اولین قطار باری ترکیه‌ - چین بدون گذشتن از ایران به مقصد رسید

رادیو فردا :در حالی که طی یک دهه گذشته، تلاش‌ها برای احیای جاده قدیمی ابریشم از طریق خطوط آهن بین مسیر چین تا اروپا ادامه دارد، اولین محموله باری قطار ترکیه به چین، بدون گذشتن از ایران به شهر شی‌آن چین رسید.

قبلا قرار بود مسیر خط آهن از چین تا آسیای میانه، ایران، آذربایجان، گرجستان و از آنجا به سمت روسیه یا ترکیه و در نهایت اروپا باشد.

همه این مسیرها به غیر از ایران تکمیل شد و روز شنبه اولین قطار باری ترکیه بدون گذشتن از ایران، با عبور از گرجستان، آذربایجان، دریای خزر (با کشتی)، قزاقستان به شهر شی‌آن چین رسید.

عادل کارا اسماعیل‌اوغلو وزیر حمل و نقل ترکیه و رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهوری کشور روز شنبه این حادثه را «موفقیتی بزرگ» نامیدند.

محموله یاد شده طی ۱۲ روز مسیری ۸ هزار و ۶۹۶ کیلومتری را گذشت و از استانبول به شهر شی‌آن رسید و اگر به جای خط آهن از مسیر دریایی راهی چین می‌شد، یک ماه طول می‌کشید که به مقصد برسد.

ایران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد طی مراسمی اتصال خط آهن شمال شرق کشور را به ترکمنستان اعلام کرد، اما در واقع تاکنون این مسیر عملیاتی نشده و همچنان ناقص مانده است. از طرفی طی سال‌های گذشته ایران نتوانسته مسیر کوتاه رشت‌آستارا را تکمیل کند تا به خط آهن آذربایجان وصل شود.
+42
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا

    از دریای مازندران اگر گذشته، یعنی از ایران! نهایتا مسیر درست همان افغانستان - ایران خواهد بود، وانگاه کردستان عراق و سوریه.
    37
    12
    شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون نروژ - اسلو، نروژ

    اینم دو تاکشوره دوست و برادر با آخوندا. این رژیم هر روز داره منزوی تر میشه و داره به طرف نابودی میره .
    7
    37
    شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان

    تمام دنیا در فکر اختراع، پیشرفت ‌ دموکراسی و آسایش بیشتر به مردم خود هستند و دولت ما در فکر ۱۴۰۰ سال قبل و گیر کردن در حل بزرگ‌ترین مشکل دنیا که آیا در توالت اول پای چپ راگذاشت یا پای راست و.. تا بتوانیم به تمام دنیا صادر بکنیم.
    3
    24
    شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    [::azadi2011 - تورنتو، کانادا::]. بخاطر بی لیاقتی اربابان شما در طویله رهبری سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر یازده درصد شده و مسیر دریایی گرجستان، آذربایجان ایران را شامل نمیشود من خوشحالم که رژیم تروریستی اسلامی ایران در احیای جاده ابریشم شکست خورده است
    11
    19
    شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    درود بر ترکیه که اینچنین جسورانه ایران را دور میزند و بزودی ترکیه واردات گاز و برق را از ایران قبول نخواهد کرد برق و گاز ترکیه از کانالهای غیر ایرانی دیگر تامین و جایگزین میشود
    14
    21
    شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    [::varied - ریزه، ترکیه::]. آدم بی‌سواد یا حرف نزن یا یه خورده روزنامه خارجی بخون و هر چرندیاتی که سایت‌های فارسی زدن باور نکن. جاده ابریشم . چین از ۴ جهت شروع می‌شه. ۱- میره پاکستان بد اقیانوس هند ۲- شمال چین آسیا میانه روسیه و اروپا ۳-چین آسیا میانه ایران اروپا ۴- چین آسیای میانه دریا خزر آذربایجان اروپا. خدایا چرا اینجا این قدر آدم بی‌سواد ریخته. . ترکیه کجا کوره زمین هست که کامنت میذاری.
    7
    6
    شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    [::varied - ریزه، ترکیه::]. ارباب های خودت!، حتما خیلی زیر دست دیگران کار کردی، عادت داری دنبال ارباب این و اون بگردی!
    4
    4
    یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    امیرقری رو هم بدین با این قطار ببرن یه ایسگاه مونده به چین سر سه راه سین کیانگ به گبی اولان باتور پیادش کنن .تو بوفه هم اگر جا داشت بذارینش مهم نیست فقط بره یه سر ولایتش بد نیست
    2
    3
    یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    [::varied - ریزه، ترکیه::]. این درد ورم از کشور ریزه ترکیه، یاد ارباب جنایتکار عثمانی افتاده و .... آخه سواد نداری برو یک کم جغرافیا بخون که تو دنیا چی از کجا میگذره
    1
    3
    یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.