ظریف: افغان‌ها را ما نفرستادیم جنگ سوریه، داوطلبانه رفتند

 وزیر خارجه ایران گفته است اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، لشکر فاطمیون «بهترین نیرو» برای کمک به این دولت در «مبارزه با داعش» هستند.رادیو فردا :در حالی که گزارش‌های متعددی درباره اعزام اجباری شهروندان افغان مقیم ایران به جنگ سوریه منتشر شده است،‌ وزیر امورخارجه ایران مدعی شده که این افراد «به صورت داوطلبانه رفتند» و حکومت ایران «کسی را به سوریه» نمی‌فرستد.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه دوم آذر از شبکه «طلوع‌نیوز» افغانستان پخش شد، می‌گوید ایران به این گروه از نیروهای افغان کمک کرده است تا با داعش که «دشمن مشترک همه‌» است، بجنگند و این نیروها «برای اعتقادات‌شان» در جنگ سوریه شرکت کردند.

نیروهای افغان در جنگ سوریه تحت عنوان لشکر «فاطمیون» در جنگ حضور داشتند و زیر نظر نیروی قدس سپاه پاسداران به سوریه اعزام شدند.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ این گروه را به دلیل حمایت از تروریسم در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

پیش از این، صمد رضایی، یکی از فرماندهان فاطمیون اعلام کرده بود که در طول جنگ سوریه در مجموع ۸۰ هزار نفر از اتباع افغان در قالب لشکر فاطمیون به سوریه اعزام شدند.

همچنین دی‌ماه ۹۶، زهیر مهاجر، مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون، اعلام کرد که بیش از دو هزار نفر از اعضای این لشکر در جنک سوریه کشته و هشت هزار نفر از آن‌ها نیز زخمی شده‌اند.

انتشار این آمار با واکنش دولت افغانستان مواجه شد و سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان گفت: «نباید خون فرزندان این وطن برای اهداف بیگانگان در کشورهای دیگر ریخته شود».

آقای ظریف اما در گفت‌وگو با تلویزیون طلوع‌نیوز، تعداد اعضای لشکر فاطمیون را پنج هزار نفر برآورد کرده و گفته است که دو هزار نفر از آن‌ها در سوریه حضور دارند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفته است اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، لشکر فاطمیون «بهترین نیرو» برای کمک به این دولت در «مبارزه با داعش» هستند و «تحت فرماندهی دولت افغانستان» قرار بگیرند.

این بخش از اظهارات آقای ظریف در افغانستان با واکنش منفی مواجه شده است.

وب‌سایت عرب‌نیوز در گزارشی به نقل از دو تحلیل‌گر افغان نوشته است این پیشنهاد می‌تواند منجر به افزایش «خشونت‌های فرقه‌ای» منجر شود و مردم افغانستان مایل نیستند این کشور به سوریه یا عراق دیگر تبدیل شود.

حکومت ایران از این الگو برای وارد کردن گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی در ساختار سیاسی و نظامی و امنیتی عراق استفاده کرده است.

گروه فاطمیون مردادماه امسال اولین «همایش بین‌المللی» خود را در مشهد برگزار کرد. در این همایش که اعضای این گروه با پرچم‌های فاطمیون که شبیه پرچم حزب‌الله لبنان است، حضور داشتند، اعلام شد که این گروه شبه‌نظامی تا «نابود» کردن اسرائیل و ایجاد «تمدن نوین اسلامی» به کار خود ادامه می‌دهد.

از سال ۹۳ تاکنون گزارش‌های متعددی درباره اعزام اجباری افغان‌های مقیم ایران به جنگ سوریه و همچنین اعزام به جنگ در ازای اجازه اقامت در ایران و وعده کمک‌های مالی ماهیانه که به ۹۰۰ دلار در ماه می‌رسید، منتشر شده است.

