انتشار مکالمه تلفنی دختر روح الله زم پیش از اعدام پدرش: نزدیک به اذان زنگ زد

 روح الله زم و دخترش (عکس از اینستاگرام محمدعلی زم)رادیو فردا :محمدعلی زم، پدر روح الله زم، مکالمه تلفنی با نوه اش، را در حساب اینستاگرام خود منتشر کرده است. دختر روح الله زم در این مکالمه به پدر بزرگش می‌گوید که پدرش نزدیک به اذان شنبه زنگ زد و به نظر داشت خداحافظی می‌کرد.

محمد علی زم علاوه بر انتشار فایل صوتی این مکالمه٬ متن آن را نیز منتشر کرده است.

در بخشی از این متن این مکالمه آمده است: «بابایی سلام، بابایی، الان بابام بهم زنگ زد ‏‎یعنی ساعت داره میشه ۴ صبح شما، به من زنگ زد، یه جوری حرف زد که انگار داره خداحافظی می‌کنه، در مورد ‏‎روز قیامت» حرف زد.

در ادامه متن آمده است: «‏‎بابایی، می‌گم نکنه خدایی نکرده می‌خوان حکمشو اجرا کنن، تازه نزدیک اذانه. ‏‎بعد بهش گفتم چرا از روز قیامت حرف میزنی؟ گفت حالا دیگه.»

در متن منتشر مکالمه دختر روح الله زم در اینستاگرام آمده است: «یه جوری باهام حرف زد که انگار دیگه هیچ وقت نمی‌تونه باهام حرف بزنه، بابایی! الان شاید بهم بگی توهم زدم، ولی حس کردم، حس کردم که داشت خدافظی می‌کرد.»

دادسرای عمومی و انقلاب تهران بامداد روز ۲۲ آذر ماه ا از روح‌الله زم خبر داد. حکم اعدام روح الله زم تنها چهار روز پس از تایید حکم توسط دیوان عالی کشور اجرا شد. روح‌الله زم که در فرانسه پناهنده بود مهرماه پارسال در جریان سفری به عراق بازداشت و به ایران تحویل داده شد.

اعضای خانواده روح الله زم علاوه بر «نا عادلانه» بودن حکم وی می‌گویند، در پرونده او مقررات قانونی نیز انجام نشده است و به روح الله زم حق قانونی برای ارائه «لایحه درخواست اعاده دادرسی» داده نشده است.

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم هم گفته است، برخلاف ادعای روابط عمومی دادستانی تهران، خانواده و وکیل او از «ابلاغ» حکم اعدام روح الله زم خبر نداشتند.

به گفته محمد علی زم عصر جمعه ۲۱ آذرماه به همراه خانواده با روح الله زم دیدار کردند و مسئول پرونده از او خواست به روح الله نگوید که حکم اعدام تایید شده است.

براساس ماده هفتم آیین‌نامه ۲۹۳ قانون دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، می بایست حداقل ۴۸ ساعت قبل از اجرای حکم اعدام به وکیل متهم اطلاع داده شود.

براساس اظهارات محمد علی زم تا عصر جمعه روح الله زم و وکیل او از اجرای حکم اعدام مطلع نبودند.

اعدام روح الله زم واکنش های جهانی گسترده‌ای در پی داشته است و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، نهادهای مدافع حقوق بشر و شخصیت‌های سیاسی و مدنی آن را محکوم کردند.
+70
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان

    خامنه ایی احمقترین دیکتاتور ظالم دنیا! کسی که در اثر ترکیب مستی قدرت و نشئگی تریاک چنان از خود بیخود شده که به هر ظلم و جنایتی مبادرت میکند حتی بدون در نظر گرفتن نفع و ضرر خودش!
    4
    81
    جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Kumasi - هرتسلیا، اسرائیل

    اتفاقات این روزها خیلی شبیه اتفاقاتی که رژیم های دیکتاتوری در سالها یا ماه های پایانی براشون رقم میخوره، نارضایتی اقشارپایین دست ومیانی، اعدام مخالفان سیاسی، ترور وربودن اپوزیسیون های خارج نشین ، فساد گسترده، تورم غیرقابل محار، گسترش فساد جنسی ، فرار رده هایی مختلف سیستم امنیتی کشور و.....
    4
    50
    جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران

    [::hamidesabz - لندن، انگلستان::]. دیکتاتور که اگر بفهمد که دیکتاتور نمیشود!؟! بعنوان مثال ایا صدام حسین و بچه هایش هر کاری خواستند کردند،اما ایا نتیجه اش ارزش ان اعمال غیر انسانی با مردم عراق را داشت؟!؟
    2
    33
    جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه
    این الان صدای یک بچهُ خردسال است؟!اُف بر شرف نداشتهُ دروغ گوی اپوزیسیون و در رأس آن رضاپهلوی مفلوک!
    20
    2
    جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    mosi 20 - اکلند، نیوزلند
    آخه چجور دلت اومد اینقدر خونسرد باشی. دربرابر گریه و ناراحتی این فرشته.واقعا تمام تلاشتو کردی جلوی این فاجعه رو بگیری؟اگه اینطوره باید بعد مرگ این عزیز عمامتو از سرت بر میداشتی ومحکم به زمین میکوبیدی و به این آخوندهای زد ایرانی پشت میکردی نامرد
    1
    11
    جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    [::hassan5 - تهران، ایران::]. وجه اشتراک صدام و خامنه ایی جنایت کار بودنشان است، وجه تمایز صدام تا جایی که به ارکان قدرتش خدشه وارد نشود به رفاه مردمش و منافع ملی تا حدودی اهمیت میداد! ولی خامنه ایی آنقدر دچار توهم وگرفتار عقده های روانپریشانه شده که قدرت تشخیص نفع و ضرر دستگاه حکومتی خودش را هم از دست داده و گه گاه با تصمیم های سادیسمی و احمقان، تیشه به ریشه ارکان حکومتی خودش هم میزند!
    0
    6
    شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. اره برای ما صدای یک بچه خورد سال است. همه که مثل. امام پدوفیل فکر نمی‌‌کنند.
    1
    10
    شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    صدای زن ایران - پاریس، فرانسه
    زم از ازدواج اولش یک دختر ۱۶ ساله و از ازدواج دومش یک دختر پنج ساله داشت که هر دو همراه با مهسا رازانی (همسر دومش) در فرانسه زندگی می‌کنند.
    0
    2
    شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.