه سرپوشی برای انکار واقعیت است،افکار امثال شما ما را بیشتر مثمم در افشای این فاجعه که آتش زیر خاکستر است می‌کند .
    1
    3
    ‌پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.