مصطفی، پناهجوی افغان که از ایران به سوئد فرار کرد و پناهنده شد، مهرماه سال ۹۸ در گفت‌وگو با رادیو فردا توضیح داد که در ایران پس از بازداشت به یک اردوگاه برده شد و در آن‌جا به آن‌ها اعلام شد که «یا می‌روید سوریه می‌جنگید که در این صورت به شما پول و اقامت و شناسنامه ایرانی می‌دهیم یا این که باید برگردید افغانستان».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز مهرماه ۹۶ در گزارشی فاش ساخت کودکان افغان که گاهی حتی ۱۴ سال بیش ندارند در لشکر فاطمیون به کار گرفته می‌شوند تا کنار نیروهای ایرانی در سوریه بجنگند.

قوانین بین‌المللی اعزام افراد کمتر از ۱۵ سال به جبهه را جنایت جنگی می‌‌داند.

وزارت خارجه آمریکا نیز به تازگی با اشاره به گزارش‌های منتشره درباره مرگ افغان‌های ۱۴ ساله در جنگ سوریه، نوشت که سپاه پاسداران این «جنگجویان بیگانه را برای افزایش نفوذ خود در خارج از کشور استخدام می‌کند».

حکومت ایران در دو سال گذشته و با کاهش تنش‌ها در سوریه، اقدام به برنامه‌ریزی برای استفاده از این نیروها در جهت پیشبرد برنامه‌های خود در افغانستان کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس فروردین امسال در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد در وزارت کشور افغانستان نوشت جمهوری اسلامی در حال کمک به جنگجویان سابق لشکر فاطمیون است که در کابل و منطقه شیعه‌نشین بامیان سکونت دارند.

به گفته این مقام افغان، مقام‌های ایرانی به اعضای فاطمیون که به افغانستان بازگشته‌اند «سلاح و پول می‌دهند و در حال ایجاد ساختاری هستند که بتوان آن‌ها را، در صورت نیاز، دوباره به سرعت بسیج کرد».

این خبرگزاری همچنین از قول برخی از اعضای لشکر فاطمیون که اکنون به افغانستان بازگشته‌ بودند، نوشت که بسیاری از مردم افغانستان این افراد را «خائن و تروریست» لقب می‌دهند و این افراد با بازداشت‌های فراقانونی مواجه می‌شوند.

از مصاحبه‌های این خبرگزاری چنین بر می‌آید که بازگشتگان از جنگ سوریه در افغانستان با بدرفتاری مردم مواجه می‌شوند و از ترس کشته شدن توسط نیروهای داعشی حاضر در افغانستان سعی در مخفی ماندن هویت خود می‌کنند.
+11
رأی دهید
-68

