مخالفت خانواده فخری‌زاده با تغییر نام خیابان شجریان: او به موسیقی اصیل ایرانی علاقه‌مند بود

از راست مراسم خاکسپاری شجریان در توس، و اعتراض هواداران برنامه هسته‌ای به اسرائیل و آمریکا در تهرانبی بی سی :خانواده محسن فخری‌زاده در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که با تغییر نام تابلوی خیابان محمدرضا شجریان به "شهید محسن فخری‌زاده" در شمال شهر تهران "بدون هماهنگی با مسئولان" مخالف هستند.

در این بیانیه گفته شده که آقای فخری‌زاده خود به هنر و موسیقی اصیل ایرانی علاقه‌مند بود و "هرگونه تغییر در نام‌ها و نمادهای این عرصه" به گفته خانواده او "دور از اندیشه و سیره" آقای فخری‌زاده بوده است.

شماری از معترضان اخیرا با تجمع در خیابانی در منطقه دو تهران که به اسم محمدرضا شجریان نامگذاری شده بود، به طور نمادین نام آن را به محسن فخری‌زاده تغییر دادند. اقدامی که جنجالی شد.

خانواده آقای فخری‌زاده در بیانیه‌ای که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند، در مخالفت با این کار گفته‌اند که شورای شهر قبلا خیابانی را به نام "شهید فخری‌زاده" نامگذاری کرده است: ""هرگونه تغییر در نام‌ها و عناوین معابر و خیابان‌ها باید از طریق مراجع رسمی صورت گیرد و اقداماتی خارج از رویه‌های جاری، شایسته و به مصلحت نمی‌باشد."

آقای فخری‌زاده، از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران، جمعه هفتم آذر در خیابانی در حومه تهران ترور شد.

شورای شهر تهران بعد از فراز و نشیب بسیار و مخالفت‌ مقام‌های ارشد نظام، در نهایت بعد از درگذشت محمدرضا شجریان، از استادهای صاحب نام آواز ایران، خیابان فلامک در منطقه دو تهران به نام محمدرضا شجریان داد. اما بعد از نصب تابلو، شماری به این موضوع اعتراض کردند.

پدر مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز هم که در سال ۱۳۹۰ ترور شد در میان معترضان بود. او که به مواضع تند ضد دولت حسن روحانی مشهور است، محمدرضا شجریان را "معلوم‌الحال" و "خائن به ملت" خواند.

پس از آن فرمانداری در واکنش گفت هم نامگذاری خیابانی به نام شجریان غیرقانونی بود و هم اقدام اخیر در تغییر آن.

محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران در واکنش به تجمع اخیر این معترضان در توییتی نوشت "پس از شهادت شهید فخری‌زاده، شورای شهر تهران به احترام این شهید والا مقام نام خیابان صنایع در منطقه ١ (محل کار وی) را با قید فوریت به نام ایشان نامگذاری کرد".

در اطلاعیه خانواده آقای فخری‌زاده گفته شده که روش او "زدودن زنگارهای جهل و تعصب" بوده و کارهایش نباید "با اقدامات وحدت‌شکن و تفرقه انگیز خدشه‌دار" شود.
سایت انتخاب در گزارشی نوشته که پدر مصطفی احمدی روشن نیز در میان معترضان حضور داشتبه گفته آقای حق‌شناس، بیش از ٤٥ درصد نامگذاری‌های این دوره شورای شهر تهران به نام "شهیدان" اختصاص یافته بود.
فرماندار تهران: مصوبه‌ نامگذاری خیابان شجریان را دریافت نکردیمعیسی فرهادی فرماندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تغییر تابلوی خیابان شجریان از سوی معترضان گفت "شورا هیچ مصوبه‌ای برای اینکه خیابانی به اسم شجریان باشد، برای ما ارسال نکرده است".

به گفته فرماندار تهران، "تا مصوبه‌ای نیاید و ما آن را تایید و اعلام نکنیم، اقدام در این زمینه قانونی نیست. شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نامگذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست".

عیسی فرهادی درباره اقدام معترضان هم گفت "اگر تابلویی نصب شده باشد و کسی آن را تغییر دهد، باز هم اقدامی خلاف قانون انجام شده است. خلاف اول را شهرداری انجام داده است و خلاف دوم را کسی که آن را کنده است، مرتکب شده است".
اختلاف بر سر نامگذاری خیابان شجریان
نزدیک به دو سال پیش اعضای شورای شهر تهران تصویب کرده‌اند که شش معبر و مکان عمومی به نام شش هنرمند شناخته شده ایران، عزت‌الله انتظامی، محمدرضا شجریان، غلامحسین امیرخانی، علی نصیریان، داود رشیدی و محمد علی کشاورز نامگذاری شود.

اما پس از انتشار خبر تصویب تغییر نامگذاری معابر و اماکن عمومی در جلسه شورای شهر تهران، شماری از محافظه‌کاران تندرو در اعتراض به نامگذاری خیابانی به اسم محمدرضا شجریان تجمع کردند. معترضان شجریان را "ملعون" و "خواننده فتنه" خواندند.

با وجود اعتراض‌ها، چهارم اردیبهشت محسن هاشمی مصوبه شورای شهر تهران در خصوص تغییر نام خیابان‌ها را به شهرداری تهران ابلاغ می‌کند.

اما شهریور ۱۳۹۹ نامه محرمانه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به دست بی بی سی فارسی رسید که در آن آقای هاشمی از پیروز حناچی، شهردار تهران، خواسته بود مصوبه شورا، در خصوص تغییر نام خیابانی به نام محمدرضا شجریان را به اجرا در نیاورد.
نامه محسن هاشمی به شهرداری تهرانآقای شجریان در ناآرامی‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در کنار معترضان که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، آنها را "خس و خاشاک" خواند ایستاد. همزمان با این اعتراضات آقای شجریانی ترانه‌ای به نام "تفنگت را زمین بگذار" در حمایت از معترضان خواند و از حکومت جمهوری اسلامی خواست با معترضان با خشونت رفتار نکند و به آنها شلیک نکند.

سرانجام دو ماه پس از درگذشت آقای شجریان خیابانی در منطقه دو تهران به نام او نامگذاری شد.
+11
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    freedom of the press - تهران، ایران
    این هم هندی بازی خانواده فخری زاده است که ما و اون گربه نره راضی نیستیم اسم خیابان عوض بشه که مثلا مردم ازشون دلگیر نشوند. خر خودتونید.
    0
    10
    ‌چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    جمهوری اسلامی مخالفان خود را برنمیتابد و هرکسی مخالف طویله رهبری باشد به شیوه های گوناگون ازمیان برمیدارند حال که از نام شجریان وحشت دارند نمیخواهند اسم خیابانی بنام وی باشد درست مثل زمان پیامبر اسلام - در زمان محمد هرکسی مخالف پیامبر بود محمد دستور قتل و نابودی آنها را صادر میکردند شاعران زیادی در زمان محمد بخاطر اشعار خود بدستور خود محمد بقتل رسیده اند
    0
    10
    ‌چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    نظام اسلامی تشکیل شده از یک عده افراد،بی عرضه،ناتوان،خلافکار،قاتل،دزد،فاسد،و پر مدعا.با وجود این نظام ،روز به روز اوضاع مملکت بد تر خواهد شد
    0
    6
    ‌پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.