ایران: زمان حمله به سفارت آمریکا در بغداد و بیانیه پومپئو مشکوک است

ساختمان سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد
بی بی سی :سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا را محکوم کرده و گفته نوع و زمان این حمله و بیانیه وزیر خارجه آمریکا علیه ایران "مشکوک" است.

سعید خطیب‌زاده به به آمریکا هشدار داده که "به دنبال آتش افروزی و متشنج کردن اوضاع در این روز‌ها نباشد."

در پی حمله راکتی به سفارت آمریکا در منطقه حفاظت‌شده بغداد، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده گروه‌های مورد حمایت ایران را به انجام این حمله متهم کرد.

آقای پومپئو در توییتی نوشت: "شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بار دیگر آشکارا و بی‌پروا به بغداد حمله و شهروندان عراقی را زخمی کردند. حق مردم عراق است که این مهاجمان تحت پیگرد قرار بگیرند."

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش آقای پومپئو را به دروغگویی و فریبکاری متهم کرد و گفت: "بیانیه‌ای که وزیر خارجه آمریکا صادر کرده نشان می‌دهد زمان آن خیلی مشکوک است و بیانیه‌ای را از قبل آماده کرده بودند که منتشر کنند."

در هفته‌های پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ، گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره احتمال افزایش تنش نظامی با ایران منتشر شده است.

جمهوری اسلامی، آمریکا و اسرائیل را به دامن زدن به تنش‌ها با هدف درگیر کردن ایران در روزهای پایانی دولت آقای ترامپ متهم می‌کند.

مقام‌های دولتی ایران امیدوارند با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، این کشور به توافق هسته‌ای برگردد و تحریم‌های ایران را بردارد.

اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، هشدار داده که "دشمنی‌ها مخصوص آمریکای ترامپ نیست که با رفتن آن تمام شود."
یک سال پیش حشد شعبی و گروه‌های وابسته به ایران در اعتراض به حمله آمریکا به مواضع یکی از این گروه‌ها به ساختمان سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند که باعث تنشی کم‌سابقه شد. چهار روز بعد از این حمله قاسم سلیمانی هدف قرار گرفتسخنگوی وزارت خارجه ایران درباره زمان‌ حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد و "متشنج کردن اوضاع در شرایط فعلی" هشدار داده است.

آقای خطیب‌زاده از دولت عراق خواسته "مسببین و آمرین" حمله راکتی بغداد را پیدا کند.

روز یکشنبه ۲۰ دسامبر (۳۰ آذر) دست کم هشت راکت کاتیوشا به سوی منطقه سبز بغداد - محل حفاظت شده اماکن دولتی و دیپلماتیک - شلیک شد که هدف آن سفارت آمریکا بود.

به گفته ارتش عراق و سفارت آمریکا این حمله آسیبی جزیی به محوطه سفارت وارد کرد و باعث زخمی شدن دست کم یک سرباز عراقی شد.

ارتش عراق "گروه‌های یاغی" را به پرتاب راکت متهم کرد. در حملات مشابه قبلی، آمریکا همواره گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران به عنوان متهم اصلی معرفی کرده است.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته اماکن دیپلماتیک ایران در عراق هم "بار‌ها مورد حمله قرار گرفته است و جمهوری اسلامی همواره یک سیاست ثابت در این خصوص اتخاذ کرده است که حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی مردود است و به هیچ عنوان قابل قبول نیست."
+2
رأی دهید
-27

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ
    آخوندها جفت کردن
    0
    18
    دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    برای شما صیغه زاده ها هرجا اشتباه محاسباتی داشته باشید،براتون مشکوک میشه،مگر در جریان هواپیمآی مسافر بری اول نمیگفتید مشکوک است، بعد گفتید برادران چهار پای سپاه جفتک بی موقع زدند.
    0
    1
    ‌سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.