چرا یک سرمایه‌گذار عرب نیمی از «نژادپرست‌ترین باشگاه فوتبال» اسرائیل را خرید؟

هواداران بیتار به رفتارهای خشونت‌آمیز و گرایش‌های ضد عرب و ضد مسلمانان معروف هستندبی بی سی :چندی پیش گروهی حدودا ۱۰۰ نفره از هواداران باشگاه بیتار اورشلیم به جلسه تمرین این تیم حمله و آن را متوقف کردند. جالب این که دلیل نارضایتی آن‌ها احتمال سقوط تیم محبوب‌شان به دسته پایین‌تر لیگ فوتبال اسرائیل نبود.

این هواداران در اعتراض به مذاکرات باشگاه با یکی از اعضای خاندان حاکم بر امارات متحده عربی در رابطه با سرمایه‌گذاری او در باشگاه به زمین هجوم برده بودند.

چند روز بعد از این اتفاق، باشگاه اسراییلی رسما از امضای قرارداد سرمایه‌گذاری با شیخ حمد بن خلیفه آل نهیان خبر داد.

هواداران بیتار به رفتارهای خشونت‌آمیز و گرایش‌های ضد عرب و ضد مسلمانان معروف هستند. آن‌ها علاوه بر حمله به جلسه تمرین تیم، در روزهای پیش از اعلام رسمی این قرارداد با اسپری روی دیوارهای ورزشگاه گرافیتی‌های توهین‌‌آمیز نقاشی می‌کردند.

علاوه بر این، استقبال برخی کارشناسان عرب هم از این قرارداد چندان گرم نبوده است.

سعید حسنین، مجری ورزشی رادیو در گفت‌وگو با نیویورک تایمز این قرارداد را " شرم‌آور" توصیف کرد. او به خصوص سرمایه‌گذاری در باشگاهی که هواداران آن موضع ضد‌عرب دارند را مورد انتقاد قرار داد.
شیخ حمد بن خلیفه آل نهیان در کنار موشه هوگگشیخ حمد بن خلیفه آل نهیان حدود ۹۲ میلیون‌دلار طی ده سال آینده در باشگاه بیتار سرمایه‌گذاری می‌کندآل نهیان متعهد شده در ازای ۵۰ درصد از سهام بیتار، حدود ۹۲ میلیون‌دلار طی ده سال آینده در این باشگاه سرمایه‌گذاری کند. بیتار اورشلیم در حال حاضر در بین ۱۴ تیم لیگ اسرائیل، جایگاه یازدهم را دارد.

این معامله یکی از چندین توافق‌نامه تجاری است که امارات و اسرائیل بعد از برقراری روابط دیپلماتیک در ماه سپتامبر با یکدیگر امضا کرده‌اند.
شهرت بد
قرارداد با بیتار شاید مهم‌ترین توافق میان این دو کشور نباشد، اما بدون شک یکی از جنجالی‌ترین‌‌ آن‌هاست.

بازیکنان یهودی و مسلمان به طور مرتب در باشگاه‌های اسرائیل و همین‌طور تیم ملی این کشور کنار یکدیگر بازی می‌کنند. اما بیتار اورشلیم به غیر از رده‌های جوانان خود، هرگز با بازیکنان عرب قرارداد نبسته است.

طبق گزارش‌ها به دنبال امضای قرارداد با دو بازیکن مسلمان چچنی در ۲۰۱۳، هوادارن بیتار اورشلیم دفاتر این باشگاه را به آتش کشیدند.

با وجود تلاش‌های مالک فعلی باشگاه برای اصلاح چنین رفتار‌هایی، هنوز هم هواداران در طول بازی‌ها فریاد " مرگ بر اعراب" سر می‌دهند و تابلو‌هایی با شعار‌های‌ توهین‌آمیز به دست می‌گیرند.
مالک جدید، تغییرات قدیمی
موشه هوگگ میلیونر کارآفرین در حوزه فناوری اطلاعات سال ۲۰۱۸ بیتار اورشلیم را خرید. او در اسرائیل به دنیا آمده اما پدرش اهل تونس است و مادرش ریشه‌های مراکشی دارد.
در سال ۲۰۱۳، هوادارن بیتار اورشلیم دفاتر این باشگاه را در اعتراض به بستن قرارداد با بازیکن مسلمان چچنی به آتش کشیدنداو در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی در ۲۰۱۹ از تلاش‌های خود برای جلو‌گیری از رفتاری‌های نژادپرستانه در باشگاه حرف زد؛ از جمله تهدید به اقدام‌های قانونی پرهزینه علیه هوادارانی که رفتارشان تبعیض‌آمیز در نظر گرفته می‌شد.

