قدرشناسی ۲ میلیون یورویی مرد اتریشی از روستایی که او را پناه داده بود

 بنای یادبود برای مردم دهکده لو شامبون سور لینیون فرانسه برای نقش‌شان در جنگ جهانی دومیورونیوز :یک مرد اتریشی که در زمان جنگ جهانی دوم با خانواده‌اش از دست نازی‌ها فرار کرده بود، در وصیت‌نامه خود بخش عمده‌ای از ثروتش را به روستایی اهدا کرد که ساکنان آن سال‌ها وی و خانواده‌اش را پنهان کرده‌ بودند.

اریک شوام که روز ۲۵ دسامبر در سن ۹۰ سالگی درگذشت، در وصیت‌نامه خود حدود ۲ میلیون یورو را به روستای شامبون سو لینیون واقع در جنوب شرقی فرانسه هدیه کرده است.

ژان میشل ایرو شهردار این ناحیه با بیان اینکه این مبلغ قابل توجهی برای روستا است، گفت: «شوام درخواست کرده است که این پول برای اقدامات آموزشی و جوانان، به ویژه اعطای بورس‌های تحصیلی، استفاده شود.»

روستای شامبون سو لینیون از نظر تاریخی به دادن سرپناه به نیازمندان شهرت دارد. آقای شوام در سال ۱۹۴۳ در میانه جنگ جهانی دوم به این روستا آمد و به همراه خانواده‌اش برای مدت زمان جنگ در مدرسه این روستا پنهان شد. وی تا سال ۱۹۵۰ در این منطقه باقی ماند.

علاوه بر آقای شوام و خانواده‌اش، ۲۵۰۰ نفر از یهودیان که از تعقیب و آزار حکومت آلمان نازی گریخته بودند به این روستا پناه آوردند و ساکنان روستا از آنان محافظت کردند.

مرکز یادبود قربانیان هولوکاست به همین مناسبت مقام نمادین «صالحین ملل» را به ساکنان این روستا اهدا کرده است.

در طول جنگ جهانی دوم بیش از شش میلیون یهودی توسط حکومت آلمان نازی جان خود را از دست دادند.
+89
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    اطریش و چک مال آلمان سابق بود خیلی المانی زبان داره، اما آلمان تکه تکه شد، هنوز مثل ما که قفقاز دوره قاجار رفت اینها ناراحتن اطریش رو از دست دادن
    19
    21
    جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    اگه ایرانی بود با یه جعبه ناپلئونی یا فوقش 1 چلوکباب به روستا از زیر دین خودشو خارج میکرد. حرف هم که میشه ما دست و دلبازیم. زززررت
    18
    34
    جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا

    اما اینجا تو کانادا پناهنده هایی داریم با یو ان اومدن با کشتی اومدن حالا نمیگم از کدوم قبرستونی چون منفی میدن، بعد تابستون نشده بلیط رو رزو میکنن تابستون برن پیش فک و فامیل پز بدن. شب و روزم مینالن اه چرا کانادا براشون ماشین نمیده خونه نمیده چرا مالیات میگیره اصلا.
    6
    52
    جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    و همین ملت یادشون رفت تا دیروز با یهود چه رفتاری داشت. حالا که به غلط کردن و شکر خوردن افتاده و اسراییل و یهود پیشرفت کرده شب و روز هی میگن ما به خدا دشمنی نداریما. ما کاره ایی نیستما. بعد وقتی من میگم عقدتون همونه و خود غربیهام میگن میان منفی میدن. یادتون نره ستاره زرد رو سه کشور تو دنیا مجبور کرد یهودیها به سینه هاشون بچسبونن. فقط سه کشور. منجمله کشوری که تو ازش اومدی.
    19
    5
    جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    برین عقیده رو عوض کنین. فکر نکنین تغییر همینه . وقتی میگم طرف کارش اینه تو راند مقاله نوشته میایین منفی میدین بعد زر مفت میزنین. اخه ای ملت شما کی میخوایین ادم بشین؟ چرا بعد نیم قرن (این نیم قرن برگ چغندر بودن حرف من نیستا) وضعتون اینه؟
    18
    3
    جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    پناهنده یهودی: فرانسه ممنون نجاتم دادین. تا اخر عمر ازتون ممنونم. ۲ میلیونم بهتون میدم. اونم یورو. اما ایرانی جماعت: عه وا عه وا چرا کانادا ازمون مالیات میگیره؟
    15
    17
    جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    همیشه گفتم برین ببینین اتاق فکر کشورایی که توش هستین چی میگن. یاد بگیرین. عمل کنین. بفهمین. درک کنین. یه کشور جنگزده نیستیم.
    13
    5
    جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    برین دنبال سیاست تا غرب تو جبهه مون هست. امروز فرانسه دیدین که گفت کشورای همسایه ایران هم باید بیان تو مذاکرات برجام. خب این معنیش چیه؟. به خدا اگه سیاست بدونین چیه. این حرف فرانسه یعنی نظام هرکاری میخواد بکنه ما رو تهدید نکنه همسایه ها رو تهدید نکنه تموم. صلح. پشیمون میشین به خدا. غرب از خداشه همین نظام باشه ولی صلح کنه. یه نظام قویتر بیاد طبعا دردسر درست میشه برا همه کشورا. از نظر اقتصاد و فعالیت و جنب و جوش سیاسی.
    9
    13
    جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان

