عارضه عجیب ناشی از کرونا؛ خلل در بویایی و استشمام بوی ماهی و گوگرد!

العربیه :پزشکان در مناطق مختلف جهان در حال کشف علائم مربوط به ویروس کرونا هستند که به تدریج آشکار می‌شوند. علائمی که در ابتدا به تب و سرفه محدود می‌شد و سپس علائم دیگری چون از دست دادن حس بویایی و چشایی نیزبه آنها اضافه شد.

به گزارش اسکای نیوز در این راستا، بیمارانی که به مدت طولانی از علائم کووید19 رنج می‌بردند، علائمی از جمله استشمام بوی نامطبوع ماهی یا گوگرد را گزارش کردند که پیشتر شناسایی نشده بودند.
بروز خلل در حس بویایی
نام علمی این عارضه جانبی ناشی ابتلا به کرونا «پاروسمیا» است که به معنای «خلل در حس بویایی» است که ممکن است بیشتر در میان کارگران بخش بهداشت و جوانان مشاهده شود.

پروفسور نرمال کومار رئیس انجمن جراحان گوش، حلق و بینی بریتانیا، این علائم را «بسیار عجیب و منحصر به فرد» توصیف کرد. کومار یکی از پزشکان پیشگام است که کشف کرد، از دست دادن بویایی از جمله علائم ابتلا به ویروس کرونا است.

او خاطرنشان کرد که در میان هزاران بیماری که درحال درمان از دست دادن طولانی مدت حس بویایی در سراسر ابریتانیا هستند، برخی از آنها دچار پاروسمیا بودند.
ویروسی که اعصاب را هدف قرار می‌دهد
کومار افزود که بیماران «از توهم بویایی رنج می‌برند، به این معنی که حس بویایی آنها دچار اختلال می‌گردد که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها پس از بیماری کووید19 ادامه یابد.

به گفته او این ویروس، اعصاب هدف می‌گیرد و روی عصبی که حس بویایی را کنترل می‌کند و ناقل‌های عصبی که پیام‌ها را به مغز می‌رسانند، تأثیر می‌گذارد.
بیش از 81 میلیون مبتلا
بر اساس سرشماری رویترز، بیش از 81.5 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و مجموع مرگ‌های ناشی از این ویروس به یک میلیون و 781891 نفر درجهان رسیده‌ است.

از زمان کشف اولین موارد ابتلا به کرونا در چین در دسامبر 2019، مبتلایان به کرونا در بیش از 210 کشور و منطقه دنیا ثبت شده‌اند
+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.