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    ای بر پدر دروغگو لعنت!
    1
    52
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    شیاد دروغگو .
    2
    49
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    کسی را هم بزور اعدام نکرده اید. جناب مسافران معتقد است که همه اعدامی ها رسماً درخواست دادند که حلق آویزشان کنید.
    2
    56
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    P.O.P - تهران، ایران
    با سپاس فراوان از خبرنگار شبکه طلوع که با سوالات ظریفش قشنگ "ر" رو داد به هیکل ظریف که حسابی هول شده بود و دهنش خشک شده بود.
    0
    5
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    اینو من باور میکنم به شرطی که از دهن خودشون اگه زنده اند یا خونواده شون بشنوم . میخوای بگی با پول و قول و قرار بهشت وسوسه شون نکردی پوفیوز ؟ برا بر پای موندن رژیم کثیفتون چه کارهایی که نکردید
    0
    8
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    ماهی‌ ۶۵۰ دلار هم. فقط همینجوری بود. اصلا حقوق نبود. پول زیاد داریم. گفتیم. به مستضعف افغانی هم کمک کنیم
    0
    8
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۱
    پیکان۵۸ - مالمو، سوئد
    خاک تو سرت آقای وزیر،افغانها تورو خوب میشنانسند،که شدی مسخره دنیا سرت تو برفه دروغ گو،خبر نگار افغان خوب بی‌ احترمت کرد دمش گرم،خودتو خار و خفیف کردی ماله کش.
    0
    4
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    راست میگه کسی رو به اجبار نمیبرن سوریه ، به اجبار نمیبرن پای صندوق رلی، به اجبار نمیبرن عتبات ،این دست خود آدم است، اخرین بخش باقیمانده، اما مردم همین آخری رو هم میدن تا بطور کامل بازیچه میشن، میلیونی میرن عتبات، انتخابات،جنگ سوریه،قاطی سوریها میرن اروپا...
    0
    5
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    روحانی و تیم دولتش دروغگوترین و بی شرمترین آدمهایی هستن که تاحالا دیدم. زمان احمدی نژاد فکر میکردن اون بدترینه ولی با اومدن روحانی و تیمش فهمیدم در عمال حکومت ایران همیشه بدتر از بدترین وجود داره. اون احمدی نژاد دیوانه حداقل مسکن ارزون دولتی راه انداخت و سازمانهای دولتی رو مجبور کرد با نیروهای شرکتی و تو سری خور قرارداد ببندن و کمی امنیت شغلی و مزایا پیدا کنن و سعی کرد سازمانهای غیر ضروری در تهران رو به شهرستانها ببره که البته در این زمینه اصلا باهاش راه نیومدن. در کنار 1000تا کار گند حداقل 3طرح ملی اجرا کرد. اما این روحانی بی شرف پسرکش فقط خیانت و ظلم کرد. این ظریف بی شرم انگل و اون معاون دماغ چکشیش هم که ماشالا دست کمی از خودش ندارن.
    0
    5
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    دوستان قبلا پاسخ مناسب را به ملیجک طویله رهبری ظریف خان داده اند همان« ای بر پدر دروغگو لعنت» واقعا بر پدر دروغگو لعنت همانا که نطفه این شیادان رابا دروغ بسته اند یک مسلمان طویله رهبری روزش شب نمیشه اگر همانروز دروغ نگه
    0
    5
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    پاینده ایران و ایرانی - مالمو، سوئد
    خدا لعنتت کُنه مرتیکه عوضی دروغگو, حالا پیشنهاد میده که لشکر فاطمیون رو بده به افغانستان اخه عوضی کی رو میخوای بدی به کی از کیسه خلیفه می بخشه مَردک دَونگ
    0
    3
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فضول بک - سوئد، سوئد
    . نماینده لهستان در پارلمان اروپا گفت جواد ظریف ریبنتروپ خندان ﴿ وزیر خارجه آلمان نازی) حکومت اسلامی است. یکی از اختلاف نظر من با نماینده لهستان این است که ظریف نه اختیارت و نه شهامت ریبنتروپ را دارد. زمانکه قاسم سلیمانی بشار اسد را به تهران اورده بود جواد ظریف بیخبر بود یعنی ایشان را چیز خود هم حساب نکردند . وببینید که چگونه جواد ظریف به تت پت افتاده و شهامت ندارد که از سیاست مزدوران مسلح خارجی حکومت خود ( مدافعان حرم زینب ) دفاع کند.
    0
    4
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    همون میله پرچم افغانستان تقدیم همه کس دروغگو.مردک از تویی که میگی ما زندانی سیاسی نداریم،میگی مرگ بر امریکا ولی توله هات نون اونجا را میخورن و خودت تویله اونجا خریدی،پیرووانم مسلک مردار پرستی شیعی بهتر از این نمیشن، دروغ ،دزدی، دروغ.فروغ و دروغ.واقعا از مسلکتون پستری
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. [::amirgheryou - تهران، ایران::]. همه چیز را درست اومدی رفیق جز کلمه ...."آدم". که برای این انگلها بکار بردی، این ها هیچوقت ادم نبودن .
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::Nagonsar - مونیخ ، آلمان::]. قطعا چون حیوانات خیلی پاک و شریف و جذاب هستن نمیتونستم بگم حیوان. مگر میگفتم این سوسکها.
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.