    درود بمردم انساندوست روستای شامبون سولینیون. و هزار درود بان مرد یهودی صاحب فهم و قدر شناس. قدر دانی بزرگترین نعمت و خوشبختی است که بعضی از افراد از ان بهره مند هستند
    2
    35
    جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    برای من سئواله که یهودیان با این سابقه تاریخی چندصدهزارساله چطور تا آن زمان کشوری مستقل نداشتند و اکثرا تو آلمان جمع شده بودند؟چرا این ملت همیشه سرگردان بودند؟اگر از اعضاءمحترم اطلاع مختضر تاریخی دارند,لطفا مرا آگاه کنند. /.
    7
    7
    جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    کیانپور - ونکوور، کانادا
    [::senator x - تهران، ایران::]. دوست عزیز. یهودیان در سرزمین مقدس بودند ولی بعد از حمله بخت النصر پراکنده شدند. کوروش کبیر آنان را نجات داد و دوباره به سرزمین مقدس برگشتند. در زمان حمله رومیان هم تخت سلطه رومیان قرار گرفتند. بعد از ظهور اسلام اکثر مردم منطقه اسلام آوردند ولی عده ای یهودی همچنان در سرزمین مقدس بر دین خود ماندند. این یهودیان اروپایی در واقع یهودی نیستند بلکه کابالاییست هستند که اصطلاحا به آنان اشکنازی می گویند و خود را یهودی معرفی می کنند و تبارشان به مردم خزر می رسد که بعدها در اروپای شرقی مستقر شدند. بعد از جنگ جهانی دوم تیودور هرتسل کتابی نوشت و یهودیان را (عمدتا اشکنازی) ترغیب به مهاجرت به سرزمین مقدس کرد. ابتدا قرار نبود یهودیان به فلسطین بروند ولی برخی یهودیان ثروتمند از جمله خاندان روچیلد که خیلی در کشورهای اروپایی نفوذ داشتند یهودیان عمدتا( اشکنازی ها) را تشویق به مهاجرت به فلسطین کردند.
    3
    16
    شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    [::کیانپور - ونکوور، کانادا:هموطن گرامی درود برشما از توضیخات شما متشکرم که نسبت بدرخواست من بی تفاوت نبودید,ولی کاملا من روشن نشدم که چرا این همه در آلمان بودند که بنا باظهار خودشان 6میلیون سوزانده شدند و این حادثه مانند خیلی از مطالب تاریخی برای من در ابهام است.بار دیگر سپاس.
    0
    0
    دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    titi88 - امستردام، هلند
    [::Chokam - ری، ایران::]. اشتباه نکن جنگ اول جهانی شروع شد به خاطر اینکه امپراطور اتریش یک صرب به ضرب گلوله کشت بیشتر این کشورها زیر نظر امپراطوری اتریش بود لهستان چک وبقیه کشورهای بلوک شرق رومانی وبلغار المان در جنگ جهانی دوم کشورگشایی کرد
    0
    0
    ‌سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.