قتل ناموسی دیگر در ایران؛ پدری دختر خود را پس از خفه کردن در بیابان رها کرد

العربیه :رئیس دادگاه نجف‌آباد اصفهان اعلام کرد که مردی از اهالی روستای خیرآباد، دختر 21 ساله خود را پس از خفه کردن در بیابان رها کرده است. اطرافیان دختر مقتول این قتل را «ناموسی» عنوان کردند.

بر اساس گزارش روزنامه ایران، سه‌شنبه 22 دسامبر 2020 علت این قتل از سوی پدر دختر «دعوا» و «عصبانیت» ناشی از آن عنوان شده است.

پدر این دختر اظهار کرده که «ناخواسته» دختر خود را کشته است.

خبرگزاری رکنا در همین رابطه گزارش داد که خواهر 16 ساله این دختر نیز سال گذشته با حلق‌آویز کردن خود، دست به خودکشی زده بود.

برخی رسانه‌های ایران گزارش دادند که این دختر جوان 21 ساله که شیدا(اعظم) نام داشت برای تحصیل به اصفهان رفته و در آنجا درس می‌خواند.

بنابر همین گزارش اختلاف‌های میان پدر سنتی این دختر و دخترش پس‌ از عمل جراحی بینی دختر، شدت گرفته بود.

رکنا در ادامه گزارش داد که سخت‌گیری‌های پدر سال گذشته هم سبب شد دختر دیگرش که افسرده شده‌ بود، خودکشی کند و مادر خانواده و یک دختر مجرد دیگرش به خانه دختر بزرگ‌تر خانواده نقل‌مکان کنند.

روزنامه ایران هم از قول دوستان شیدا نوشته است: «برخی می‌گویند دختر در شب حاثه، دیر به خانه رفته و پدرش با او درگیر شده، برخی هم می‌گویند پدرش متوجه عشق پنهانی او به یک پسر شده و به او حمله کرده است».

معضل «قتل ناموسی» در ایران یک پدیده رایج به شمار می‌آید. ضعف قوانین بازدارنده در این کشور به عنوان یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در عدم توقف این پدیده مطرح شده است. ماده 220 قانون مجازات اسلامی در قانون ایران، پدر یا جد پدری دختر را در صورت قتل دختر از مجازات قصاص معاف می‌کند و مجازات چندان سنگینی برایش در نظر نمی‌گیرد، این قانون چند ماه پیش همزمان با کشته شدن رومینا اشرفی کودک 13 ساله توسط پدرش، بیش از هر زمان دیگر از سوی افکار عمومی مورد انتقاد قرار گرفت، از این نظر که پدر ترجیح داد به جای کشتن پسر جوانی که دخترش با او از خانه گریخته بود، کودک خود را برای آنچه او «حفظ آبرو» خوانده بود، به قتل برساند؛ با این پیش‌بینی که قتل دخترش مجازات چندان سنگینی برایش در پی نخواهد داشت
+11
رأی دهید
-25

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
    ناموس دارای معانی مختلف و متععدی است از جمله ناموس بمعنی داشتن احساس .داشتن عاطفه . داشتن غیرت و و و حال تو پدر بی شرف اگر احساس داشتی دختر جوان خود را خفه نمیکردی. تو پدر بی عاطفه اگر ناموس داشتی دختر جوان خود را بکشتن نمیدادی . پس بی ناموس ترین افراد ادعای ناموس پرستی میکنند
    26
    42
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    به احتمال زیاد این پدر همیشه بچه هایش را اذیت می کرده، نگهداری از بچه یعنی همیشه و در هر شرایطی پشت و پناه او باشی، بویژه وقتی که بچه راه اشتباه می رود نیاز به کمک دارد، و گرنه هر حیوانی می تواند خودش را پدر بنامد
    1
    19
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    شاید براتون جالب باشه بدونین که تو گزارشی اکثر کشورای افریقایی و عربی و افغانستان و پاکستان این نوع قتلها هرسال کاهش داشتن. یعنی این کشورا شدیدا مبارزه کردن و موفق شدن. اما هند و ایران و بنگلادش با دوتا کشور افریقایی شدیدا افزایش داشته.
    1
    16
    ‌چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان::]. رفیق: با احترام, من نمیدونم این تعریف ناموس رو شما از کجا آوردین؟ این تعریف شما همون چیزی هستش ,که مرد مسلمون و متوهم باش سر زنها رو میبره , و به اون افتخار میکنه. که میگه غیرت دارم مرد هستم و به ناموسش هم قسم میخوره. چرا این تعریف توی آلمان جایی نداره, و چرا آلمانی سر دختر خودش رو نمی بره؟ چون پای چرندیات آخوند نمیشینه . چون زن ستیز نیستش. به حقوق برابر زن ومرد اعتقاد داره. برای آلمانی ناموس و غیرت و مردونگی یعنی عنبر نسارا.(برای من هم ناموس یعنی عنبر نسارا). چرا این عنبر نسارا توی کشورای مثل خودمون هست ؟ چون خریدار داره! تعریف شما از ناموس برای خودتون محترم. ولی لزومی نیستش این واژه سَمی رو بعُد فلسفی بهش بدین. خوش باشی
    2
    9
    ‌چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
    هانی. تو خیلی مایلی یک بحث بی سرو نه ای را با من باز کنی که البته من رغبتی باینگونه تفکرات ندارم . لطفا کامنت مرا دوباره بخوان و با پاسخ خودت مقایسه کن
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    [::واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان::] باورکن بنده از بحث با تو اینقدر ذوق زده هستم, حتی بیشتر از دیدارمشتری و کیوان که به تازگی بعد از ۸۰۰ سال روبروی هم قرار گرفتن! خلاصه بگم ازبحث با تو از خوشحالی سرم با پاهام پنالتی بازی میکنه. رفیق: لزومی نداره برای خودت نوشابه باز بکنی. بنده مطلبت رو خوندم و دیدگاههای قبلی ات هم شناخته شده است. شما اَصلن لزومی نداره که رغبت به خرج بدی و جواب منوبدی. ولی چونکه من آدم فضولی هستم ,پس رغبت دارم که نظر خودمو بنویسم.
    1
    0
    ‌چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.