هوگگ گفت‌: " قصد ندارم زندگی هیچ‌کس را نابود کنم. نمی خواهم پدر یا مادر هیچ‌کس باشم یا کسی را تربیت کنم. کار من این نیست. اما وقتی رفتارهایی در ورزشگاه بروز داده می‌شود که روی همه مردم و کشور ما اثر بد می‌گذارد، دیگر نمی‌توانم تحمل کنم."

هوگگ همچنین گفت هیچوقت " صرفا برای ترویج یک ایده" با بازیکنان عرب قرارداد نخواهد بست اما از این که به دلایل ورزشی چنین کاری را انجام دهد هم هیچ ابایی ندارد.

او گفت:‌ "برایم مهم نیست یک بازیکن چه مذهبی دارد. به رنگ پوست‌اش هم اهمیتی نمی‌دهم. مهم این است که بتواند به تیم کمک کند و و فوتبالیست خوبی باشد. چه این اتفاق بیفتد و چه نیفتد، تعداد زیادی بازیکن عرب اسرائیلی خوب وجود دارند که ممکن است برایشان پا پیش بگذاریم. "

اما هوگگ در بیانیه‌ای که پس از اعلام قرارداد با آل نهیان منتشر شد، لحنی مسالمت‌‌آمیز داشت: "به خاطر باشگاه و جامعه‌مان، دست در دست هم باشگاه را به سوی روزهای تازه‌‌‌ای از همزیستی مسالمت‌آمیز، موفقیت و برادری پیش‌ خواهیم برد. "
تجارت و رفاقت
آل نهیان به روزنامه جروزالم پست گفت سابقه چندین ساله رفاقت و روابط تجاری با هوگگ باعث شده به سرمایه‌گذاری در بیتار علاقمند شود.
موشه هوگگ (سمت چپ )میلیونر کارآفرین در حوزه فناوری اطلاعات گفته می‌خواهد فضای بد باشگاه را تغییر دهداو در بیانیه‌ای که پس از اعلام رسمی قراردادش با بیتار منتشر کرد از "هیجان" خود برای تبدیل شدن به یکی از اعضای این باشگاه حرف زد: " در مورد تغییراتی که در باشگاه در حال وقوع هستند و اوضاع آن، چیزهای زیادی شنیده‌ام. خوشحالم که بخشی از آن هستم. "

آنشل ففر، روزنامه‌نگار و نویسنده زندگینامه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر تندروی اسراییل می‌گوید هواداران بیتار با حزب حاکم لیکود در ارتباط هستند.

حتی تصاویری از نتانیاهو منتشر شده که او را در حال تماشای مسابقات این تیم در ورزشگاه نشان می‌دهد.

( تصویری که وب‌سایت اسرائیلی "ارتز اسپورت" در توییتر خود منتشر کرده، بنیامین‌ نتانیاهو و همسرش را در یکی از مسابقات بیتار اورشلیم در ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. ) ففر به بی‌بی‌سی گفت: " هیچ نکته طعنه‌آمیزی در این که آل‌ نهیان مالک نیمی از بیتار اورشلیم شده، وجود ندارد. خانواده او برای سرمایه‌گذاری در روابط خود با دولت اسرائیل تصمیمی راهبردی گرفته‌اند. "

در بیانیه به دقت تنظیم‌شده آل‌ نهیان هم به شکلی تلویحی به بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اشاره شده بود. شهری که یکی از اصلی‌ترین موضوعات درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان به حساب می‌آید.

اسرائیل کل بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌داند و آمریکا هم از آن حمایت کرده است. هر چند بیشتر کشورها چنین چیزی را به رسمیت نمی‌شناسند.

از سوی دیگر فلسطینی‌ها هم می‌خواهند بیت‌المقدس شرقی که در جنگ خاورمیانه در ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شده را پایتخت دولت آینده خود معرفی کنند.

امارات متحده عربی بعد از امضای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل اعلام کرد نسبت به ایجاد یک کشور فلسطینی که بیت‌المقدس شرقی پایتخت آن باشد، متعهد است.
+1
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.